Suzuki kommer med 1år vagnskada på R hojjar 2009

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
Enligt KGK så kommer suzuki med 1 års vagnskada på alla nya motorcyklar
inklusive R hojjar efter årsskiftet = halv försäkringspremie första helåret.

Samtidigt som detta har dom tagit tillbaka sina prislappar för 2009 års modeller (likaså yamaha, honda etc) och beräknas att höjas med 20 - 30 %
på nypriset på hela sortimentet,

Smart drag eller ?

Låter lagom klokt att i en stundande djup lågkonjunktur höja priserna med 20-30% Räkna med dalande försäljningssiffror.

Svenska kronan har tappat i värde.

Påminner om början av 90 talet över vad som hände med priserna.

Det är ingen nyhet direkt att priserna drar iväg, kronan är relativt svag och materialpriserna har stigit kraftigt senaste året.
Det är tyvärr mycket metall i hojarna.........

Men inte är jag ledsen för det, köpte ny denna säsong så den ska förhoppningsvis hålla en säsong till :)

:hojraket

Det är ingen nyhet direkt att priserna drar iväg, kronan är relativt svag och materialpriserna har stigit kraftigt senaste året.
Det är tyvärr mycket metall i hojarna.........
:hojraket

Vikt MC: 200kg
antar att hela MCn tillverkad i stål: 200kg*7kr/kg= 1400kr
aluminium: 200kg*14kr/kg= 2800kr

Så priset på din MC är inte så hårt kopplad till råvarupriserna.
desutom står kronan nu där den stod 2006.

Kan tänkas att detta resulterar i att priserna på begagnat marknadnaden höjs då fler inte vill köpa nytt!
Samtidigt så är det ju som sagt var lågkonjunktur. Så det kanske är färre som har de ekonomiska marginalerna att äga hoj. Och det finns ju trots allt en hel del hojar på begagnatmarknaden, som säkert inte blir färre när folk blir av med jobben.

Vikt MC: 200kg
antar att hela MCn tillverkad i stål: 200kg*7kr/kg= 1400kr
aluminium: 200kg*14kr/kg= 2800kr

Så priset på din MC är inte så hårt kopplad till råvarupriserna.
desutom står kronan nu där den stod 2006.

Det är flera mellanhänder bland underleverantörerna som också lägger på sin % innan fabriken och återfärsäljaren sätter prislappen åt oss konsumenter.
Men jag har aldrig haft tillräckligt med pengar så jag hoppas att priserna håller sig på samma nivå som i år, tyvärr har det deklarerats från flera leverantörer att "nya" prishöjningar kommer att ske.

Att öka priset med 20-30% är ett säkert kort för att sälja färre hojar.
Kanske om man gav 3 eller 5 års vagnskadaför. på köpet men 1 år är nästan inget.

På detta tillkommer sedan att många redan har ställt in sina köp av en helt ny hoj med tanke på den ekonomiska storm som råder.

Last edited:
Menar TS att även Yamaha och Honda tänker lägga till 1år vagnskada på hojarna?

Jag tror inte det främjar försäljningen av nya hojar. Klart att försäkringspriser är av intresse när jag köper hoj, men jag vill kunna välja det bolag som ger mej rätt premie/självrisk/villkor.

Vem fan vill helförsäkra en sporthoj?... troligtvis vurpar man när man busar eller kör bana och då kan man ge sig fan på att man inte får ut ngt...
Bättre att spara försäkringspengarna till att laga hojen om man skulle råka göra bort sig...

För att överhuvudtaget få ut nya hojar kanske de är tvugna att
införa 1 års vagnskada!
Försäljningen kanske ökar för r-hojar? När det gått ett år
så den svårsåld men det skiter KGK i.

Vem fan vill helförsäkra en sporthoj?... troligtvis vurpar man när man busar eller kör bana och då kan man ge sig fan på att man inte får ut ngt...
Bättre att spara försäkringspengarna till att laga hojen om man skulle råka göra bort sig...
Håller med! Det är inte värt att betala 1-1,5 däckset i månaden bara för att äga hojen, + ev ränta och amorteringar :jisses
Man kan ju tro att man ska va mer försiktig med en spretans hoj också, men folk verkar ju anse att det är sak samma, den är ju helförsäkrad, och skiter i att man kan bli rätt illa tilltygad själv också vid en vurpa.

Betalar 8000:- hel/hel för en K7.... :pannkyss
Kommer nästa år att byta till Folksams SMC BKK rabatterade och kommer väl ner i 6000:- ...klart man kör hel/hel - sover bättre då :tummenupp

Själv har jag länge undrat varför inte fabrikanterna själva erbjuder Vagnskadedelen! De har ju ändå alla komponenter/reservdelar och verkstäderna. Beläggningen i märkesverkstäderna hade ökat, man knyter kunderna hårdare till sig och kan dessutom tjäna en hacka på premierna...
Mycket märkligt som sagt - jag tror Suzuki här inleder en ny era av Märkes-kasko.
Blir säkert hur bra som helst :tummenupp

Betalar 8000:- hel/hel för en K7.... :pannkyss
Kommer nästa år att byta till Folksams SMC BKK rabatterade och kommer väl ner i 6000:- ...klart man kör hel/hel - sover bättre då :tummenupp

Själv har jag länge undrat varför inte fabrikanterna själva erbjuder Vagnskadedelen! De har ju ändå alla komponenter/reservdelar och verkstäderna. Beläggningen i märkesverkstäderna hade ökat, man knyter kunderna hårdare till sig och kan dessutom tjäna en hacka på premierna...
Mycket märkligt som sagt - jag tror Suzuki här inleder en ny era av Märkes-kasko.
Blir säkert hur bra som helst :tummenupp

med den försäkringspremien så måste du bo i djupaste norrland och vara 700 år gammal.........vänta nu lite, jag betalar inte mycket mer jag heller:rolleyes:

i vilket fall. synd att priserna går upp men det är inte konstigt. handlade med dollar igår och de låg på 8.30 efter växling. samma pengar kostade 5.95 i juni så allt kommer att bli dyrare framöver. Det gäller hojar, däck mm. Priserna är konstanta så länge inte lagren behöver fyllas på men det varar inte i evigt.

fan vad dyrt allt kommer att bli. en 20% ökning på en suzuki betyder 160000 i inköpspris. vem fan ger det. men det kommer att gynna mig som säljer min 07 nästa år:D

Suzuki kommer även att samarbeta med länsförs.angående en märkes försäkring som även kommer att gå att teckna för dom med gsxr modellen.Dock inte som i mitt fall dom som är sidoimporterade..Ska tydligen vara bättre villkor än på Hondas märkesförs.

Ang. råvaror så hänger ni inte med. För ett år sedan var råvarupriserna i topp. Sedan dess har priserna på metaller och plast dalat så lågt att det nu knappt är lönsamt att driva tillverkning. Förut hade industrin brist på material p.g.a pris. Nu har de snart brist p.g.a stoppad tillverkning.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph