Suzuki RM 125 med svag eller ingen gnista

dieselpower

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
suzuki rm125
hej jag har ett problem med min suzuki rm 125 1995. det började med att tändstiften pajade hela tiden. nu tycker jag att gnistan är väldigt svag har plockat bort cdi tändplatta tändspolle och gjort rent allt och sat tillbaks allt men om den ståt över natten kan jag kicka igång den startar på första kicken och går kanske 20-30 sekunder för att sedan lägga av och vara helt omöjlig att starta... har provat med massa olika tändstift och provat med en tändspole från en moped men lika dålig gnista. det är ny kolv på den och den går hur bra som hellst när den går. så mina funderingar är om det är cdi´n eller tändplattan ?

glömde säga att när den lagt av efter typ 20-30 sekunder finns det ingen gnista även om jag testar med ett annat stift

Väldigt vanlig problem på de därna. Tändplattan och svänghjulet brukar var det vanligaste dvs att den inte orkar ge spänning/ström nog att skapa gnista. Har svänghjulet väl en gång lossnat och "skramlat" eller blivit körd med för pissiga ramlager är det i princip kört att få fason på utan att byta ut prylarna.

mm jag funderade på nåt sånt jag med men jag testade att sätta en test lampa på kablarna som kommer från tändplattan och den lyser till riktigt starkt när man kickar men det vet man ju aldrig om det är tillräckligt för tändspollen ska prova mäta och greja lite mer imorgon... kom på en till sak att när man startat den och kört tills den lagt av och sen tagit bort svänghjulet på engång så har den luktat väldigt mycket bränd el där så det är nog nåt skumt där. har hittat en sida i england som säljer tändplatta för typ 800kr plus frakt någon som beställt där och vet om det funkar ?

mm jag funderade på nåt sånt jag med men jag testade att sätta en test lampa på kablarna som kommer från tändplattan och den lyser till riktigt starkt när man kickar men det vet man ju aldrig om det är tillräckligt för tändspollen ska prova mäta och greja lite mer imorgon... kom på en till sak att när man startat den och kört tills den lagt av och sen tagit bort svänghjulet på engång så har den luktat väldigt mycket bränd el där så det är nog nåt skumt där. har hittat en sida i england som säljer tändplatta för typ 800kr plus frakt någon som beställt där och vet om det funkar ?

Vilken sida från england är det du tänker på?

Följer denna tråden maniskt då jag besitter en exakt likadan modell och år som du och har samma problem, fast min startar över huvudtaget inte på kick, däremot kan man få igång den med på rull, och då går den riktigt bra.

Har du känt med fingret om det kommer någon ström alls fram till stiftet?
Jag har nämligen så att det kommer ström till stiftet men jag får ingen gnista.

Kanske inte framgick - varför man även bör byta svänghjul när man ändå är i farten... är att om magneterna har fått sina törnar så försvagas magnetismen och man får lägre spänning och ström ut från generatorn.

var och kollade magneterna nu ikväll och dom känns riktigt starkt om jag jämför med ett annat svänghjul till nånting annat. ser inte att svänghjulet har tagit i någon stans heller så jag tror mitt svänghjul är ok men tändplattan luktar bränd el hehe så jag tror jag ska beställa en ny sån från England och hoppas det blir bra. kan man mäta motstånd på spolarna på tändplattan ?

ska beställa grejor imorgon med vad ska jag beställa cdi eller tändplatta brukar verkligen cdi boxar gå sönder ? och det här felet har ju blivit värre och värre och det tycker inte jag en cdi box borde bli eller är jag helt ute och cyklar ? :confused:

Man kan mäta motståndet på magnetspolarna, vet dock inte exakt hur så jag kan förklara för dig, men lite googlande så hittar du nog bra förklarande bilder och exakta värden du skall ha.

CDI på crossar är inte lika vanligt att de pajjar som på eumoppar, där ryker de hela tiden, men det är endast grundat på min erfarenhet.

har beställt tändplatta med belysning spole och en tändspole tidigare idag tändspolen tog jag bara för den var så billig hehe typ 250kr totalt blev det 1500kr ink frakt från england ganska bra tycker jag. skriver ett inlägg när grejorna kommit hem och jag har monterat det så får vi se om det blir bättre

helt otroligt beställde grejorna igår och fick det idag kl 12. så helt perfekt firma och beställa ifrån inga problem med tull eller nånting. jag tog ett 30kr dyrare frakt alternativ och det var nog bra. ska montera det senare idag så skriver jag ett inlägg ikväll så får vi se.

suck nu har man monterat ny tändplatta och ny tändspole men blev inte nå bättre :mad: jag måste vell beställa en cdi box det är det enda som finns kvar nu om jag inte har nå jävla avmagnetiserat svänghjul men känns verkligen inte som det. problem är nu att man måste kicka ganska hårt för att det ska komma gnista och det kommer inte för varje var motorn snurrar utan bara ibland och ganska svag

Känns motigt, men å andra sidan har du nu bara svänghjul, CDI, tändkabel, tändhatt och tändstift kvar att byta - om du vet med dig om att alla kablar och anslutningar är fräscha och inte skadade/glappa.

tändakbel tändhatt och tändstift är nyt har provat med massor av stift och alla anslutningar är fina dom flesta blev utbytt när jag bytte tändplatta resten har jag gjort ren och smörjt upp så inget fel med nå kontakter.. ska beställa en cdi om några dagar så får vi se

de delar på tändspolen som jordar i ramen, har du borstat upp dem?

Jag gjorde det på min och vips så blev gnistan starkare och på varje kick, (kicka med handen lösa dessutom).

Jag ska se om den fortsätter bränna stift för mig, isf får jag söka vidare.
Det jag även gjorde var att gå igenom några lagningar vid sockerbiten för CDIn, det var 4st kablar som hade lödits där, varav 2st var mkt ofräscha.

japp dom har jag borstat. ska prova borsta lite mer imorgon och så ska jag kolla så att det är bra jord mellan motor och ramen. sockerbit till cdin låter lite skumt då har nog nån varit där och grejat men så länge det är fint i den så gör det ju inget. men om din fortsätter och käka stift har du då kollat hur det är med bränsle och luftblandning ? hur ser stiftet ut när det inte har någon gnista ? är det gyllenebrunt som det ska vara ?

Du ser ju om du har något krympgummi nånstans där vid CDIn, då vet du att någon varit där och fipplat ;)
jag tycker att det låter lite anmärkningsvärt att du inte provat med en annan tändspole också, de brukar ju ryka om vart annat?
Det fungerar väl nästan med vilken spole som helst, tänkte så slipper du köpa en ny i onödan om du liks har en annan cross stående :)

Nja, det har jag faktiskt inte koncentrerat så värst mycket energi på faktiskt, men nu när du säger det så ska det genast undersökas ! Tack!

mina kablar från CDIn är inte skarvade eller så nånstans så där är det nog ingen fel. provat med annan tändspole det har jag ju skrivit tror jag men jag har iaf testat med 2 st olika och nu sitter det en ny där som jag bestälde från england samtidigt som jag beställde tändplattan. så jag tror det är uteslutningsmetoden på att det är CDIn. ska kolla lite mer på ramen där tändspolen sitter skruvat ifall det är dålig jord där.

aha, jag läste bara den senaste posten där du skrev vad som var bytt, där stod inte tändspolen med :)

Men en dum fråga kanske, kan den bränna stift av att du har för dålig kylning, alltså för att den blir för varm.
Du sa att den går i ca 30sek, sedan dör den, precis när den dör, ta lös tändhatten, sätt den på ett annat stift och kicka, får du då gnista? Isf dör den ju inte pga ingen gnista.
Då är det ju kylning, förgasare osv...

Edit: ja stiften kan ryka pga dålig kylning, har du lust att testa det jag skrev ovan?

Last edited:
har provat byt stift när den lagt av men ingen skillnad och felet har blivit värre sist jag prova starta så starta den inte på kick och inte på rull och förgasarna har jag gjort ren

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka