Suzuki RGV 250-tråden

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Men dra på trissor! det fanns ingen sån här tråd:4skrika

Ska eventuellt införskaffa en sådan här hoj. Finns det någon som kan berätta lite om den? för/nackdelar?

Fyll tråden till max med snack nu!!
Släng gärna in lite fina bilder på era 250's oxå:)

Laters potaters!
 
Njamja, vad vill du veta mer exakt? Rolig hoj. Kräver mycket kärlek för att fungera korrekt, ingen hoj du kan åka på och sen släppa i garaget (eller ännu värre, på gatan) tills nästa gång du ska köra. Även om de är långt ifrån en räser så kräver de välinställda avgasportar och rena fina förgasare för att inte gå dåligt.

Saker som brukar gå sönder är avgasportarna, även om jag aldrig kört sönder nån själv. Jag har haft sex RGV250 och är inne på min fjärde Aprilia RS250 (som har en RGV-motor, som bekant). Tvåans växel har en förmåga att paja på gatkörda hojar, men eftersom det är kassettväxellåda så är det en baggis att laga. Övre bakre motorfästena kan spricka på hojar före '93 års modell.

Årsmodeller:
1989 RGV250K, rättvänd gaffel med justerbar förspänning, stötdämparen kan du justera förspänning och returdämpning på. "Rak" sving, avgasrör på båda sidor. 98% av alla hojar i Sverige var blå/vita.

1990 RGV250L, som ovan men med fullt justerbar stötdämpare bak. 90-an är ensam om elektroniken, inget äldre eller nyare funkar på den. Röd/vita i Sverige.

1991 RGV250M, Helt ny modell. Upsidedowngaffel, banansving, båda piporna på höger sida. Nya avgasportar som öppnar i två steg. Skruvad bakram. Vassare utseende med tre gälar i bakdelen. Oftast blå/blå/blå/vita, if you know what I mean.

1992 RGV250N, som ovan med detaljskillnader. Nu med endast två gälar i bakdelen. De som såldes i Sverige var svarta med mintgrön dekor. Very nice.

1993 RGV250P, som 92 men med annorlunda sving efter att Honda harklade sig och hävdade patent på banansvingen. Svarta med lila dekor.

Sen var det slut på import till Sverige fram till 1997, när en handfull (20-ish) totalt nyutvecklade RGV250V dök upp avsedda endast för racing. Några rullar fortfarande, men det är nog den ovanligaste RGV-modellen i Sverige. Dessa var blå/svart/vita, men fan vet om det finns nån i originalskick kvar.

RGV250K 1989:
bikepics-151882-full.jpg


RGV250L 1990:
bikepics-10323-full.jpg


RGV250M 1991:
bikepics-189608-full.jpg


RGV250N 1992:
bikepics-807-full.jpg


RGV250P 1993:
bikepics-96081-full.jpg

(Fast fälgarna var mörkgrå/svarta original)

RGV250V 1997:
bikepics-1435978-full.jpg


Ungefär så, va.
 
Skitbra :tummenupp Det är ju en 90:a jag har tittat på..

Verkar ju inte bäst precis:( Men det är ju plånboken som sätter gränser.
 
Skitbra :tummenupp Det är ju en 90:a jag har tittat på..

Verkar ju inte bäst precis:( Men det är ju plånboken som sätter gränser.

Kanske inte BÄST bäst. Men jag har som sagt haft sex stycken, så ganska bra tycker jag nog att dom är. Men budgetera in kolvbyte och lite annat pyssel INNAN nånting pajar så är det rena spargrisen.
 
Kanske inte BÄST bäst. Men jag har som sagt haft sex stycken, så ganska bra tycker jag nog att dom är. Men budgetera in kolvbyte och lite annat pyssel INNAN nånting pajar så är det rena spargrisen.

Hur är priserna på reservdelar och sådant då? mänskliga priser kanske?

Spargris vettifan hörru:tungan Tack för hjälpen man får.Guld värt
 
Hur är priserna på reservdelar och sådant då? mänskliga priser kanske?

Spargris vettifan hörru:tungan Tack för hjälpen man får.Guld värt

Jämfört med att vänta tills nånting ger sig och tar med sig vevaxel, cylindrar och toppar är det billigt att byta innan.

www.thetuningworks.com eller www.fischerkfz.com funkar bra. Annars dräller det av delar på Ebay.
 
Kanoners :tummenupp

Vilka service intervaller är det som gäller? typ olja var 100:de mil "because of the 2-stroke force" eller något sånt?

Olja får du ju fylla på fortlöpande, eftersom den kommer ut genom avgasrören i form av väldoft. Det går åt en liter tvåtaktsolja på ungefär en och en halv tank bensin.

Växellådsoljan kan du i princip okynnesbyta skitofta, eftersom det bara går i 7 deciliter.

Serviceintervallerna kommer motorcykeln att påminna dig om. När den inte riktigt går som den ska får du göra rent luftfilter, synka förgasare och lite sånt. Det lönar sig att se till att det är rätt från början.
 
Olja får du ju fylla på fortlöpande, eftersom den kommer ut genom avgasrören i form av väldoft. Det går åt en liter tvåtaktsolja på ungefär en och en halv tank bensin.

Växellådsoljan kan du i princip okynnesbyta skitofta, eftersom det bara går i 7 deciliter.

Serviceintervallerna kommer motorcykeln att påminna dig om. När den inte riktigt går som den ska får du göra rent luftfilter, synka förgasare och lite sånt. Det lönar sig att se till att det är rätt från början.

Förmodar att det sitter oljebehållare. inte mer än 7Dl i lådan:va jaja...det e ju Sukka vi snackar:)

Tror jag kommer bli nöjd faktiskt:tummenupp
 
Nice!

Kul tråd och snubbla över! Har en RGV 91a hängande i ta(c)ket hos farsan som ska pillras ihop igen när jag stjäl tillbaka alla delar från gubben :tummenupp

Ang. detta med delar så fungerar det klockrent med beställningar från "The tuningworks" tex. runt 2500 kr för ett kolvkit med packningar (och nållager?) beroende på pundet. Portarna ca: 6000 (skitsnygga!)

veven går ca: 800 tävlingsmil och den repar www.stigsmotormekaniska.se åt dig.

Spana in www.tyga-performance.com massa läckra prylar :yoparty
 
RGV250 är hopplösa att få tag på. Har sett typ en på Blocket sen i sömras. Har ni några tips?
 
RGVn är en mkt läcker hoj. Men på gatan är motorn för liten. Finns det någon patentlösning? Typ ett 500cc kit (skulle inte tro det) som det finns till RDn. Eller någon annan motor (2-t givetvis!) som går att mickla dit utan att svetsa om hela ramen? Någon som kanske fått dit en RD morot möjligen? =)
 
Äntligen!

Efter ha hårdbevakat Blocket i nästan ett år utan resultat så fick jag utöka sökandet. Ville ju verkligen ha en RGV! (fast fråga inte varför...finns inget rationellt svar på den frågan)
När det dök upp en helt original 92:a med rätta disco-lacken dök upp på Mobile.de så gjordes en blixtinsats. 230 mil t.o.r på 34 timmar inkl. övernattning.
Ville inte sänka snittet med en släpkärra så hojen stuvades i skuffen på 9-5:an! Allt går! Bara skruva bort kåpor och hjul så gick den in.
Var förutseende och körde slut på soppan i förgarasarna innan lastningen, så bensinlukten blev uthärdlig.:tungan

Nu ska den reggas, sedan ska den luftas på slingerbulten någon fin sommardag.
Nästa vinter väntar komplett genomgång med fokus på originalskick!:tummenupp
 

Bifogat

  • 20110325113.jpg
    20110325113.jpg
    238.9 KB · Visningar: 210
  • RGV250-92_Bremen.jpg
    RGV250-92_Bremen.jpg
    61.9 KB · Visningar: 239
Last edited:
Efter ha hårdbevakat Blocket i nästan ett år utan resultat så fick jag utöka sökandet. Ville ju verkligen ha en RGV! (fast fråga inte varför...finns inget rationellt svar på den frågan)
När det dök upp en helt original 92:a med rätta disco-lacken dök upp på Mobile.de så gjordes en blixtinsats. 230 mil t.o.r på 34 timmar inkl. övernattning.
Ville inte sänka snittet med en släpkärra så hojen stuvades i skuffen på 9-5:an! Allt går! Bara skruva bort kåpor och hjul så gick den in.
Var förutseende och körde slut på soppan i förgarasarna innan lastningen, så bensinlukten blev uthärdlig.:tungan

Nu ska den reggas, sedan ska den luftas på slingerbulten någon fin sommardag.
Nästa vinter väntar komplett genomgång med fokus på originalskick!:tummenupp

Coolt :tummenupp Schysst färgval också :tummenupp
 
Har en av årsmodell 90 på gång om jag vill köpa den billigt!?? (7-8k) maskinellt är den helt ok men kosmetiskt är den ett vrak, och behöver i total renovering/nytt

så är vad är ett rimligt pris?
 
oljenippel rgv

Jag har en fråga... Var i h.....e får man fatt i den lilla oljenippeln som sitter på cylindern för den går väl att byta???? Väldigt tacksam för svar!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top