Suzuki RG500

Vad är det för kuliga pipor du har på den? Nåt mer som är gjort? :tummenupp :tungan

Specialbeställda Jolly Moto tunnväggiga pipor. Låter underbart!
Sen är det öppnare luftfilter, ombestyckade förgasare samt annat styrenhet till YPVS.
 
@ufferos

Beställde inner och ytterlock, samt 112mm rotorskivor.
Franco tyckte inte det var idé att köra med 116mm skivor om blocken inte tas upp också.
Sen krävs det väl en modifiering av cylindrarna också, tillsammans med byte eller borrning av förgasarna för att få till det bra.

Nu skall den i trafik var det tänkt, sen var det bara att uppgradera till 116mm när tiden är mogen och suget efter lite mer "tryck" kryper på.

Årets "hobbykassa" är redan lite ansträngd efter köpet av tvåtaktarna, sen rullade det iväg lite € ner till Franco också :rodnar

Skall kika på stötdämparna du länkade till, bra tips :)
 
Fick för ett tag sedan lite med posten från Italien.

IMG_1695.JPG

Tyvärr har inte tiden funnits för att få ihop cykeln.
Bitarna känns bra och det ser väldigt bra ut också.
 
Uffe har kommit med de flesta bra tipsen redan, men det finns även en ur-gammal mailinglista som kan vara kul att lyssna in på ibland:

http://edj.net/2stroke/rg/gammalist.html

Kör själv med relativt billiga och enkla modifieringar:
- GSXR bakfälg 17"/4,5" (viss shimsning behövs, och byt det "dog-bone" som sitter i stötdämparlänkaget mot ett justerbart så hojen inte sitter på arschlet hela tiden)
- Förstärkt sving (inte direkt nödvändig)
- GSXR framgaffel med tillhörande hjul, 17", och bromsar
- JM pipor
- Motorn snål-trimmad med:
- Borrade förgasare (30 mm istf 28)
- Något förstorad avgasport
- Komphöjt för 98 oktan (14,3:1 rent geometriskt)
- Något längre slid-tider, tror det var 5° (ångrar dock detta)
- Pickup-spolen för tändkurvan bearbetad och flyttad för 4° mer förtändning
- Mark Dents gamla luftfilter

Det låter som ovanstående är en hel massa fix, men faktiskt inte så mycket jobb eller $$$. Ska man däremot kliva på lite så är ju kopplingsuppgradering och/eller växellåda något som poppar upp i önskelistan.

/J
 
12y_startup.jpg

Här startar jag upp den i våras efter 12 år i träda (smällde illa i slutet på 2005).

/J
 
Nu monteras de nya prylarna från Maranello
688c7c2b-d062-45ce-9eba-1a31a6c6a4f8_zpsoaipvhfk.jpg


Spänningen stiger ju mer som monteras ihop, snart så brummar och ryker det :crash
 
Fick hämtat mig lite blinkersar i helgen hos en leverantör. De kommer att målas och monteras på toppkåpan av eftermarknadsmodell.

Blinkers_zpswbbsw6vo.jpg


De fanns på åttiotalet som stylingtillbehör, men nu var de inte så lätta att få tag på.
 
Fick hämtat mig lite blinkersar i helgen hos en leverantör. De kommer att målas och monteras på toppkåpan av eftermarknadsmodell.

Blinkers_zpswbbsw6vo.jpg


De fanns på åttiotalet som stylingtillbehör, men nu var de inte så lätta att få tag på.

Nej som väl är är dom inte lätta att få tag på idag, dom har förstört tillräckligt med originakåpor på många cyklar genom åren:gnissla

Tur du skriver toppkåpa av eftermaknadsmodell så du inte kontaminerar en originalkåpa med dessa.

Faktum är att jag har två par liggande i obrutna förpackningar hemma, o där ska dom ligga:yoparty

Men i övrigt riktigt kul att följa projektet dock:tummenupp
 
Last edited:
Nej som väl är är dom inte lätta att få tag på idag, dom har förstört tillräckligt med originakåpor på många cyklar genom åren:gnissla

Tur du skriver toppkåpa av eftermaknadsmodell så du inte kontaminerar en originalkåpa med dessa.

Faktum är att jag har två par liggande i obrutna förpackningar hemma, o där ska dom ligga:yoparty

Men i övrigt riktigt kul att följa projektet dock:tummenupp

Så tokig är jag inte att orginalkåpan får nya hål för dessa.
Nejdå, den skall repareras upp och lackeras i orginalkulör fast med de fula stora hålen för "blinkerspinnar" igenlagda.
Orginalen som sitter i kåpan skall få träda i tjänst.
Eftermarknadskåpan har redan kabelhål för några miniatyr LED blinkers som satt på, nu skall det bli tidstypiska prylar istället.
 
Inte ofta man är inne på sporthoj.Grattis till er som har dessa vackra 2 tajtare. Själv har jag också en av var. Tyvärr är inte rg500, an klar eftersom jag saknar en toppkåpa.. Hittar kanske en här...
 
Inte ofta man är inne på sporthoj.Grattis till er som har dessa vackra 2 tajtare. Själv har jag också en av var. Tyvärr är inte rg500, an klar eftersom jag saknar en toppkåpa.. Hittar kanske en här...

Skicka en fråga till S-Racing, han fixade en belly-pan till min RD350.
Eftermarknadsgrejor men verkar rejäla och bra.
http://www.s-racing.se/
 
Nu börjar äntligen brorsans fantastiska bygge bli klart, en RGV500!
I grund och botten är det en RG500-motor som tagit plats i ett RGV250 chassi. Motorn borrad till 570cc. Då kåpan fram på en TL1000R är mycket lik den 500 som Kenny Roberts körde år 2000 fick den ta plats i detta bygge. Bakdelen kommer från en senare variant av en RGV250. Naturligtvis mycket kolfiber här och där.
Om ett par veckor blir det premiär på Gelleråsen!
 
Ska försöka dela bilder!

- - - Updated - - -

Messaging1529776073295.jpg

- - - Updated - - -

Messaging1529776096797.jpg

- - - Updated - - -

Fler kommer!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top