Suzuki rm 250 2000, tändningsinstälning

tommy_o

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
Suzuki rm 250 årsmodell 2000
Hej!
Skulle behöva hjälp av någon insatt person. Har precis köpt en cross förra ägaren hade haft den och kört i skogen med och ställt om den så den skulle "gå" lite som en enduro. Nu har jag varit och kört på crossbana och när man gasar fullt i början så händer väldigt lite och sedan väldigt lite och sedan väldigt lite men sen kommer all effekt på en gång på väldigt höga varv. Otroligt svårt o köra med speciellt för mig som är nybörjare. Nu till frågan. Vet nån vart man kan köpa en ny (eller begagnad) "tändbox" eller vad det heter har ingen aning om det är sk cdi på denna eller ej. Dock har jag kollat nedanför styret bakom plasten där man kan sätta nummerdekal, där sitter en svart 10cm lång dosa med en stor kontakt i. Tror det har med tändningen att göra. Plockade loss dosan och kollade där kontakten sitter tänkte om man kunde typ ändra effektkurvan bara genom att ändra någon brytare eller nått men inget fanns där, förutom en massa hål för kontakten :lol
Väldigt tacksam för hjälp!!
Tommy

hej!

kolla upp sa att de rorliga avgasventilerna fungerar som de ska istallet for att bry dej om tandningen. troligtvis ar ventilerna pa din hoj fastkletade av olje- och sotrester i oppet lage, vilket ger en hoj som gar ungefar som du beskriver. plocka isar grejerna och lagg i blot i avfettning nat dygn, sen tvattar du dem med svinto forsiktigt sa du inte repar dem. plocka forst bort alla o-ringar och gummidetaljer bara, de gillar inte avfettning.

kolla aven sa att inte nagon av fiberlapparne i reedventilen (insuget) ar sprucken, kan aven det ge liknande symptom+att hojen brukar bli grymt svaratartad.

tandningen gar att justera nan grad hit eller dit genom att vrida hela tandplattan, men det brukar inte markas nagon jatteskillnad.

mvh/Lasse

Tändningen justerar man i regel bara i ett läge. "Orginal". Öppnar du tändkåpan ser du tändplattan. Den sitter med tre skruv.

På en av skruvarna har du en markering på tändplattan och en markering på blocket. Markeringarna ska stå för varandra, sen är det bra. Alltså du låter det vara som nybörjare.

Som nämnt redan, kolla avgasventilen!

Dosan du hittade är Cdi:n...

Säker på att det är en 00:a du har? Hade en 99:a jag då satt boxen bakom nr. plåten medans den blev flyttad till luftburken på 00? Eller var det -01 cdi:n hamna i luftburken kanske? Svårt att komma ihåg var ju många år sen.

Har haft både en 99:a och en 01:a. =)

Pratade med killen jag köpte crossen av och han sade att han hade ändrat på soppa nålen så den ger mer soppa och vridit någon "platta" vid avgasporten för att ändra effekt kurvan så det blir väl där jag får vrida.EN fråga bara vart finner jag avgasporten?
<---- nybörjare

Tror mig ha hittat rätt ställe på vänstra sidan av cylindern sitter 2 st lock den ena stort runt med 5-6 skruvar i sig den andra ett litet skruvbart lock med två skruvar i sig. Skruvade av locket och i det fanns en fjäder och sedan en "pinne med ett spår i" som stack ut, det spåret kunde man vrida ca 90-120 grader nån som tror att det kan vara det som killen snackat om och skruvat på för att ändra effektkurvan? Kanske kan vara så att man itne skall skruva pinnen med spår i utan bara det vdidbara locket som spänner fjädern?
tacksam för svar!!

Last edited:
Tja!

Den lilla vridfjadern i "lilla locket" ar en extra forspanning av avgasventilen, som ar justerbar i viss man, dock inte sa att det gor nagon storre skillnad pa registret. Har for mej att den skall forspannas (alltsa man vrider "locket") 1/4 varv fran obelastad fjader. Men detta ar INTE felet i ditt fall. Du maste plocka isar och ur avgasventilerna fran cylindern och rengora de rorliga delarna noga.
Du har val en mekhandbok till hojen? Titta dar hur du skall gora, dar finns allt du behover veta om din hoj.

Dar star aven hur originalbestyckningen i forgasaren skall vara inklusive nalens position, som i detta fallet dock INTE ar ditt stora problem.

MVH /Lasse

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...