Suzuki Hayabusa, koppling.

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Kan man ställa kopplingen som man vill eller är det fast? Min koppling drar lungt och fint i början, men då man har släppt ungefär till helften och släpper sista biten så drar den riktigt ordentligt. Det är svårt att dra iväg snabbt, utan man får smyga iväg lite fint innan man kan släppa kopplingen och gasa på.:gnissla:va

Kan man ställa kopplingen som man vill eller är det fast? Min koppling drar lungt och fint i början, men då man har släppt ungefär till helften och släpper sista biten så drar den riktigt ordentligt. Det är svårt att dra iväg snabbt, utan man får smyga iväg lite fint innan man kan släppa kopplingen och gasa på.:gnissla:va

Lite fel ställe att posta på men here goes:
Ett "standardfel" på busan är just kopplingen så som du beskriver det. Beror på den s.k BackTorque-limitern som beter sig. Hade samma fel som du och löste det som de flesta andra gjort, fick limitern svetsad så funktionen försvinner samt monterade 3 förstärkta fjädrar -annars slirar kopplingen. Fungerar perfekt efter det. Jag tror inte de flesta kör en busa som en superbike 1000cc där det motorbromsas kraftigt så en Limiter faktiskt gör nytta.
PM:a TurboAndersson, han kan nog hjälpa dig.

Det er mulig at noen kaller kopplingen til Hayabusa for en "Back torque Limiter" men den er IKKE det.
Den har en funksjon som ØKER fjærtrykket når det går mye dreiemoment gjennom kopplingen. Den "strammes" altså. IKKE slakkes.

Men helt riktig at man løser dette ved å svetse den eller å sette inn en ny innerhub fra APE el.

Eller en riktig "Back torque limiter fra SUTER mflere.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman