Suzuki regulator

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har köpt ny regulator till en Suzuki GSX-R400 -87.
Den nya regulatorn har inte samma kontakt som den gamla, men samma antal stift.
På den gamla regulatorn sitter 3 gula sladdar som går till generatorn.
Vilken är vilken av dessa 3?

Wunder skrev:
Spelar ingen roll. Gul går till gul (eller motsvarande), vilken är betydelselöst.

Det låter ju inte troligt, varför skulle det då finnas 3 kablar där istället för 1?

Wunder skrev:
Det låter ju inte troligt, varför skulle det då finnas 3 kablar där istället för 1?
Så jag inte missförstår dig nu:
- Den nya regulatorn har 1 st svart (eller vit), 1 st röd och 3 st gula.
- Din gamla hade samma antal kablar?
- Du har bl.a. 3 st gula kablar på din hoj som suttit anslutna på regulatorn?

Då är det såhär ungefär:
- De gula hör ihop. Hur spelar alltså ingen roll, det är en trefasgenerator som genererar växelström.
- Röd ska gå till röd (pluspol på hojen, den brukar vara röd...)
- Sen har du 1 kabel över som ska anslutas i återstående kontakt. Jord.

Typ...jag kanske har fel rent tekniskt nånstans men kopplingen är rätt så.

Last edited:
Därför att generatorn ger 3 faser.
1 fas mellan varje kabelpar av dessa 3 kablar.

Edit: alla skriver samtidigt.... :tummenupp

Okej, verkar som det stämmer.
Tack för hjälpen!

Frågan är kanske ointressant för de flesta här men för oss nördar så... :tummenupp

Jag är faktiskt osäker på hur de är lindade men har ett svagt minne av att den enda generator som jag lindat av (Kaw Z1000J) var D-lindad. Men minns inte säkert. Kan kanske kolla om jag har några anteckningar kvar om det ifall någon är seriöst intresserad.
Nu ska inte detta tolkas som att den gav 21v, snarast som att den omlindad till Y skulle ge typ 6,9v eller så.
Eller om det är tvärtom med spänningarna (Y eller D som ger högst spänning?), mååånga år sen jag läste sånt.

Den sista kabeln "hookar" in på ljuskabeln (bakljus parkering) och bestämmer hel eller halvfart på laddningen alltså inte jord när man kör med lyset av så laddar det mindre för att inte koka ur batteriet 90% av alla äldre förgasarhojar har denna funktion men inte nyare spruthojar som har ett högre strömuttag än dito förgasarhojar jag brukar alltid tjuvkoppla denna funktion så man alltid har full ladning på hojar med lite trim å massa aftermarket grejor som drar mer ström

Peter

andersson turbo skrev:
Den sista kabeln "hookar" in på ljuskabeln (bakljus parkering) ...
Korrekt men det är väl på halv/hel som sista fasen kopplas in. Dvs inte på p-ljus/bakljus. Åtminstone var det så på min Katana, jag kopplade om detta eftersom soppapumpen tar en hel del ström.
Men det hjälper ju endast måttligt eftersom man ändå kör med halvljus på gata. :(

För övrigt tycker man ju att det är konstigt att de har gjort så, är likriktaren på äldre hojar endats likriktare eller är den även regulator?
Dvs med en riktig regulator som på bilar så ska man ju ha full kapacitet tillgänglig ständigt och regulatorn ställer sen ner laddströmmen tills systemspänningen blir typ 14v eller nåt sånt.
Är det nån som har koll på hur det är med äldre likriktare/laddregulatorer?

Robban_C skrev:
Korrekt men det är väl på halv/hel som sista fasen kopplas in. Dvs inte på p-ljus/bakljus. Åtminstone var det så på min Katana, jag kopplade om detta eftersom soppapumpen tar en hel del ström.
Men det hjälper ju endast måttligt eftersom man ändå kör med halvljus på gata. :(

För övrigt tycker man ju att det är konstigt att de har gjort så, är likriktaren på äldre hojar endats likriktare eller är den även regulator?
Dvs med en riktig regulator som på bilar så ska man ju ha full kapacitet tillgänglig ständigt och regulatorn ställer sen ner laddströmmen tills systemspänningen blir typ 14v eller nåt sånt.
Är det nån som har koll på hur det är med äldre likriktare/laddregulatorer?
Kan nästan svära på att samtliga hojar kör på parkerings kretsen det är därför man får max laddning när man kör med p ljus å inte med avslaget ljus som dom flesta tror. Äldre hojar har konstantmagnets generatorer vilka blir varvtalsberoende å kräver voltregulator (likriktare) Å faktiskt så har man återgått till den typen av generator igen av nån anledning alla hojar med generator monterat på vevaxeländen har denna typ medans några årsmodeller i mellan har generatorer med fältlindning vilket kräver en inspänning för att skapa magnetfält (alla bilgeneratorer är av denna typ) här reglerar man fältspänningen för att få rätt ström ut men av någon anledning så har man sämre reglering på hojgeneratorer än motsvarande bilgeneratorer
varför vet jag icke men det verkar som att man snålar med det mesta på hojsidan förmodligen så är det väl antalet fordon som tillverkas som styr rätt mycke va delarna får kosta

Peter

Så kan det ju vara. Jag missförstod och tolkade det som att du menade att sista fasen kopplas in enbart på p-ljus.
Kan säkert ha varit så som du skrev även på min Kat, minns inte exakt, det var för flera år sen.

Att generatorerna numer är av konstantmagnetstyp (dvs med magneter i svänghjulet) borde ju vara därför att en gen med fältlindningar etc inte går så bra i oljebad (släpringarna och kolen mår inget bra i oljan)?

Men varför har de då flyttat tillbaks generatorn? Ex vis Suz 750R -96/-99 med fler.

Ang att de laddar varvtalsberoende:
Ja och nej. Dvs ja de laddar varvtalsberoende men dagens generatorer ger ju oerhört mycket mer ström (typ över 50% mer) än våra gamla kälkar från 80-talet. Alltså borde de ge hyggligt med ström även runt (eller strax över) tomgång.

Wunder skrev:

Hej!

Varför ska du byta regulator?
Var det för att den inte startar varm? Har likadan hoj som du och blir inte riktigt klok på vad det är som gör att den är så lättstartad kall, men inte startar varm.
Köpte du en begagnad eller ny? vad fick du punga ut?

/mattemannen

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör