suzuki rg 125 strypning

Ja en v.avgasport brukar göra väldigt stor skillnad

Ge motorn spänning manuellt så kan du utesluta trasig motor
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja en v.avgasport brukar göra väldigt stor skillnad

Ge motorn spänning manuellt så kan du utesluta trasig motor

manuell spänning :va
ska man ta ström ifrån batteriet bara tror du att de blir rätt då
 
järpan skrev:
manuell spänning :va
ska man ta ström ifrån batteriet bara tror du att de blir rätt då



Borde stå på hur mkt spänning den vill ha, testa med 1,5 v annars.. lär väl va ganska ofarligt
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Borde stå på hur mkt spänning den vill ha, testa med 1,5 v annars.. lär väl va ganska ofarligt
Skulle förmodligen vara 12V.. förvånar mig om det är något annat.
Att den inte är inkopplad har ingen betydelse över ett visst varvtal..
 
philsson skrev:
Skulle förmodligen vara 12V.. förvånar mig om det är något annat.
Att den inte är inkopplad har ingen betydelse över ett visst varvtal..

Lal, det kan lika gärna vara 6 volt, tror du det är 220 volt överallt i en dator eller? :hihi
 
Solid snake skrev:
Lal, det kan lika gärna vara 6 volt, tror du det är 220 volt överallt i en dator eller? :hihi
Det va en dålig jämförelse. Dessutom är det 230 volt i uttagen nu för tiden, och det är inte en lämplig spänning d¨det krävs väldigt mycket av komponenterna, vilket gör det dyrt, etc etc...

En motor för avgasportsstyrning låter väll ganska rimligt att driva på 12 volt. Så varför krångla till det..? Klart det kan va på annan spänning. Men om det inte finns nån bra anledning till att krångla till det har man ju inte gjort det, men det är möjligt att det finns.

Sen tror jag inte du vet vad philsson kan riktigt heller, dumt o dumförklara han då...?
 
NSR_Martin skrev:
Det va en dålig jämförelse. Dessutom är det 230 volt i uttagen nu för tiden, och det är inte en lämplig spänning d¨det krävs väldigt mycket av komponenterna, vilket gör det dyrt, etc etc...

En motor för avgasportsstyrning låter väll ganska rimligt att driva på 12 volt. Så varför krångla till det..? Klart det kan va på annan spänning. Men om det inte finns nån bra anledning till att krångla till det har man ju inte gjort det, men det är möjligt att det finns.

Sen tror jag inte du vet vad philsson kan riktigt heller, dumt o dumförklara han då...?


Dumförklarade inte honom, bara påpekade, men nu sa du så bara för att du ska ju alltid jaga dina diskussioner hela jäkla tiden...

JAG hade prövat med låg spänning iaf, lönt att riskera att bränna den lilla motorn?
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Precis som solid säger, varför chansa och dra till med 12v direkt :confused:
kör med 12V och ett reglerbart motstånd avsätt för 12V. så skruvar du upp så märker du om den öppnar och stänger.. :fakta
När den är helt öppen behöver du antagligen inte skruva mer. :tummenupp
 
Solid snake skrev:
Dumförklarade inte honom, bara påpekade, men nu sa du så bara för att du ska ju alltid jaga dina diskussioner hela jäkla tiden...

JAG hade prövat med låg spänning iaf, lönt att riskera att bränna den lilla motorn?
Det lät ungefär som du hånade honom. Skitsamma ,självklart ska man kolla upp hur det ska va, undra om det inte ska va speciella modifierade pulser till ett sånt servo... Vet dock inte hur det funkar riktigt...

Men din jämförelse suger fortfarande :hihi

(slut på diskussion)
 
philsson skrev:
kör med 12V och ett reglerbart motstånd avsätt för 12V. så skruvar du upp så märker du om den öppnar och stänger.. :fakta
När den är helt öppen behöver du antagligen inte skruva mer. :tummenupp

Visst, men det är ju som att säga "Bestycka gör du med hjälp av en lambdasond"

Hur många har en sån?
 
Om den fungerar som servos till radiostyrning så räcker det inte med matningsspänning. En sån får 3 sladdar. +5 V (använd alltså INTE 12 v), 0 V samt en styrsladd. På styrsladden sänds en puls som är 1-2 ms lång var 20:e ms. Det blir antagligen rätt svårt att med en sladd försöka "telegrafera" dom pulserna :hihi
 
Bearing skrev:
Om den fungerar som servos till radiostyrning så räcker det inte med matningsspänning. En sån får 3 sladdar. +5 V (använd alltså INTE 12 v), 0 V samt en styrsladd. På styrsladden sänds en puls som är 1-2 ms lång var 20:e ms. Det blir antagligen rätt svårt att med en sladd försöka "telegrafera" dom pulserna :hihi
Ser ingen anledning till att det skulle vara uppgyggt på det sättet..
 
philsson skrev:
Ser ingen anledning till att det skulle vara uppgyggt på det sättet..
Hur tror du att det funkar då? hur "vet" motorn när porten är öppnad så att den stängs av då och inte försöker dra vid ändläget?

Jag frågar för att det vore intressant att veta, har aldrig sett hur en sån fungerar.
 
Last edited:
Bearing skrev:
Hur tror du att det funkar då? hur "vet" motorn när porten är öppnad så att den stängs av då och inte försöker dra vid ändläget?

Jag frågar för att det vore intressant att veta, har aldrig sett hur en sån fungerar.
det skulle exempelvis kunna vara 2st + poler och 1 jord. När du kopplar ström på den ena polen så öppnar den. Slutar du tillföra ström så stannar den där den var. Om du sen tillför ström på den andra polen så stänger det osv.. det är 1 sätt.
Ett annat är ju att den är olika öppen beroende på spänning.. Att den är totalt öppen vid 12V och stängd vid 0.. alltså ca hälften öppet vid 6V. Fast då är ju risken att om man alltid ligger med helöppen avgasport så kan den ju brännas. om det inte är en slirmekanism eller liknande.
 
Ja, så skulle det ju kunna vara, men nu spekulerar du lika mycket som mig.

Jag tycker att om man inte vet hur den funkar och vilka spänningsnivåer som används ska man vara väldigt försiktig. Eftersom att det antagligen handlar om elektronik så är 5 V standard och kopplar man då 12 V bränns kretsen antagligen bara av att snudda vid polerna. Därför tycker jag verkligen inte att man ska dra dit 12 V bara för att testa. Tycker inte att man ska testa sig fram alls. Antingen tar man reda på hur den funkar eller så mäter man vad som kommer ur ECU-kontakten med multimeter eller oscilloscop.
 
Tror snarare det är så att givaren ger impulser till databoxen som skickar ström till motorn, men vad vet jag.. aldrig pillat på sånt där

Borde la va lätt att se på motorn
 
borde de inte gå någon strömkabel till boxen (som kablarna från avgasventilens motor går in i) de går ju bara två sladdar från avgasventilens motorn in i den :va
 
järpan skrev:
borde de inte gå någon strömkabel till boxen (som kablarna från avgasventilens motor går in i) de går ju bara två sladdar från avgasventilens motorn in i den :va

Jo, där lär de fattas nån kabel.. Ser väl om det finns nån kontakt till den där?
fixa ett elschema sen
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top