Suzuki RMX250-98 vill inte varva o ingen tomgång

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Hej alla!

Skulle behöva lite hjälp ang min hoj.
Ute igår och körde, funkade som normalt i 2-tim för att sedan helt plötsligt börja gå jättedåligt. Tomgången försvann och man får gasa en hel del för att hålla motorn igång, samt att den vägrar att varva. Man kommer inte ens upp på effektvarven.
Stiftet är riktigt blött när man tar ur det, gnistan är det dock inget fel på.
Reedventilerna kan jag inte se ngt fel på fysiskt, hur kollar man dessa?
Inte nämnvärt mycket skit i förgasaren heller, men ska självklart göra rent den.
Det jag känner mig mest osäker på är avgasporten, vad händer om denna går sönder??

Tips är mer än välkomna =)
Henrik

:va

Packboxen till vevhuset kanske hoppade ur.

Är kompet när du kickar sämmre? låter nämmligen som kolven/kolvring skulle gått väck.. Reedventilerna funkar tillräckligt bra om dom ser hela ut. Därimot ska man byta med gämmna mellanrum typ 50-100tim , dom blir nämmligen utmattad och cykeln går sämmre o sämmre... Avasporten ställer inte till detta problem det spelar ingen roll om den står fullt öppen eller stängd. Det enda som händer om den fastnat i ex stängt läge är att maskinen blir stark på lägre varv men går sämmre på höga Tvärtom vid fullt öppen...
Kolla även som sagt packboxen bakom svänghjulet och insugsgummit är helt

Hej!

Lite uppdatering här:

Rengöring av förknasare samt justering av flottörnivå och inspektion av reedventilerna gav inget.
Plockad isär inspektionsluckorna för avgasporten, den kärvade lite men inga större problem med den. Justerade upp fjädern för den samma och monterade ihop.
Fortfarande same shit =(

Världens gnista när man kickar, kan ett dåligt tändstift orsaka detta...?
Gnista när man kör på lågvarv, men när man gasar så orkar det inte med??
Alternativt tändspolen??

Kompressionen är det inget fel på, inget kännbart i alla fall, ska mäta upp detta idag.

Får väl kolla packboxen också.

En sak jag noterade är att det blåser bakåt lite i luftburken när man gasar fullt och den inte vill varva... här ska det väl enbart bara vara sug??

Kompressionen är uppmätt till 14,3kg, så antagligen inget fel på ringar eller kolv.

Hur är det med tändningen ?
Sitter allt fast där det ska ?
Kolla CDI, tändplatta eller allt vad det nu heter :va

Åfan nu börjar det bli svårare fel!! Som sagt kolla packboxen... och besikta noga insugsplattan gummit ev sprickor i runt insugsgummit om du har startgas så håll gämn gas och blås på runt insuget reagerar den då så läker den där. Om du inte redan hade kollat reedventilerna skulle jag sagt dom också. Byt för säkerhets skull tändstift och hellst till champion på 2-takt billigaste som finns till den maskinen då har du aldrig tändstiftsfel någe mer:tummenupp . Efter koll av allt detta får du besikta tändhatt och att tändspolen är fastskruvad så den jordar riktigt! Hoppas något av detta hjälper annars blir det besvärligt,,, typ tändsystemet och cdi box:gnissla

Låter som samma fel som de vart på min RM 250 -00 På insugssidan av kolven saknades allt av kolven under kolvbulten! Kolvutmattning alltså. Och på nått vis har delarna blåst ut ur utblåset utan att skada nått! ( FLYT) Det är kolvstyrt insug på RM en . ( Skapligt kolvjack alltså) Så som man trimma mopederna när man va yngre.

Låter som samma fel som de vart på min RM 250 -00 På insugssidan av kolven saknades allt av kolven under kolvbulten! Kolvutmattning alltså. Och på nått vis har delarna blåst ut ur utblåset utan att skada nått! ( FLYT) Det är kolvstyrt insug på RM en . ( Skapligt kolvjack alltså) Så som man trimma mopederna när man va yngre.

Mycket troligt fel.. Skruva endera lös hela cyllen eller reedkorgen och kolla läget

Lite uppdatering här:

Har kollat ner under reedventilen men allt ser OK ut där.
Har nu prövat att spraya startgas vid insugsgummit samt vid svänghjulsmagneten (vänstra packboxen)
Nytt stift sitter i.
Men tyvärr ingen reaktion.....

Nästa steg är väl att mäta upp tändspole och CDI-box.

Samma fel som tidigare kvarstår, startar fortfarande lätt och går en stund i början på tomgång, sedan börjar den jobba sig genom att man får kämpa för att hålla den igång samt att det verkar som om den har fått ett varvstopp innan effektkurvan börjar komma.

Den är inte tät i avgassystemet? är det för högt motstånd där kan den ju gå konstigt men det borde höras.

låter som det som de, skrev längre upp att kolven troligen blivit skadad och att den vid lägre varv då den inte kan göra en sådan kraftig gnista så den kan antända all den överflödiga bränslet som blir då jacket blivit större i kolven, det bästa är att riva cylindern och se då allt ser ut annars kan cylindern, lager och allt möjligt ta skada och det är inte billigt

Precis gör det enklaste att skruva lös hela cyllen det gör du ju på 27 minuter man vet aldrig hur det kan se ut... Men sedan kommer elproblemen:gnissla

Precis gör det enklaste att skruva lös hela cyllen det gör du ju på 27 minuter man vet aldrig hur det kan se ut... Men sedan kommer elproblemen:gnissla

27 min !!! är det med fikapaus ?

Om motorn går OK när den är kall kan det tyda på att det är någon tråd i en spole är av. När spolen är kall har den kontakt, men när den är varm är den av.- Svårt att mäta.

Vad har du för elsystem? Är det bara en cross ? omlindad ? enduro ?

Jaha..... vad säger man.....

KUKEN!!!!!!!

Har spenderat kvällen med att mäta CDI-boxen... började med att lägga en timme på att mäta upp den och upptäckte att jag fick jäv... konstiga värden, och när jag var klar med mätningen upptäckte jag att min multimeter hade gett upp i en kabel:huvet
Iväg till min bästa polare Clas Ohlsson och införskaffade en ny... vill ändå ha en med amperemätare..:brynad
Nåja, där gick första tusenlappen i reparationen.
Tillbaka till jobbet med ny utrustning i hoppet om att de galna siffrorna jag fick sist bara var resultatet av en pissig mulitmeter. Men oj vad fel jag hittade, det var i stort sett bara 50% av kablarna som hade rätt värde.
Så tyvärr har jag nog hittat felet, tyvärr så var ju detta det absolut dyraste felet...:gråta

Återkommer när jag testat med ny box.

Så här blev den färdiga mätlistan.

Ursäkta den dåliga kvaliteten men lyckades inte spara ner det i någon form som gick att ladda upp.
Den nedre listan är min box.

Bifogat

• CDI Box 002.jpg
    CDI Box 002.jpg
    119.5 KB · Visningar: 165
Som sagt kolla först med lånad box!! Skitsvårt att mäta upp cdi box,,,jag gör inte det litar inte på mätaren eller mig själv. Därimot så mäter jag upp drivströmmen till boxen från lindningarna drivspolen... Och är dom bra så testar jag en annan tändspole för att komma fram till att boxen är felande. MEN nu kan det ju vara så att drivspolens mätvärden är rätt kall ,men som ovan nämmner släpper när den blir varm. Har själv råkat ut för detta fel.

har ¨pajat¨ 5 cdi boxar 7000kr styck fick bettala en sedan resten på garanti bara för min mc verkstad inte kunde mätta, det visa sig att det va en tätning på tändkabeln som var fel och när den blev blöt så slutade det att komma gnista, de fick felet på boxn bara för att när mcen stått och torkat så funka den med nya boxen och de testa då inte med den gammla, tätningen kosta 25kr käns jävla jobbigt kan man säja :'(

har ¨pajat¨ 5 cdi boxar 7000kr styck fick bettala en sedan resten på garanti bara för min mc verkstad inte kunde mätta, det visa sig att det va en tätning på tändkabeln som var fel och när den blev blöt så slutade det att komma gnista, de fick felet på boxn bara för att när mcen stått och torkat så funka den med nya boxen och de testa då inte med den gammla, tätningen kosta 25kr käns jävla jobbigt kan man säja :'(

Hooly shit menar du att du fick bet 7000kr för en. Jag kan tänkas fixa fram boxar bet billigare ska kolla rm 250 och tt600 för skojs skull återkommer

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul