Suzuki rm 250 - 99

suzuki250

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Hoj
1999 Suzuki Rm
Har ett litet problem med min hoj, det första är när jag kolla stiftet så får den ingen gnista, men sätter man tillbaka den startar den på 3 kicken! Och de andra felet är att den har så högt på tomgången och sen drar den upp på varvstopp men har kollat så att den inte drar någon tjuvluft, inget skit i bensinfiltrer så den får för lite soppa. Kollat trotteln och den öppnar och stänger bra. Sen är de inget förgasar fel för har testat och bytt den. Någon som har någon bra idé va det kan vara för fel.

Tack på förhand

Det är visst ett "förgasarfel". Vad tror du annars skulle få din stackars RM att varva som en tok, och ha en märklig tomgång?

Du påstår att du har kollat så den inte drar tjuvluft, alltså är felet bränslerelaterat. Om nu allt är rent och fint som du säger skulle jag föreslå att du tar en titt på flottörventilen, samt kollar bränslenivå/flottörnivå. Det låter väldigt mycket på din beskrivning av felet som att den inte får så värst mycket soppa. Kika även på filtret i soppakranen, samt avluftningsslangen till tanklocket, så de inte är täppta.

Hittar du inget fel på något av det ovanstående, titta i mekboken till hojen vad för munstycken den har som std. och kolla så det inte är helt åt helvete fel grejer som sitter i.

Angående stiftet skulle jag tro att du gör fel när du vill titta på gnistan. Och sen kan man undra varför du vill se gnistan, när hojen bevisligen startar?

Lycka till, och var snäll mot den fina gamla Suzukin!

/Lasse

Kolla P-boxen på vevaxeln, den kan suga in olja från vevhuset. Även pakcningen mellan blockhalvorna kan vara trasig. Om det finns någon packning överhuvud taget. Är inte så vanligt.

Kolla även ramlagren, vicka på svänghjulet. Kan också ge tjuvluft.

Mats

KOlla så inte insugsgummit är gammalt och sprucket. Se så flottörventilen är i skick. REngör förgasaren igen. FOrtfarande bråkig? Renovera motorn och köp en renoveringssats till förgasaren

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back