Suzuki Intruder 800 -99

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Hej på er

Vet att detta inte är en sporthoj direkt, men det finns mycket duktig folk här inne som kanske vill hjälpa mig ändå.

Jag har en Intruder 800 från 99 som inte går som den ska. Problemet är att den inte går rent på den bakre cylindern (v-twin), kröken blir knappt varm och den misständer, avgassmäller och bluddrar vid gaspådrag och vill gärna lägga av vid hastiga trottelöppningar. Det rinner mycket bränsle från skvallerröret vid berörd förgasare. Det kommer dock avgaser ur röret så helt död kan inte cylindern vara men att fullständig förbränning inte sker.

Det jag har gjort är att rengöra förgasaren (knappt skitig), och då kollade jag även så att flottörventilen tätade. Jag har bytt stift och jag har likvärdig gnista på båda stiften och cylindrarna, har även gjort en vanlig service med olja, filter och luftfilter. Ny bensin i tanken.

Det verkar som sagt att den inte tänder ordentligt och nu har mina idéer tagit slut.
Är tacksam om någon har några förslag om vad det kan vara eller har varit med om liknande problem samt lösning på det.


Mvh//Sebastian
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns alla o-ringar på rätt plats, packningar? Avslag på gasen öppnar upp en speciellt krets som fettar upp blanding, kärvar? Pissa soppa betyder att nålventilen släpper igenom bensin när den inte ska göra det - eller att bensinslangen eller bensinkranens packning läcker - det är ju lixom direkt under tankens bakdel . Finns inte så många saker som påverkar just det. Taskig gång på liten gas betyder täppta munstycken. Det finns förmodligen skrymslen, vrår och passager du missat. Min vs1400 fick gå 35 mil krokväg idag - lite kyligt trots +21!
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
När jag rengjorde förgasaren så synade jag flottören och rörde den upp och ner. Den kändes lätt och "luftig", den borde ju vara tyngre om det är bensin i den? Det här händer när den står på tomgång eller varvar stillastående. Bränslekranen tätar som den ska och hade den läkt så hade väll bränslet runnit ner i bränslepumpen först? Det jag blir brydd på är att den inte går på en cylinder. Stiftet blir blött och den avgassmäller vid gaspådrag. Tyder inte det på något elektriskt mer än problem med förgasaren? Bränslet rinner ju ut ur skvallerröret som går ovanför förgasaren. Om flottörventilen är dålig rinner det ut där då? Om jag ska byta flottörventilen så måste jag ta bort flottören. Den är ditsatt med ett långt stift, hur får man bort det stiftet? Det går inte att dorna ut då det verkar vara ditptessat. Men tror ni att det är bränsle relaterat och inte elektriskt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är definitivt bränslerelaterat. Otät flottörnål (slasket) samt igensatt tomgångs eller lågfartsmunstycke (poffar pga klen blandning) är mina heta tips. Om soppaslangen (till bakre förgasaren) är åldrad, kan den läcka när soppapumpen börjar pumpa.

<edit>Stiftet får du bort mha en liten sidavbitare, den typ man använder för att klippa komponentben på elektronik dvs ena sidan är helt plan. </edit>
 
Last edited:

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Okej, då ska jag titta igenom förgasaren igen och verkligen göra rent den. Ska leta upp någon med ultraljudstvätt så det verkligen blir rent. Ska beställa lite delar till förgasaren också, det var inte så blodigt dyrt. Ska även byta ut bensinslangarna.
Jag tackar ödmjukast för bra tips och återkommer när jag har genomfört allt.


Mvh//Sebastian
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top