Suzuki rizla blå

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Letade lite på Google och det enda jag kunde hitta var info om att en färgtillverkare som heter Pantone har Rizla färgerna.

Färgkoderna är följande:

Light Blue: PMS 2995c
Dark Blue: PMS 295c
Yellow: PMS 130c

Fråga mig dock inte vars man hittar Pantones fäger. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla med S&S3M, när han har blivit obannad igen :rolleyes: Om jag inte missminner mig helt å hållet så lackade han en Gixxer 1000 -05'a Rizla blå en gång i tiden, dock kallade han sig Sandstream på den tiden.
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Som en gammal tryckare kan jag berätta att pantone så vitt jag vet inte gör egna färger, PMS är ett system framtaget av företaget Pantone som är mer ett blandningssätt för att få fram rätt nyanser när man trycker saker. Har för mig att PMS står för "pantone multicolor system".

Att det står C bakom står för coated, att man lägger en lack på när man har tryckt för att få rätt nyans.

För att få fram den bebisblåa rizla färgen krävs det att man vet hur många delar man ska ta av varje annan färg som är uppskriven.

Hänger ni med?

EDIT: Pantone MATCHING system står pms för!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som en gammal tryckare kan jag berätta att pantone så vitt jag vet inte gör egna färger, PMS är ett system framtaget av företaget Pantone som är mer ett blandningssätt för att få fram rätt nyanser när man trycker saker. Har för mig att PMS står för "pantone multicolor system".

Att det står C bakom står för coated, att man lägger en lack på när man har tryckt för att få rätt nyans.

För att få fram den bebisblåa rizla färgen krävs det att man vet hur många delar man ska ta av varje annan färg som är uppskriven.

Hänger ni med?

EDIT: Pantone MATCHING system står pms för!
Är det samma blandningsförfarande vid tryck som vid målning? På skrivare har man ju tex CMYK mens en skärm har RGB?
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Är det samma blandningsförfarande vid tryck som vid målning? På skrivare har man ju tex CMYK mens en skärm har RGB?

Färgsystem som RGB, CMYK och PANTONE är "typ" samma sak :rolleyes:, skillnaden är hur de beskriver en färg. RGB använder en kombination av rött, grönt och blått, CMYK använder cyan, magenta, gult och svart. PMS har sitt eget lilla sätt, men gemensamt för alla är att de ger mig huvudvärk. :huvet

Varje färgsystem har en egen återgivningsrymd, som delvis överlappar varandra vilket gör att en PMS färg har inte alltid en motsvarighet i RGB/CMYK och vice versa åt alla håll.

Har för mig att de flesta välsorterade måleributiker kan blanda till färger baserat på PMS/RGB/CMYK.

Borde ju finnas lackerare som kan blanda ihop för bågen med?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Färgsystem som RGB, CMYK och PANTONE är "typ" samma sak :rolleyes:, skillnaden är hur de beskriver en färg. RGB använder en kombination av rött, grönt och blått, CMYK använder cyan, magenta, gult och svart. PMS har sitt eget lilla sätt, men gemensamt för alla är att de ger mig huvudvärk. :huvet

Varje färgsystem har en egen återgivningsrymd, som delvis överlappar varandra vilket gör att en PMS färg har inte alltid en motsvarighet i RGB/CMYK och vice versa åt alla håll.

Har för mig att de flesta välsorterade måleributiker kan blanda till färger baserat på PMS/RGB/CMYK.

Borde ju finnas lackerare som kan blanda ihop för bågen med?
Sen finns det ju Adobe RGBs också, bara för att göra det lite enklare :hihi
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Och som pricken över i't gnäller kunden för att det inte stämde mot hans okalibrerade skärm :hihi

Eller för att den blå färgen man valt till visitkorten inte ser "rätt" ut när man beställt budgettryck från Norge... Och skyller det på firman som inte ens valt färgen... :huvet :mad:
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Du kan ju kolla om du gillar färgen på min hoj. Jag letade som en galning efter färgkoderna utan resultat. Fick tips om en Porsche kulör, Rivierablau, som jag sedan valde att lacka. Har tre nummer vilka jag gav till lackeraren och han visste vilket utav dom jag skulle ha.

Rivierablau 39E, 3AG, S8

Som sagt, jag vet inte vad som är vad;-) Färgen blev bra iaf!
Lycka till!
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Jag tror att jag har en sprejburk ute i garaget... sitter dock i bara shorts nu och det är fett massa minusgrader ute så jag orkar inte gå ut just nu, men om du har lite tålamod ska jag gå ut och kika i dagarna vad det är för nått
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top