runeg
Ny medlem
Er det noen som har fargekoden til Suzuki crescent Rizla blå?
Är det samma blandningsförfarande vid tryck som vid målning? På skrivare har man ju tex CMYK mens en skärm har RGB?Som en gammal tryckare kan jag berätta att pantone så vitt jag vet inte gör egna färger, PMS är ett system framtaget av företaget Pantone som är mer ett blandningssätt för att få fram rätt nyanser när man trycker saker. Har för mig att PMS står för "pantone multicolor system".
Att det står C bakom står för coated, att man lägger en lack på när man har tryckt för att få rätt nyans.
För att få fram den bebisblåa rizla färgen krävs det att man vet hur många delar man ska ta av varje annan färg som är uppskriven.
Hänger ni med?
EDIT: Pantone MATCHING system står pms för!
Är det samma blandningsförfarande vid tryck som vid målning? På skrivare har man ju tex CMYK mens en skärm har RGB?
Sen finns det ju Adobe RGBs också, bara för att göra det lite enklareFärgsystem som RGB, CMYK och PANTONE är "typ" samma sak , skillnaden är hur de beskriver en färg. RGB använder en kombination av rött, grönt och blått, CMYK använder cyan, magenta, gult och svart. PMS har sitt eget lilla sätt, men gemensamt för alla är att de ger mig huvudvärk.
Varje färgsystem har en egen återgivningsrymd, som delvis överlappar varandra vilket gör att en PMS färg har inte alltid en motsvarighet i RGB/CMYK och vice versa åt alla håll.
Har för mig att de flesta välsorterade måleributiker kan blanda till färger baserat på PMS/RGB/CMYK.
Borde ju finnas lackerare som kan blanda ihop för bågen med?
Sen finns det ju Adobe RGBs också, bara för att göra det lite enklare
Och som pricken över i't gnäller kunden för att det inte stämde mot hans okalibrerade skärmOch så blir det ännu roligare när slutresultatet beror på materialtyp, ev grundning osv.
Och som pricken över i't gnäller kunden för att det inte stämde mot hans okalibrerade skärm
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |