Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Problemet är att jag inte lyckats hitta vilka lager jag ska ha och måste ha nya innan jag kan riva isär hojen och kolla..

Kan du produktnummer på lagren? ;)

Annars ta kontakt med MC-shopen dom lagerför nya trögsålda reservdelar.
Eller en Suzuki-återförsäljare. (Kanske i alla fall för att få ett pris? KANSKE ett beteckningsnummer så du kan beställa från SKF...typ.)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nån jävel måste hålla liv i den här tråden..

Helkapslade lager inköpta för ohemula 74:-/st. Ska ge mig på att byta dom SJÄLV imorgon. :näsblod

Nån som har en komplett bakplast till salu? Jag känner ett stort behov att sätta kapen i min..
 

Tomas 900

tompa 900
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Lappland
Hoj
Suzuki RF900R
Håller med om att det måste bli fart på tråden. Har en funderation, om det är någon som provat att sätta ett system från en "BANDIT 1200" på en 900?
Om inte så kommer jag att prova så jag återkommer ang ärendet. Behöver även tipps på vilka miniblikers som passar fram och om det finns täckgummin till dessa och var? Sen ett märkligt problem då jag skruvade sönder hojen i höstas så tror jag att det gick att starta den (om jag nu minns rätt) utan koppling. Nu när jag skulle starta den så klickade det bara och när jag drog in kopplingen så startade den och när jag släppte den så fortsatte den gå. Ingen växel var ilagd och stödet uppe. Har kollat kabelskor mm men det är ok. Skall det vara så eller? Körde bara hojen hem efter köp sedan skruvade isär den.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Just nu har jag en skruv som gått av på oket bak...infästningen till svingen. :huvet
Håller på att försöka få ut skiten utan att skada gängorna i skruvhålet...:mad:

Långfredagen kommer att gå till bil och hojmeck. Kul va? JA! :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Spenderade Skärtorsdagen i farsans garage. Framhjulslagren bytta men tyvärr upptäckte jag att ena skivan var tokskev.. Kommer bli dyrt.

Nån som har en beggad skiva liggandes?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Spenderade Skärtorsdagen i farsans garage. Framhjulslagren bytta men tyvärr upptäckte jag att ena skivan var tokskev.. Kommer bli dyrt.

Nån som har en beggad skiva liggandes?

Är du säker på att den är skev? Det KAN vara nitarna som kärvar lite och det får du rätt på genom att blåsa med tryckluft samtidigt som du knackar med en gummiklubba. Kan nämligen vara skit mellan skiva o nit som får den att kärva.
Hade samma sak med min. Bytte klossar till sintrade och knackade samt blåste....sen försvann det.

Ska du nu handla så passar banditens skivor på RF:en. Kan bli lite billigare. :) Kolla även Ebay

EDIT: Det sitter alltså flytande skivor på RF:en...bara för att förtydliga....:D
 
Last edited:

Crazy Horse

Sioux Chief
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
RF600
Hej!

Köpte en RF600-93 i höstas och den fungerade problemfritt de två gånger jag han köra innan vintern. Men nu vill den inte starta och min abstinens börjar nå farliga höjder. Så har ni några tips på vad det kan vara? Bensin finns, batteriet är laddat men den tänder inte när jag försöker starta. Har även provat att rullstarta den men det lyckades inte heller.
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Nån som kan klargöra för vad för service som skall ske vid 4800 mil? Har bara fått fram at det är "den stora".

Kan också vara intressant vad priset på en sådan skulle vara om man lämnade in den, vilket jag självklart dock INTE kommer göra!
 

lewlet

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
GBG
Hoj
Suzuki RS 600
Dämpare

Tja har en RF 600, tänkte köpa en begagnad ljuddämpare från blocket. Grejen är att det är för en GSX

Hur funkar detta??
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hej!

Köpte en RF600-93 i höstas och den fungerade problemfritt de två gånger jag han köra innan vintern. Men nu vill den inte starta och min abstinens börjar nå farliga höjder. Så har ni några tips på vad det kan vara? Bensin finns, batteriet är laddat men den tänder inte när jag försöker starta. Har även provat att rullstarta den men det lyckades inte heller.

Har du gnista på stiftet?

Tja har en RF 600, tänkte köpa en begagnad ljuddämpare från blocket. Grejen är att det är för en GSX

Hur funkar detta??

Du kan ju iprincip bränna dit den burken men du kan behöva bestycka om den så att den inte går för varmt om du får motorn att andas bättre. ( = magrare blandning = högre värme vid avgasporten = risk för att knäcka den porten = dyyyyrt!)

Nån som kan klargöra för vad för service som skall ske vid 4800 mil? Har bara fått fram at det är "den stora".

Kan också vara intressant vad priset på en sådan skulle vara om man lämnade in den, vilket jag självklart dock INTE kommer göra!

¤800? Shit...då är det ju dax för min då! :gnissla
Får nog undersöka vad som ska göras i den "stora servicen"
 
Last edited:

Solid snake

Guest
2872635 Nån som kan klargöra för vad för service som skall ske vid 4800 mil? Har bara fått fram at det är "den stora".

Kan också vara intressant vad priset på en sådan skulle vara om man lämnade in den, vilket jag självklart dock INTE kommer göra!
Förmodligen oljebyte, ventiljustering, allmän översyn på andra grejer som slits osv.

Behöver kanske inte riva motorn men kolla allt du kan utan att riva så det är i bra skick.

Edit: på bilar så brukar man byta alla vätskor och smörja upp det mesta på den, och kolla bromsar och sånt så att allt löper fritt osv osv osv.

Edit 2: med vätskor menar jag kylarvätska, bromsvätska och så.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men nu vill den inte starta och min abstinens börjar nå farliga höjder. Så har ni några tips på vad det kan vara? Bensin finns, batteriet är laddat men den tänder inte när jag försöker starta. Har även provat att rullstarta den men det lyckades inte heller.

Det låter som om Du kan ha något mystiskt med någon av "startspärrarna" som finns för att underlätta eller komplicera vår tillvaro:näsblod . Under vintern är det väl oxid som är den stora elektriska banditen. Kolla om Du får gnista - får Du inte det skulle jag satsa mina 2p på "stoppknappen" vid gashandtaget, kontakten vid fotstödet eller eventuell "kopplings/växel"-spärr som kan finnas. I mekhandboken brukar det finnas ett avsnitt om givarna - om inte annat så på elschemat finns dom angivna.

Annars får man rekapitulera vinterns mek- och serviceåtgärder - gjorde Du något "extra" och kanske glömde att koppla tillbaka någon givare eller kontakt?

Får Du gnista när Du testar finns det några trådar om odränerade förgasare/gammal bensin sedan tidigare i vår - använd sök så kanske Du hittar dom...

Lycka till:tummenupp
 

Crazy Horse

Sioux Chief
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
RF600
Tack så mycket för tipsen! Jag ska kolla upp dem i helgen :)


Det låter som om Du kan ha något mystiskt med någon av "startspärrarna" som finns för att underlätta eller komplicera vår tillvaro:näsblod . Under vintern är det väl oxid som är den stora elektriska banditen. Kolla om Du får gnista - får Du inte det skulle jag satsa mina 2p på "stoppknappen" vid gashandtaget, kontakten vid fotstödet eller eventuell "kopplings/växel"-spärr som kan finnas. I mekhandboken brukar det finnas ett avsnitt om givarna - om inte annat så på elschemat finns dom angivna.

Annars får man rekapitulera vinterns mek- och serviceåtgärder - gjorde Du något "extra" och kanske glömde att koppla tillbaka någon givare eller kontakt?

Får Du gnista när Du testar finns det några trådar om odränerade förgasare/gammal bensin sedan tidigare i vår - använd sök så kanske Du hittar dom...

Lycka till:tummenupp
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Förmodligen oljebyte, ventiljustering, allmän översyn på andra grejer som slits osv.

Behöver kanske inte riva motorn men kolla allt du kan utan att riva så det är i bra skick.

Edit: på bilar så brukar man byta alla vätskor och smörja upp det mesta på den, och kolla bromsar och sånt så att allt löper fritt osv osv osv.

Edit 2: med vätskor menar jag kylarvätska, bromsvätska och så.

Jo det var väl ungefär det jag hade hoppats på att det skule vara, inga direkt farliga saker att utföra!

Kanske man skulle passa på att slänga på "DynoJet-förgasar-kit" på den samtidigt, nån som gjort det och kan berätta hur resultatet var?
 

Solid snake

Guest
2881787 Jo det var väl ungefär det jag hade hoppats på att det skule vara, inga direkt farliga saker att utföra!

Kanske man skulle passa på att slänga på "DynoJet-förgasar-kit" på den samtidigt, nån som gjort det och kan berätta hur resultatet var?
Dynojet är skräp vad jag har hört, går för fett på låga varv och så.

Sök på vad Anders Brink har skrivit om dynocrap så får du se hur bra det är, han vet vad han dillar om. :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top