Suzuki LS 650 savage

Samma symptom som innan vilket borde innebära att vi inte satt förgasaren ihop fel.

Har ställt ställskruven på förgasaren på 1,5 varv ut från bottenläge.

Fixat å trixat med kranen under gång, det finns fortfarande inget off-läge på kranen iom vaccumfunktionen.

Tror att stiftet slår igen så att det inte mäktar med att ge riktig gnista.
Det Björn menar är att med så lite i tanken så blir det i praktiken "off" när du vrider till "on".
Och utan att kunna något om just den hojen så ser jag inget tyder på något annat är förgasarfel.
 
Det är ingen meksnubbe som har den så jag har svårt att tänka mig att han har bytt munstycken.
Orginalluftfilter, rengjort och i nyskick. Provat både med och utan.
Kanske, kanske inte. Värt att kolla iaf.

Stiften indikerar iaf extremt fet blandning. Ett annat spår kan vara topplockspackning eller kolvringar som är slut och dränker blandningen med motorolja.
 
Samma symptom som innan vilket borde innebära att vi inte satt förgasaren ihop fel.

Har ställt ställskruven på förgasaren på 1,5 varv ut från bottenläge.

Fixat å trixat med kranen under gång, det finns fortfarande inget off-läge på kranen iom vaccumfunktionen.

Tror att stiftet slår igen så att det inte mäktar med att ge riktig gnista.
Hur mycket soppa är det i tanken, fem liter? Med motorn igång så har du samma flöde i alla tre lägen. Det sitter ett rör på kranen som går upp i tanken. Från det röret tas soppan när kranen står på On. När soppanivån i tanken kommer ner till toppen av röret så får du soppatorsk. Motorn hackar och stannar om du inte vrider till Res. Då tas soppan från botten av kranen. Om du bara har en liter i tanken så kommer det bara soppa i läge Res (med motorn igång) plus i läge Pri där det kommer soppa även utan vacuum dvs med motorn avstängd.
Jag menade inte att det finns ett Off-läge men har du bara en liter i tanken så kommer det ingen soppa i läge On eftersom soppanivån är under röret på soppakranen inne i tanken.

En genomskinlig soppaslang skulle underlätta när du testar.

Det var bara ett förslag för att se hur motorn beter sig. Enklare att tömma tanken än att göra rent förgasaren.

Jag tror att flottörnålen läcker så motorn får för mycket soppa.
Det sitter en liten o-ring runt flottörnålsätet. Är den hel och rund eller platt?
Är sätet, det i mässing som flottörnålen ska täta mot, helt rent? Lite autosol på en tops kan funka.
Är det gummi på toppen av flottörnålen ska det vara helt och fint.
Är flottören tät. De i mässing kan läcka så det kommer in bensin som gör att soppanivån blir lite för hög eller mycket för hög. Skaka på den.
 
Några liter i tanken, har inte kört på on utan på res för att undvika det ni skriver om.

Han har inte bytt munstycken i förgasaren.

Flottörnålen har gummitopp, såg ut som ny, inga kanter eller ojämnheter, gnussade ändå på den för att rengöra ev ojämnheter som kan göra att den inte sluter tätt. Sätet ser också nytt ut, har blåst med tryckluft och breaklean.
Båda flottörerna är täta och har ingen soppa i sig, kollade det.
 
Flottörfel, nålventilfel, diafragmat för vakumkranen trasigt (soppa via vakumslangen) eller bortsupet munstycke är väl det enda det kan vara med FÖR fet blandning. Är alla o-ringar i förgasaren fräscha? Den yttre runt nålventilsätet brukar fossilisera sig efter 15 år. Det går att köpa Biltemas nitrilsats och töja en mindre typ så att den går att passa med lita olja i sätet och på o-ringen.
 
Soppa via vaccumslangen, diafragmat, är det membranet i kranen? Isf var det tätt när man sög som jag skrev tidigare, om det är det du menar.
Supit har vi gjort men inte bort några munstycken?
Blir nog att ta isär gasaren en gång till och kolla o-ringar mm
Tack för support!
 
Ser det ut så här i förgasaren?
Skruvade du loss sätet och kollade o-ringen under #19 på bilden?
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    40.6 KB · Visningar: 19
  • image.jpeg
    image.jpeg
    167.6 KB · Visningar: 19
Jag blottar strupen och erkänner att jag inte skruvade bort sätet, visste inte att det gick? Vid nästa tillfälle ska vi göra det och kolla den o-ringen, fattar att den är viktig.
 
Ett tips är väl med förgasaren lös att blåsa med munnen i soppa slangen sen vända upp och ner på förgasaren och fortsätta blåsa i soppa slangen för att kolla om flottörventilen tätar då förgasarenär upp och ner.

Är väl ingen vetenskapligt test men ger ju en hint om flottörventilen är helt galet.
 
Hello,
Hade en mekkväll någon av mellandagarna, hade isär förgasaren igen, denna gång i minsta löstagbara detalj, ink choken, allt ser verkligen som nytt ut, även packningen till nålventilsätet, gjorde blåstricket med att hålla förgasaren upp o ner och nålen sluter tätt.
Samma jävla symptom när vi försöker starta.
Är jag ensam om att börja misstänka elfel? Kondensatorn? Vet inte dess uppgift riktigt men har haft ett abstrakt fel på en moppe en gång, vet inte ens om det sitter någon kondensator på denna.
Jag tycker att gnistan ser lite klen ut.
Det har tydligen läckt ut till polarn att vi håller på att försöka fixa hojen, han blev väldigt rörd och glad så nu är det bara att se till att få igång skiten så han kan åka med oss till sommaren.
 
Tråkigt att det jäklas för er.
Ingen kondensator på moderna hojar.
Startar den så är gnistan OK,
Om du berättar var i landet hojen står så kanske någon med lite mer erfarenhet kan titta på den, utan att det kostar mer än en pizza.
 
Tack, vi har lokal centralt i Sthlm. Kan säkert bjuda på öl till pizzan också?
Ikväll ska det göras ett försök med någon lite mer kvalificerad mek, ska bli intressant. Återkommer i frågan
 
Öppna luftskruven mer, 1 3/4 varv verkar vara original i Europa. Kör ett kvarts varv i taget och testa.
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    105.3 KB · Visningar: 9
Gårdagens mek gick inte bättre, nu tänder den inte ens trots gnista.
Provade med startgas utan minsta tändning, luftskruven i olika lägen, provade också att skruva på den under tiden vi körde startmotorn.
Stiftet ser likadant ut.
Har beställt en ny tändspole med tändkabel.
Filmade gnistan men lyckas inte bifoga den här.
 
Gårdagens mek gick inte bättre, nu tänder den inte ens trots gnista.
Se till att ha minst tre tändstift tillgängliga. Ett "avbränt" som sitter i, ett som ni nyss bränt av till körsbärsröd mittelektrod och ett som hunnit svalna som reserv.

Jag tror inte det minsta på tändspole/tändkabel eftersom du berättade att det tidigare kom mörk rök från avgasröret dvs sot = för fet blandning.
 
Gårdagens mek gick inte bättre, nu tänder den inte ens trots gnista.
Provade med startgas utan minsta tändning, luftskruven i olika lägen, provade också att skruva på den under tiden vi körde startmotorn.
Stiftet ser likadant ut.
Har beställt en ny tändspole med tändkabel.
Filmade gnistan men lyckas inte bifoga den här.
hur gick det? vad var felet? nyfiken
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top