Suzuki RG500

Här var en liten intressant sida om Bimotas V due
Hittade lite annonser på några hojar, de flesta är nog gamla men priserna verkar vara från 150K och uppåt.
 
Jag har påbörjat ett bygge på en Aprilia RS250 och vart nyss erbjuden att köpa en Bimota motor:D Har sett ett sådant bygge på en Italiensk sida, Homemade 2 strokes nånting? Vore kul men rädd att kostnaderna skenar... Kul med RG500a Hade en på tidigt 90-tal:)
 
Storebror RG kommer att få en lillebror RG vid sin sida.
Lillebror kommer behöva lite kärlek och omvårdnad för att komma i form.

Det sägs att man klarar sig bra med fem motorcyklar, men det är bra att ha några fler :)
 
5 tvåtaktare hade varit najs. :D
 
ja synd vi bor så utspritt annars kunde vi blårykt tillsammans :)

Det är lite synd, men det går allt att åka långt på blårykare också.
Åkte ner till Jugoslavien och Ungern på en RD350LC sommaren 1985, tändstiften skiftade i en grön färg efter den Jugoslaviska soppan. Vad jag minns så drog den inte så myckat soppa vid "normal" körning.
 
Mmm jo vet det går, min bror körde ner till Spaniens sydkust och vände med sin. Är väl mest ork o annat som ev tryter nu för tiden.
 
Mmm jo vet det går, min bror körde ner till Spaniens sydkust och vände med sin. Är väl mest ork o annat som ev tryter nu för tiden.

Jo, det är väl så.
Sinnet är inte 20 än, men kroppen har passerat den gränsen med råge.
Kroppen är lite fylligare på mitten också, eller så har det gamla skinnstället hängt lite fuktigt så det har krympt.
 
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.
Finns det någon i landet som fixar till mätare ?
Hur stor är kostnaden man kan räkna med för en sådan operation, om någon gjort det ?

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?
 
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.
Finns det någon i landet som fixar till mätare ?
Hur stor är kostnaden man kan räkna med för en sådan operation, om någon gjort det ?

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?
Nej det går inte fixa .Men jag kan göra dej en tjänst o köpa 500an:hihi
 
ja synd vi bor så utspritt annars kunde vi blårykt tillsammans :)

Jag har länge saknat en tvåtaktsträff där vi kunde träffas och beundra varandras skönheter, och givetvis få lukta och höra på hojarna. :krama

Problemet är att man kör ju sällan längre sträckor än 15-20 mil utan följebil......:gnissla
 
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?

Hejsan, Ang mätarna så går dom att renovera upp. Finns någon kille i USA som har gjort detta. MEN,jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart=jättedyrt.
Ny hastighetsmätare finns här http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...4002/speedometerkilo_3411021a10/#.WIxx1BsrLmE
Varför inte ställa frågan i rg250 forumet jag länkade till i början av din tråd??

När det gäller oljepumpen finns ingen som helst anledning att vara orolig.Dom är pålitliga med dagens fin fina oljor. KOPPLA INTE UR DEN!!! Att åka gata och blanda i olja i bensinen är bara jobbigt. Du kan testa genom att först blanda olja i bensintanken och DÄREFTER koppla ur en eller två olje slangar.Starta hojjen och tryck på olje pumpens justerings arm så att den ger max med olja. Det funkar på tomgång men lurar oljepumpen att tro att du har full gas. Då ser du om det kommer olja ur slangarna.Det kommer mindre än du tror.Finns någon snutt på youtube ang detta också. Sök på Rg500 oilpump
Att justera den är enkelt och välbeskrivet i den gula manualen som du MÅSTE skaffa om du inte har den redan. MEN manualen finns även att tanka hem på RG250 forumet jag pratar varmt om.
//Uffe
 
Jag har länge saknat en tvåtaktsträff där vi kunde träffas och beundra varandras skönheter, och givetvis få lukta och höra på hojarna. :krama

Problemet är att man kör ju sällan längre sträckor än 15-20 mil utan följebil......:gnissla

Men jag har ju drag på bilen, och släp går att hyra. Så ta sig till en träff är ju bara fråga om tid, vilja och pengar. :)
 
Hejsan, Ang mätarna så går dom att renovera upp. Finns någon kille i USA som har gjort detta. MEN,jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart=jättedyrt.
Ny hastighetsmätare finns här http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...4002/speedometerkilo_3411021a10/#.WIxx1BsrLmE
Varför inte ställa frågan i rg250 forumet jag länkade till i början av din tråd??

När det gäller oljepumpen finns ingen som helst anledning att vara orolig.Dom är pålitliga med dagens fin fina oljor. KOPPLA INTE UR DEN!!! Att åka gata och blanda i olja i bensinen är bara jobbigt. Du kan testa genom att först blanda olja i bensintanken och DÄREFTER koppla ur en eller två olje slangar.Starta hojjen och tryck på olje pumpens justerings arm så att den ger max med olja. Det funkar på tomgång men lurar oljepumpen att tro att du har full gas. Då ser du om det kommer olja ur slangarna.Det kommer mindre än du tror.Finns någon snutt på youtube ang detta också. Sök på Rg500 oilpump
Att justera den är enkelt och välbeskrivet i den gula manualen som du MÅSTE skaffa om du inte har den redan. MEN manualen finns även att tanka hem på RG250 forumet jag pratar varmt om.
//Uffe

Tack för tipsen :tummenupp
Mätarn var inte billig precis, men så är det väl med grejor till uddahojar som RG'n.

Pumpen skall jag definitivt kolla upp.
Har hört av så många att de är opålitliga, men faktiskt aldrig hört att någon orsakat en "skärning".
Vi var några som åkte tvåtakt under åttiotalets första hälft innan försäkringarna ändrades till vikt/effekt.
Värdet på cyklarna dök då rätt ner i botten så det var lika bra att skaffa större fyrtaktare.

Det finns massor med "godis" för RG500, men verkar inte vara lika mycket till lillebror RG250.
Antagligen för att 500'an är vanligare inom racing.
Först får 500'an få lite omvårdnad, det är ju snart sommar :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top