Suzuki RMX250-98 vill inte varva o ingen tomgång

He he he.... vad säger du D-man:D

Nej, det är snarare så att killen före honom som jag köpte den av har hittat på en egen liten lagning när "HAN" upptäckte att portarna kostade 3700, Tyvärr höll det inte längre.

haha låtter ju enu sämmre, synd om dej bara som köpte vracket utan att veta att det skulle kosta 10000kr nästan direkt :(
men nu får du ju den ny servad i allfal hehe och då vet du hur allt är i motorn hehe, man får se allt positivt ;)
skulle bytta alla lager i motorn med när en sådan idiot haft den före dig hehe

Så är det med RMX -98..

Hade en själv som jag vann på lotteri GGN -97

Vet av erfarenhet att avgasportarna på RMX -98 inte är att lita på!
Dessa bör inspekteras och renoveras upp titt som tätt

I övrigt var det en mycket trevlig hoj!

/Cooler

Så är det med RMX -98..

Hade en själv som jag vann på lotteri GGN -97

Vet av erfarenhet att avgasportarna på RMX -98 inte är att lita på!
Dessa bör inspekteras och renoveras upp titt som tätt

I övrigt var det en mycket trevlig hoj!

/Cooler

Ja, jag fick den rätt billigt dessutom så lite kostnad gör inget.
Älskar cykeln för övrigt, jättetrevlig både i skogen och på banan.

Ja vist i F,, Du har ju rätt cooler han får hoppas att dom uppgraderat avgasportarna annars går dom åt H... hela tiden!! Åtminstonde på 97er Elit Book fick tuppjuck och fick till slut sälja skiten pga avgsportseländet rök meg gämmna mellanrum.. Man får helt enkelt gfämföra portarna från 97-------- och se om något förändrats! Ev samma best nr?? (hoppas inte!!):gnissla

Ja vist i F,, Du har ju rätt cooler han får hoppas att dom uppgraderat avgasportarna annars går dom åt H... hela tiden!! Åtminstonde på 97er Elit Book fick tuppjuck och fick till slut sälja skiten pga avgsportseländet rök meg gämmna mellanrum.. Man får helt enkelt gfämföra portarna från 97-------- och se om något förändrats! Ev samma best nr?? (hoppas inte!!):gnissla

Det var årsmodell -98 (min gamla) som Book hade..:näsblod

FUCKELIFUCK!!!!!:gnissla

Har nu bytt kolv, renoverat avgasportarna men inte faa... hjälpte det.

Den går lite bättre på tomgång nu, men det var ju inte oväntat med tanke på att kolv o port var i behov av byte ändå.

Nu har jag även mätt upp strömspolarna på vänstersidan av motorn, (innanför svänghjulet) men får rätt värden även där.
Har precis plockat av högra motorkåpan för att kolla om packboxen till vevaxeln har hoppat ur, och kanske sög lite olja där. Men icke då....
Börjar sakna ideér här nu på va faan jag ska göra.:va

Vete faan om jag inte köper en till hoj snart och använder denna som reservare:rolleyes:

FUCKELIFUCK!!!!!:gnissla

Har nu bytt kolv, renoverat avgasportarna men inte faa... hjälpte det.

Den går lite bättre på tomgång nu, men det var ju inte oväntat med tanke på att kolv o port var i behov av byte ändå.

Nu har jag även mätt upp strömspolarna på vänstersidan av motorn, (innanför svänghjulet) men får rätt värden även där.
Har precis plockat av högra motorkåpan för att kolla om packboxen till vevaxeln har hoppat ur, och kanske sög lite olja där. Men icke då....
Börjar sakna ideér här nu på va faan jag ska göra.:va

Vete faan om jag inte köper en till hoj snart och använder denna som reservare:rolleyes:

Maximal otur!! Du skulle behövet en kompis att låna en cdi box av. kan forfarande vara spolen neri tändplattan trotts uppmät. Går bra att testa med crossens cdi som enduro och olika årg bara kontakter passar.
Jo prova en desperatgrej till....ryck lös ljuddämparen.. Med lite flyt kan den ha rasat ivd och blir då för tät...

Last edited:
Maximal otur!! Du skulle behövet en kompis att låna en cdi box av. kan forfarande vara spolen neri tändplattan trotts uppmät. Går bra att testa med crossens cdi som enduro och olika årg bara kontakter passar.
Jo prova en desperatgrej till....ryck lös ljuddämparen.. Med lite flyt kan den ha rasat ivd och blir då för tät...

Ja det är ju det som är så förbenat opålitligt med elen, även om mätvärdet blir rätt så kan det slå fel när en spole blir varm eller spänningen blir högre.

Funderar på att köpa en till och byta prylar tills jag hittar felet...:gnissla

Jaha, då vaknade man äntligen upp en dag utan att behöva fundera på vad felet var.

Gjorde det enkelt för mig och åkte iväg i helgen och köpte mig ytterligare en cross, hittade dessutom en i nästan samma årsmodell. Dock med samma elsystem.:)
Och efter att ha bytt tändspole, CDI-box, regulatorn, reedventiler så kom jag till förgasaren..... och då började skiten att fungera.:gnissla
Det var alltså den som jag började med att göra rent men tydligen inte lyckades, så något litet jävl.. gruskorn av något slag satt tydligen kvar. Så efter andra rengöringen och ytterligare justering av flottörnivån så fungerade hojen med de gamla prylarna igen.
Visserligen så var ju kolven och avgasportarna i behov av renovering, så den verkar gå bättre nu efteråt, alltid nåt i alla fall.

Tjena

någon som vet hur ofta man ska byta olja på en suzuki rm 250 cross 98:a ???
o hur ofta kolven ska bytas alla säger olika

Jaha, då vaknade man äntligen upp en dag utan att behöva fundera på vad felet var.

Gjorde det enkelt för mig och åkte iväg i helgen och köpte mig ytterligare en cross, hittade dessutom en i nästan samma årsmodell. Dock med samma elsystem.:)
Och efter att ha bytt tändspole, CDI-box, regulatorn, reedventiler så kom jag till förgasaren..... och då började skiten att fungera.:gnissla
Det var alltså den som jag började med att göra rent men tydligen inte lyckades, så något litet jävl.. gruskorn av något slag satt tydligen kvar. Så efter andra rengöringen och ytterligare justering av flottörnivån så fungerade hojen med de gamla prylarna igen.
Visserligen så var ju kolven och avgasportarna i behov av renovering, så den verkar gå bättre nu efteråt, alltid nåt i alla fall.

Dær ser man :) Varit med om førgasare som trots oændlig rengørning inte går att få liv i

nitrometan i tanken så ska du se att den går skit bra ett par minuter och den kommer snart behöva servas igen^^
men du har ju i allfal kul och lär dig meka vilket du inte haft skansen att göra inan :)

nitrometan i tanken så ska du se att den går skit bra ett par minuter och den kommer snart behöva servas igen^^
men du har ju i allfal kul och lär dig meka vilket du inte haft skansen att göra inan :)

Funderade ett tag på nitroglycerin...:rolleyes:

Men nu är jag nöjd igen, går som en klocka.....båda två=)

ok hehe nitroglycerin är litte mera instabilt en nitrometan så då kan det råka säja pang om både dej och motorcykeln och det skulle vara litte halv tråkigt :)
men det är ju bra att de går bra nu efter allt jobb du har haft med dem :)

Tjena

Någon här som vet hur ofta man ska byta olja på en suzuki rm 250 cross 98:a ??? det är ju bara växellådsolja på dom ju...

o hur ofta kolven ska bytas alla säger olika ungefär.....??????

Tjena

Någon här som vet hur ofta man ska byta olja på en suzuki rm 250 cross 98:a ??? det är ju bara växellådsolja på dom ju...

o hur ofta kolven ska bytas alla säger olika ungefär.....??????

Dom uppgifter jag har till min RMX är att oljan ska bytas var 6:e timme och kolven var 60:e timme.
Detta är ju då vid fulleffekts tävlingskörning, som gubbmotionär som jag är så klarar sig garanterat kolven några timmar längre.

Dom uppgifter jag har till min RMX är att oljan ska bytas var 6:e timme och kolven var 60:e timme.
Detta är ju då vid fulleffekts tävlingskörning, som gubbmotionär som jag är så klarar sig garanterat kolven några timmar längre.

Oj tror du fått fel uppgifter. Rm 250- 03 servicemanual säger ringar 1 race eller 2tim , kolv 5 race eller 10 tim, olja varje race. Nu får man ju bedömma sin egen körning efter race(tävlings)körning.

Oj tror du fått fel uppgifter. Rm 250- 03 servicemanual säger ringar 1 race eller 2tim , kolv 5 race eller 10 tim, olja varje race. Nu får man ju bedömma sin egen körning efter race(tävlings)körning.

Nix, dom uppgifterna har jag från min servicemanual.
Tydligen olika på RMX o RM.

Men sedan har det nog ganska stor betydelse på hur man kör, jag gubbmotionerar ju i endurospåret på mestadels låga varv.:rolleyes:

Vilken slitvarg! 60tim kolv tävlingskörning = typ dubbelt vid gubb körning. Låter för bra för att va sant.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra