Suzuki LS 650 savage

DennisSavage

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2021
Hoj
Suzuki LS 650 Savage
Hej, jag är ny på forumet och tack för insläpp.
En kompis har en Suzuki LS 650 som stått i ca 10 år, vi ska nu överraska honom med att försöka få liv i den och har mekat två kvällar utan att lyckas. Ingen av oss är några mekgurus men fattar elementära grejer och tycker att det är kul, speciellt ihop med en öl och bra musik ?

Den startade först och gick skapligt men stannade efter några minuter, gången efter det så gick den bara på tomgång och en massa svartrök. Den gick bara när vi hade kranen i läge Pri, såg då att vaccumslangen som går till kranen inte var ansluten i kranen, satte dit den men det blev ingen skillnad.

Vi har bytt olja, batteri, stift, luftfilter, ny bensin.

Tog isär förgasaren igår och rengjorde allt och blåste med tryckluft i kanaler och munstycken, efter det startar den inte alls. Allt ser fint ut, det var knappt någon synlig smuts i förgasaren, membranet till trotteln ser helt ut, insugsgummit mot cylindern ser fräscht ut, har sprutat startgas runt förgasaren och cylindern när den gick på tomgång för att upptäcka tjuvluft, blev ingen varvhöjning.
Tog bort bensinslangen från förgasaren och körde startmotorn för att kolla att det kom bensin vilket det gjorde, kranen i läge Res.

Tacksam för inputs!
 
Troligen missade ni någon justering av t ex flottörhöjd eller munstycksinställning när ni hade isär förgasaren. Ni använde väl inget hårt för att rensa munstycken?
Anders Brink kommer snart med länk till manualen för grundinställning av förgasaren.
Startar hojen om ni ger den startgas?
Så att ni säkert vet att ni har gnista och kompression.
Att den ryker en del får man räkna med då den stått länge.
Se till att allt är OK så att ni kan köra en sväng när den startar, så motorn blir ordentligt varm.
Så däcken ska vara OK,
kedja OK,
bromsarna OK,
lysen OK,
kopplingen ska kännas OK
OBS, i läge Res släpper kranen igenom bensin från den lägsta delen av tanken d v s där allt skit ligger.
Så i med mer soppa så kranen kan stå i normal/Run/On eller vad det heter på just den.
 
Jag skulle prova med att stänga av soppakran. Ur med det troligtvis blöta stiftet och köra den på startmotorn för å vädra ur toppen. Torka stift å i med det igen och testa startgas å starta med. Garanterat förgasar relaterat. Kolla så ni fick dit nålventilen ordentligt i flottörhuset.
 
Hej, jag är ny på forumet och tack för insläpp.
En kompis har en Suzuki LS 650 som stått i ca 10 år, vi ska nu överraska honom med att försöka få liv i den och har mekat två kvällar utan att lyckas. Ingen av oss är några mekgurus men fattar elementära grejer och tycker att det är kul, speciellt ihop med en öl och bra musik ?
Frågan är väl vad som gjordes innan den ställdes undan för 10 år sedan.
Låt säga att nån har gjort ett misslyckat försök att ställa ventilerna, eller tändningen. Då kan ni hålla på hur länge som helst och byta stift och göra ren förgasare, den kommer inte gå i alla fall. Finns det kompression - är ventilsäten dåliga eller topppackningen? Har kamkedjan kuggat över? Här finns litet att pyssla med...
 
Hepp, tack för engagemang!

Beträffande munstyckena så har vi inte lossat några justerbara, rengjort med avfettning och tryckluft, inga petgrejor.
Vi hann inte prova med startgas igår men gjorde det gången innan utan framgång.
Tack för tips om att inte ha kranen på Res för att undvika tankens lägsta punkt.
Soppakranen har inget off läge eftersom den är vaccumstyrd men misstänker att det kan vara något med det även om vi kollade att det kom soppa när vi tog bort slangen och körde startmotorn. Det borde väl sitta ett membran även där som reagerar på vaccum.
Hojen har bara gått 1700 mil och är fin generellt, absolut kan det vara något med ventilerna som geggat igen och kompet skulle jag vilja testa. Om man ser till skicket på hojen tror jag inte att det är något stort fel som kamkedjan.
 
Har inte läst allt men är det gnista på tändstiften efter den startade?
Konstigt den är död å vägra gå igång
 
Nu vet vi ju inte om hojen gick när den ställdes av för 10 år sedan. Men vi får väl utgå ifrån det. Ventilspelen ändras inte när hojen står. Ni kan kolla det senare.

Kolla om ni har gnista på stiftet. Kolla även det gamla. Stoppa sedan i ett av dom. Originalstiftet har bara gått 1700 mil. Som nytt alltså.

Nu har ni fyllt på med soppa. Borde vara över gränsen för reserven (3 liter?). Kollade ni om det var skit i tanken när ni lät det rinna ut? I läget Pri tas soppan från lägsta punkten. Normalt förfarande när en hoj har stått en tid 1-2 veckor t ex så vrider jag kranen från On till Pri i ca fem sekunder för att fylla flottörhusen sedan tillbaka till On. Sedan choke osv. Annars öppnar ju kranen när det blir undertryck i insugningsrören. Man får nöta några varv extra på startmotorn bara.
I Pri-läget kan man tömma tanken genom soppaslangen. Oavsett vacuumslangarna sitter rätt.
Sitter slangen på och du har kranen på Pri så fyller du flottörhuset. Du kan starta så men om flottörnålen inte tätar så surar du ner tändstiftet. Ingen gnista. Du kan även åka omkring på Pri precis som en vanlig soppakran. Men glömmer du att stänga av så kan soppan rinna igenom förgasaren, in i cylindern, förbi kolvringarna och blandas med oljan som sedan inte smörjer tillräckligt. Nivån stiger till överfull. Kan också låsa kolven så motorn inte går att rubba.
Alltså låter man kranen stå i läge On tills det är dags att slå på Res och åka och tanka. Eller så tankar man innan så man aldrig behöver röra kranen. Ok?

Förgasaren däremot, den beckar igen om den parkerades med bensin i för tio år sedan. Du behöver ta ur munstyckena och göra rent ordentligt. Även mässingsröret där trottelnålen går ner.
Men även med en sprillans ny förgasare så kommer den inte att starta om ni inte har någon gnista.

Steg 1: Kolla om ni har gnista. Återkom hit.

Bilder är kul. Lägg upp en bild på det gamla stiftet.
 
Fick tyvärr ställa in mekkvällen igår men hoppas få till det i julhelgen, hoppas också på ett mirakel, att den skärpt till sig och går som en klocka när vi provstartar ?
Återkommer helt säkert med ytterligare symptom!
 
Hepp hojjlovers!
Redovisning av kvällens mek:
Inget mirakel hade skett, startade icket.
Tog loss tanken och isär kranen, rengjorde allt med tryckluft trots att det så som nytt ut, membranet i kranen funkade som det skulle om man sög i vaccumingången, ingen smuts, rengjorde tanken, ingen smuts där heller.

Kollade gnista, såg fin ut så vitt vi kunde bedöma.

Tog komptest med en nyköpt mätare från Feltema, 8 kg vilket är ungefär samma i bar.

Bifogar bild på tändstiften, det vänstra är det nya, torrt och sotigt. Rengjorde det nya så att det såg helt nytt ut.

Tändkabeln är gjuten på ena sidan och möjlig att ta loss mot tändhatten, allt ser ut att sitta bra.

Satte ihop allt och startade, först fyllde förgasaren med kranen i Pri-läge sen kranen på res, ingen choke, gick som en klocka i ca 45 sek, började misstända och skjuta avgasknallar som en galning och ge svartrök. Vi provade både med och utan luftfilter.

Släppte ut några centiliter olja för att kolla att det inte var soppablandat, oljan såg fin ut och luktade ingen bensin,

Provade igen och då var det samma som förr förra gången när den bara gick på tomgång med svartrök. Gav avgasknallar från helvete. Vi sprutade startgas i insuget utan att den tände bättre. Det ser ut som att stiften sotar igen utan att kunna förbränna soppan.

Blir så förbannad på detta men har en trevlig kväll ändå?
 

Bifogat

  • F93D6961-E5B2-40FE-B8BE-7FEBF7AF83D5.jpeg
    F93D6961-E5B2-40FE-B8BE-7FEBF7AF83D5.jpeg
    2.7 MB · Visningar: 13
Den går uppenbarligen fett som fan. Kan du kolla vilken storlek på munstycken som sitter i och kolla úpp om det är orginal?
 
Är luftburken original eller är det någon som monterat öppna filter ”för att det ser tuffare ut”?
 
Det är ingen meksnubbe som har den så jag har svårt att tänka mig att han har bytt munstycken.
Orginalluftfilter, rengjort och i nyskick. Provat både med och utan.
 
Trasigt membran i förgasaren? Det är väl en vakuumförgasare typ SU?
Annars är det nog något ni fick ihop tokigt när ni rengjorde förgasaren.
 
Du kan testa att stänga av soppan.
Töm ur soppan och häll tillbaka en liter. Starta på Res och när motorn går som en klocka på tomgång (som den gjorde tidigare) så vrid över till On. Då kommer det ingen soppa.
När soppan i flottörhuset tar slut så kommer varvtalet öka sen dör motorn. Inga avgassmällar och ingen svart rök.

Gör gärna rent stiftet innan. Stiftet ska då fortfarande vara rent.
 
Samma symptom som innan vilket borde innebära att vi inte satt förgasaren ihop fel.

Har ställt ställskruven på förgasaren på 1,5 varv ut från bottenläge.

Fixat å trixat med kranen under gång, det finns fortfarande inget off-läge på kranen iom vaccumfunktionen.

Tror att stiftet slår igen så att det inte mäktar med att ge riktig gnista.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top