Suzuki RM250 98:a

Vtr sp1:a

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Honda VTR SP1, Suzuki RM250
Tjena har ett litet problem . Det är kopplingen om man släpper ut den med växel i sakta så är det som att det hugger i. så har man inte tillräkligt med gas så blir det kärringa stopp. är det lamellerna i kopplingen som är dålig eller är det något annat har precis köpt den. o Förra ägaren har bytt olja i den mm eller kan det vara fel olja i den ??? Den är så bara på första växlen man ska i väg.. dom andra är inget problem med går som ett skott annars....
Är det något dyrt att byta mm ???

Mvh Tompa

Det första jag tänker på är "spår" i kopplingskorgen som blir av att lamellerna lgiger o skaver där. Det brukar vara så att lamellerna gräver sina jack, o mär man ska slira ltie på kopplingen så fastnar änna lamellerna i nämnda jack vilket resulterar i att det hugger o hoppar lite. Ofta är det aluminiumkorgar original på cyklar men bytas med fördel till en med antingen stål-ilägg eller hela korgen av stål så man slipper detta i fortsättningen

OM det nu är detta som bråkar med dig vill säga..

Hade samma problem med min 99a..
Då sa dom till mig att detta var ett vanligt problem på dessa årsmodeller.
Var för små hål i stålskivorna. Dom rekomenderade att köpa nya stålskivor.
Ett annat sätt är att rugga upp lamellerna med ett sandpapper, det gjorde jag för att jag var för snål att köpa nya skivor.
Körde i 50 timmar med detta innan jag sålde den och hade inga problem att det högg efter det.
Men man får vara noga med att slipa rakt.. annars så slirar det bara i stället.
Så rugga bara upp ytan... inte slipa ner lamellerna:tummenupp

Har haft ett gäng Rm cyklar och haft samma problem på alla...

Verkar höra till modellen och även till många andra cyklar faktiskt. Du får nästan vänja dig vid att cykeln beter sig så. =)

Det du däremot kan göra är att prova lite olika oljemärken. Om någon är lite mer "aggresiv" på friktionstillsatser kanske du kan hitta en lite lite "halarare" olja och bli av med problemet. =)

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan