Suzuki RM250 -02 knackar vid visst varv.

Danneeandersson

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2010
Hoj
Suzuki RM 250 2002
Tjena! Var ute på banan idag och körde lite och helt plötsligt så började hojen knacka när jag åkte. Stannade självklart direkt och lyssnade och kolla om nåt satt löst, men utan resultat.

I alla fall så startade jag hojen igen och varvade lite på friläge, låter inte vid högre varv, men sen när man låter varvet sjunka mot tomgång så börjar det knacka rätt skapligt.

Vad kan vara fel? Vevlager? Pinnlager? Jag plockade bort kåpan för svänghjulet och röck i det men kände inget glapp alls där.

Tips uppskattas!

Mvh Daniel.

Låter nästan som ventilspelet om det knackar på tomgång men det ska inte komma plötsligt

de glömde du nämna :P men då har jag ingen aning. lycka till med o hitta en lösning

Piston slap. När va kolven bytt sist? Kolla kolven, kan bli sprickbildning och bitar kan falla bort.

Och det vet du med säkerhet? Du som bytt? Att lita på tidigare ägare om drift tid på kolv ska man aldrig göra.

Nej det har du iofs rätt i. Det är inte jag som bytt. Det är väl bara o börja riva imorn då och kolla hur kolven ser ut. Kan det vara pinnlagret med(heter det så?)?

Kan va vevstakslager. Då troligare storändan. Sitter insuget i blocket eller på cylindern på02orna? Sitter insuget på cylindern kan du skruva bort förgasare och reedkorg och kolla in på kolven.

Kan va vevstakslager. Då troligare storändan. Sitter insuget i blocket eller på cylindern på02orna? Sitter insuget på cylindern kan du skruva bort förgasare och reedkorg och kolla in på kolven.

Insuget sitter på cylindern. Ska gå och plocka bort nu och titta, uppdaterar om nån timma.

Ta gärna en bild hur kolven ser ut. Lys in med stark lampa så man ser hur loppet ser ut me Lycka till!

är det din första 2taktare?
dom brukar ju kunna låta lite skumt om man är van med symaskinstånkor (fyrtaktare) :)

Nejnej, det är det inte. Men detta ljud har inte varit förut! Utan som jag skrev så kom det idag.

Ja där får det inte va bensin, packbox slut eller rammlat ur

Packboxen är precis bakom svänghjulet va?

Last edited:
Glapp vevstake, borde kännas om du håller en skruvmejsel eller likande mot kolven genom tändstiftshålet samtidigt som du vrider svänghjulet.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd