Suzuki RF900R-95a går på 3 cylindrar

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Nu har de börjat klabba till sig ordentligt...

När ja tar min hoj och startar upp den för en runda, går den finfint på tomgång.. Så fort ja lägger i växel, ger lite gas och släpper kopplingen så går den ner på 3 cylindrar omedelbums.. :huvet Efter ett gäng försök kommer den 4e cylindern igång, men de blir likadant när den stått ett tag igen... Har provat att "jucka" med choken, och det första hojen gör när ja drar choken e att dö. Så får ja hålla på 5-6 ggr sen går den bra igen..

Har haft uppe alla stift å kollat gnista, och de verkar helt ok.. Men nu vet ja inte längre vad ja ska kolla efter.. Kan problemet sitta i fuggarna?! Och isf vad ska jag kolla efter?!

Hjälp! :confused:

Det är lågfartsmunstycket i en av förgasarna som är igensatt/lossnat eller huvudmunstycket som har skruvat ur sig.

Om ett munstycke skruvar ur sig så åker det väl glatt in i motorn va? Behöver man öppna å kolla så det inte har skadat något, eller är det bara att skruva i ett nytt, gasa å se glad ut?

Skruvar man inte ur munstyckena underifrån, i flottörhuset?

Det är säkerligen luftskruvarna du nämner. Munstyckena kommer du åt om du skruvar bort flottörhuset/en. Små mässingsskruvar med små hål i.

Bifogat

• munstycken.jpg
    munstycken.jpg
    207.9 KB · Visningar: 136
Det är säkerligen luftskruvarna du nämner. Munstyckena kommer du åt om du skruvar bort flottörhuset/en. Små mässingsskruvar med små hål i.

Ok! Kanonbild btw!!! De e skruven som mejseln sitter i då mao?! Men ska dom vara helt nerskruvade eller får ja leta upp den fuggen som inte funkar som den ska och sen skruva ner en "frisk" å kolla antal varv?!

Ok! Kanonbild btw!!! De e skruven som mejseln sitter i då mao?! Men ska dom vara helt nerskruvade eller får ja leta upp den fuggen som inte funkar som den ska och sen skruva ner en "frisk" å kolla antal varv?!

På min skulle de vara helt nerskruvade och inte för hårt heller. De satt riktigt löst. Jag gissar att vi har likadana fuggar/snarlika. NM på de "skruvarna" kanske står i manualen.

På min skulle de vara helt nerskruvade och inte för hårt heller. De satt riktigt löst. Jag gissar att vi har likadana fuggar/snarlika. NM på de "skruvarna" kanske står i manualen.

Ska konsultera manualen å se va ja hittar... Har den dock på pdf på andra hårddisken som ligger nerpackad...:huvet

Inte så enkelt att det är skit i förgasarna?
Iofs så ser du ju även munstyckena om du ändå har isär dom och gör rent.
Kan ju säga att skruvarna som håller flotörhuset är grymt mjuka och brukar sitta ganska bra, runddragning är lätt hänt :)

Inte så enkelt att det är skit i förgasarna?
Iofs så ser du ju även munstyckena om du ändå har isär dom och gör rent.
Kan ju säga att skruvarna som håller flotörhuset är grymt mjuka och brukar sitta ganska bra, runddragning är lätt hänt :)

Tack för varningen! Men om de e skit i förgasarna, så borde väl inte hojen gå bättre efter att ja tramsat runt med choken?! Men ja ska kolla de åsså!

känn efter vicket grenrör som ikke blir varmt! kolla tändning (kanske du gjort) sen enklast riva ur f-bryggan å "finn ett fel" jämfört me dom andra,vanligt är även att flottören hänger sej på en! oftast 2-3 cyl för å jävlas =)

känn efter vicket grenrör som ikke blir varmt! kolla tändning (kanske du gjort) sen enklast riva ur f-bryggan å "finn ett fel" jämfört me dom andra,vanligt är även att flottören hänger sej på en! oftast 2-3 cyl för å jävlas =)

Grenrörstricket e ju inte dumt! Får riva av bryggan å jämföra å göra rent efter bästa förmåga..

har haft samma sak med en rf900 som jag haft .
Vid belastning så gick den på 3cyl o på tomg så gick den helt normalt , då var det ett stift som var trasigt den gav gnista men när jag gasade så gav den upp . ( nya stift efter en service )
Köpte 4st nya o allt blev bra

Ahaa, så trevligt med nån som haft samma kymmer som ja! :D De ska kanske tilläggas att när ja kollade gnistan så satt stift 4 löst.. Tog upp, rengjorde, kollade gnistan å satte tebax.. Stiften e dock nya för säsongen, satte i dom för ca 200 mil sen... Men stiftet kanske tog skada när de satt löst?!

Det är lågfartsmunstycket i en av förgasarna som är igensatt/lossnat eller huvudmunstycket som har skruvat ur sig.

Vilket e de lågfartsmunstycket (lr e de det som syns på bilden längre upp på sidan med mejseln i??) å var sitter huvudmunstycket?! Som ni alla kanske räknat ut e ja inte haj på de här... Men fixas ska de!:yoparty

Du har INTE fibblat med luftslangarna under:va:confused:Jag hade gjort det på min RF 900 och satt 2 st fel vid luftburken, den gick som en påse nötter, ryckigt, kändes som den gick på 3 cyl, den drog en liter milen säkert vid lugnt gasande. När jag vände på dessa 2 gick den helt korrekt! Gjorde fel efter ha rivit ner för att byta medbringaren vid generatorn som brukar kunna ge sig på rf:en och missade en sådan simpel sak vid återmonteringen..

Det är lätt som fan när tanken är borta och man sätter 2 av dessa fel utan att tänka på det..problemet ser exakt ut som mitt fel iaf.

Last edited:
Du har INTE fibblat med luftslangarna under:vaJag hade gjort det på min RF 900 och satt 2 st fel vid luftburken, den gick som en påse nötter, ryckigt, kändes som den gick på 3 cyl, den drog en liter milen säkert vid lugnt gasande. När jag vände på dessa 2 gick den helt korrekt!

Nej, inte nyligen... Hade av den i vintras men den har gått som en klocka efter det.. Körde en sväng till skåne å tebax på ca 80 mil för ett par veckor sen å där va inga kymmer heller... Men den kanske har lossnat efter de.. de ger sig när ja ska skruva av möget i veckan. Tack för tipset, iaf!:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT