Suzuki RMX250-98 vill inte varva o ingen tomgång

Ja, det vore kanon.
Jag håller på just nu och skummar av nätet.

Fan vad dyr dom är!! Någe bättre pris var svårt!! Men typ 3150kr för en 02as rmx 250 kan det tänkas bli?? vad kostar dom igentligen?
tt600 går inte fixa...xt därimot

vad var det för exakt bet på din suka och årg

Nej!
Ska plocka ner cyllen också för säkerhets skull, men tycker inte den beter sig som om det vore detta felet.

Jaha!
Här har vi troligtvis felet...=(

Nu blev det ju ännu dyrare:gråta :4skrika :huvet :kulspruta

Bifogat

• Kolv o Cylle 001.jpg
    Kolv o Cylle 001.jpg
    164.2 KB · Visningar: 143
  • Kolv o Cylle 002.jpg
    Kolv o Cylle 002.jpg
    233.9 KB · Visningar: 132
va var det vi sa, cdi boxar brukar inte dö, men cylindrar och kolvar har en stark tendens till det^^
hadde typ samma sak på en moped då jag var litten :(

va var det vi sa, cdi boxar brukar inte dö, men cylindrar och kolvar har en stark tendens till det^^
hadde typ samma sak på en moped då jag var litten :(

Förnekelse är det sista som lämnar kroppen...:va

Då var det bara att börja titta efter kolvar, ska åka iväg med cyllen till en vst på måndag och se om det är helt kört eller om det går att lägga i en ny nicasilbehandling.
Någon som vet nåt ställe som är billiga på sånt, eller har bra priser på cyllar och kolvar.

[QU
ag tycker faktst det ser nästan lite för litet fel för att orsaka så dramatiska motorfel du beskrev!! .Satt övre ringen fastklammd just där skadan är? typ nitad hårt? Det ser nämmligen ut som undre ringen gör det åtminstonde? Undre ringen har ingen betydelse just jag brukar ta bort den för bättre hk på över 5000v . Du hadde ju bra komp!! skulle ju långsökt kunna hänfda att den klämms fast när den blir varm får vi hoppas då!!
Jo ang nikasil ex blixtens racing tog 2000kr för omnikasilning skickas då till england,, för inte utföras i sverige. men slutnotan blev endå 2800 tycks jag minnas nu i sommras Gas gas 125a. Hör med Motospeeed ! fråga om frakt ingår i priset!! Kolv köper du wössner klart bra kolvar behöver bara säga att dom tillverkas i tyskland! 1000kr inklusive frakt tror jag? ska kolla och du ska få en länk här i svedala Sundsvall obs fraktfritt!!
Obs du måste se över bestyckningen! Kör du helcyntetolja? Vilken % kör du?

Last edited:
brukar köra med 3%ig oljeblandning, Castrols TTS olja

Nej, övre ringen satt inte fast, enbart undre ringen som kilat fast sig. Om du tittar på bilden så har även en bit av kolven lossat.

Nej, mina funderingar var verkligen om detta kunde orsaka den symptomen som jag har, men i nuläget har jag inte val mer än att börja med att fixa cyllen och byta kolv.

det kan göra det, fins flera skador på kolven runt där och de kan mycket väll göra att den kolvringen värms fast när motorn börjar bli varm, och om jag var som du skulle jag aldrig plocka samman en motor som ser ut så där hehe

Du blir nog mer noga med kolvbyten och bestyckning nu när det kommer kosta flis! Det blev jag.

Du kör ju på bästa olja och rätt blandning!! Då ska inte en kolv kunna bli sådär i första taget eller alldrig!! den ska smälla av i kolen först. Fel bestyckning är det eller glömmt oljan någon gång:D
Kompisare hade stora problem med sin vassa gas gas 40hk på 125cc!! Ska r ska r Skar :gnissla jag tog mig en titt på bestyckningen då och underligt nog var det fin färg på stiftet helt oboy... Men man hade ju inget val bara att sopa i från 180 till 190 typ höjde nålen ett eller 2 hack och läxade upp yngligen i att INTE motorbromsa så mycket i från högre farter. Den tappde helt klart ca 2-3kusar på topp men håller fint nu. Dom får gärna 4-takta lite på mellanreg.

Mitt minne priset ligger nog på 1329kr-----
Ang nikasil och om det är ripor eller större skador så tillkommer 500kr dom lagar hur stora fel det än är! men kolla noga så det inte bara är aluminium utsmetat. Det tvättar du bort bmed myrsyra,,Ska finnas på apoteket för 10 år sedan åtminstonde..82kr för 10 år sen:D
http://www.maskinoracing.se/product/products.asp?catid=32400&scatid=32

Nej tyvärr var det inget utsmetat aluminium, det var två saftiga repor som man kände av med fingret utan problem.
Men positivt att dom kan laga det.

Vad det gäller blandningen så tror jag faktiskt att den ligger på en redan ganska fet blandning, åtminstone om man kollar på stiftet.

Grejen är den att jag precis köpt hojen, och hade inte riktig koll på exakt hur gammal kolven var..... en liten chansning helt enkelt =)
Sen är man dessutom gammal gubbe som bara har den här som motionscykel, och kör ganska snällt med den så borde den klarat sig längre.

Vad är det för fördelar med dessa Wössner kolvar jämfört med orginal?

Funderar även på att smäcka dit en ny expansionpipa på den, den som sitter där nu är ganska misshandlad och lagad, misstänker att jag kan få ut en hel del effekt till där.
Någon som har några tips här på pipor?

jag kan blåsa upp din expansion kammare med min högtrycks tvätt till att börja med om du vill, jag gör det gratis du kommer hit ^^ jag bor i linköping så om du har vägarna förbi så kan jag alltid fixa det ;) (min högtrycks tvätt är läskig) haha

jag kan blåsa upp din expansion kammare med min högtrycks tvätt till att börja med om du vill, jag gör det gratis du kommer hit ^^ jag bor i linköping så om du har vägarna förbi så kan jag alltid fixa det ;) (min högtrycks tvätt är läskig) haha

Och den vågar du tvätta cyklen med.....:rolleyes:
Jag tackar för erbjudandet, men den är ordentligt mosad på flera ställen.
Kanske återkommer till dig:)

Den här cylindern är som rena presenten, den bara fortsätter att ge mer och mer...:rolleyes:
Gissa vad som tagit i kolven...

Bifogat

• Avgasport öppen.jpg
    Avgasport öppen.jpg
    221.4 KB · Visningar: 101
  • Avgasport stängd.jpg
    Avgasport stängd.jpg
    216.6 KB · Visningar: 83
man får stå en bra bit bort när man ska tvätta hoj och så får man holla i för man inte ska ramla av rekylen^^
men va är det där, läskiga saker i motorn som bara fins där^^

Det är suzukis sämre variant av Yamahas YPVS (avgasportar)

Tydligen så slitna att dom glidit ner och börjat ta i kolven.... inte undra på att den gick dåligt.

Glömde lägga till det facila priset för två kompletta avgasportar ..3700kr:gnissla

Last edited:
man blir alldrig rik av att äga en mc^^
men de kan ju finas beganade någonstans om du har tur, verkar ju nästan som killen inan dig inte hadde rätt olja/oljeblandning, och inte serva den bra:(

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul