Suzuki kommer med 1år vagnskada på R hojjar 2009

Vikt MC: 200kg
antar att hela MCn tillverkad i stål: 200kg*7kr/kg= 1400kr
aluminium: 200kg*14kr/kg= 2800kr

Så priset på din MC är inte så hårt kopplad till råvarupriserna.
desutom står kronan nu där den stod 2006.

Du har räknat väldigt lågt på alu-priset. Det kostar snarare 45-50 kronor kilot och för några månader sedan fick man betala uppåt 80 kronor kilot. Men ändå, råvarupriset är ju inte den största kostnaden utan förädlingen av den.

Ang. råvaror så hänger ni inte med. För ett år sedan var råvarupriserna i topp. Sedan dess har priserna på metaller och plast dalat så lågt att det nu knappt är lönsamt att driva tillverkning. Förut hade industrin brist på material p.g.a pris. Nu har de snart brist p.g.a stoppad tillverkning.

Apapapap. Stål hade sitt högsta försäljningspris (även slabs, som man tillverkar bla plåt av) i Augusti.

Sedan dess har framförallt många mycket i lager och efterfrågan sjunkit. Det har gett lägre priser från lager än från valsverk.

Men valutan är boven...

/ Jens

Suzuki kommer även att samarbeta med länsförs.angående en märkes försäkring som även kommer att gå att teckna för dom med gsxr modellen.Dock inte som i mitt fall dom som är sidoimporterade..Ska tydligen vara bättre villkor än på Hondas märkesförs.

Det ska bli jätteintressant att se vad konkurrensverket tycker om den dealen. De brukar ha ganska kraftiga invändningar mot när generalagenter försöker utnyttja sin ställning.

Spelar inte så stor roll vad försäljningspriset är - Det är försäkringskostnaden som gör mest skillnad!
Frågan är om hur djup och långvarig denna lågkonjuktur blir, vilka branscher som drabbas,hur det blir med jobb och hushållens ekonomi...

Importörer brukar valutfösäkra sig så att priset inte ska hoppa upp och ned ihop med marknadens nycker.

Intressant med att försäkring ingår.

Lyfter tråden lite... satt och slösurfade lite på Blocket och insåg snart att Suzuki faktiskt infört vagnskadegaranti på ALLA nya hojar alltså även osålda ex av gamla årsmodeller.

http://www.blocket.se/vi/19843781.htm?ca=16_s

http://www.suzukimc.se/topmeny/kpa-ga/1067926-kopa-aga

Till 2006 införde KGK Motor AB en vagnskadegaranti på alla landsvägsmotorcyklar av årsmodell 2006 och framåt. Från och med den 1 januari 2009 omfattar denna garanti också supersport-motorcyklar sålda senare än den 1 januari 2009. Vagnskadegarantin gäller 1 år från leveransdagen. Garantin ersätter skador på din motorcykel vid trafikolycka, annan plötslig yttre olyckshändelse eller vid skadegörelse. Utrustning utöver standard och personliga tillhörigheter ersätts inte. Ingen del av garantin gäller vid tävling eller träning inför tävling. Vagnskadegarantin gäller endast motorcyklar som är importerade och sålda genom KGK Motor AB.

Japp köpte till det när jag hämta min nya hoj k8 från handlaren för en vecka sedan. 3500 kr kostar vagnskadegarantin.

Vagnskadegarantin ska väl ingå i priset?

Så fattar jag texten från Suzuki och så funkar det när det gäller bilar. Det kunden får betala är ju en självrisk om man utnyttjar garantin.

Vagnskadegarantin ska väl ingå i priset?

Så fattar jag texten från Suzuki och så funkar det när det gäller bilar. Det kunden får betala är ju en självrisk om man utnyttjar garantin.

Nope man kan välja att köpa till den eller inte.

Åh fasiken.

Ja då skulle du nog ha köpt hojen på Bike Trollhättan istället för där ingår den i priset. ;)

Olika från handlare till handlare antar jag... Köpte från AVA och dom tar extra för vagnskadan, medan DinMC har bakat in det i priset och ligger således med lite högre prislapp...

Det är väl bara suzuki som kör med vagnskade garanti alls nu på sina R hojjar om jag inte vet fel heller.

Yamaha tog bort ALL vagnskada på alla bågar från i år
Honda har ingen vagnskada på R
Kawa vet jag inte iofs

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...