Suzuki problem

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Tjenare, Måste fråga er och se om ni har några förslag på lösning på mitt problem.

Vi körde ERF:et på Anderstorp idag. Först blev det 1 1/2 timme regn sedan körde vi 1 timme sol utan problem.
Nu slutade hojen att dra över 10000 varv/min typ som det känns när varvstoppet går i. ett varv senare var det nere 8000 varv/min.
Vi hittade att chocken var ute lite, typ 1/6 dels chock. Detta fixade vi till och provade igen och samma sak igen. Kanske så slutade hojen dra lite tidigare.
Vi har hittat rost i tank och bränsle pump/filter och detta är fixat. Luftfiltret är okej, alla slangar är hela. Vi har en bit över 13 Volt på batteriet. Elkontakterna ser okej ut, alltså ingen fukt eller något. Stiften se okej ut. Vi hittar inget i insprutaren som ser ut att vara fel. Spelar ingen roll om tanklocket är öppet eller stäng, ej heller om motorn är kall eller varm.
Nu varvar den till 3-5000 varv/min innan den stoppar. Luktar lite bensin om avgaserna.
Ligger jag på 3-5000 varv/min och drar på för fullt så dör motorn bara.

Hojen är en Suzuki Gsxr 600 -01 som har gått 600 mil.

Jag är öppen för förslag att testa så ös på med förslag. Jag hade tänkt att köra klubbrejs på Söndag och då skulle det vara trevligt om skrotet fungerade.

Tack på förhand!!
 
igensatt luftfilter!? :va tycker det låter som det..
Säger jag av egen erfarenhet.. Rev tillockmed upp hela cylindern fram till kolv för att kolla efter fel, tömde tanken för att utesluta kondens osv.. visade sig vara mitt nya filter.. :3freak
 
Otee skrev:
Nope garanterat inget problem med det. Rent och fint är det. Tack ändå
synd att man inte kunde stå till hjälp. :( men allt elektroniskt skulle jag börja med att utesluta då den börjat varva mindre och mindre vad jag förstått..
 
Har ni kollat det sekundära spjället?
Har ni provat att slå över den i dealer mode för avläsning av felkoder?
Kom jusst på att TPS sensorn på själlhuset kan strula (gå trögt).


Otee skrev:
Tjenare, Måste fråga er och se om ni har några förslag på lösning på mitt problem.

Vi körde ERF:et på Anderstorp idag. Först blev det 1 1/2 timme regn sedan körde vi 1 timme sol utan problem.
Nu slutade hojen att dra över 10000 varv/min typ som det känns när varvstoppet går i. ett varv senare var det nere 8000 varv/min.
Vi hittade att chocken var ute lite, typ 1/6 dels chock. Detta fixade vi till och provade igen och samma sak igen. Kanske så slutade hojen dra lite tidigare.
Vi har hittat rost i tank och bränsle pump/filter och detta är fixat. Luftfiltret är okej, alla slangar är hela. Vi har en bit över 13 Volt på batteriet. Elkontakterna ser okej ut, alltså ingen fukt eller något. Stiften se okej ut. Vi hittar inget i insprutaren som ser ut att vara fel. Spelar ingen roll om tanklocket är öppet eller stäng, ej heller om motorn är kall eller varm.
Nu varvar den till 3-5000 varv/min innan den stoppar. Luktar lite bensin om avgaserna.
Ligger jag på 3-5000 varv/min och drar på för fullt så dör motorn bara.

Hojen är en Suzuki Gsxr 600 -01 som har gått 600 mil.

Jag är öppen för förslag att testa så ös på med förslag. Jag hade tänkt att köra klubbrejs på Söndag och då skulle det vara trevligt om skrotet fungerade.

Tack på förhand!!
 
Last edited:
Superbike Roger skrev:
Har ni kollat det sekundära spjället?
Har ni provat att slå över den i dealer mode för avläsning av felkoder?
Kom jusst på att TPS sensorn på själlhuset kan strula (gå trögt).

Nope, jag har inte slått över till dealer mode för avläsning av felkoder. Hur gör man detta?
 
Här kommer info..
Skannar fler bilder just nu...
Själva swithen kan du göra av en kabel genom att brygga själva kontakten och kontakten finns under bakre dynan/kutsen.

Otee skrev:
Nope, jag har inte slått över till dealer mode för avläsning av felkoder. Hur gör man detta?
 
Last edited:
Jag upptäckte imorse att det var bara till att bygla kontakten. Justerade in så att jag fick -C00 (hade C00 med strecket uppe innan)i dislpayen och den gick väl lite bättre. Inte så mycket men lite. Tog ur mitt fina luftfilter och då verkar den gå mycket bättre. Inte helt okej dock. Håller på att skölja ur och torka nu. Skall se om det blir bättre imorgon. Annars får det bli till att köra 750 på klubbrejset.
 
Kod C00 får du varje gång du stängt av motorn, den nollställer sig då.
Jag hade liknande problem för typ 1 vecka sedan, kopplade in dealermode när motorn fortfarande var igång (gem), fick fram att det var APS-sensorn (atmorpheric pressure sensor). Letade upp den, mätte spänningen både in o ut, allt ok.
Hittade sedan att det var skit i det lilla luftröret, rensade. Sen allt ok!
 
Jepp så är det. Men när du skall ställa TPS eller vad det heter skall motorn vara avstängd. Sedan lirar du med sensorn tills du får -C00.

Tack ändå, alla tips är välkomna.
 
Otee skrev:
Jag upptäckte imorse att det var bara till att bygla kontakten. Justerade in så att jag fick -C00 (hade C00 med strecket uppe innan)i dislpayen och den gick väl lite bättre. Inte så mycket men lite. Tog ur mitt fina luftfilter och då verkar den gå mycket bättre. Inte helt okej dock. Håller på att skölja ur och torka nu. Skall se om det blir bättre imorgon. Annars får det bli till att köra 750 på klubbrejset.


Vad är skillnaden på att ha strecken uppe och i mitten?

Jag har nämligen sett båda på min maskin så jag förstår vad du menar.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top