Suzuki Hayabusa (2021)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar.

Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden.

I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två.

Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund.

508432_1280.jpg

508433_1280.jpg


(text och bilder från Feber.se)
 
MCN och Neeves har fått titta, lukta och smaka (men bara stillastående):

 
Vad har Hayabusa som ingen annan sporttourer har idag?
Kan förstå att den var uppseendeväckande när den kom pga prestandan men idag finns det ju många andra med liknande prestanda.

Har inte heller kört ngn och skenet kan bedra men den ser ganska klumpig ut. Spelar iofs kanske inte så stor roll om man skall köra motorbäv rakt fram.
 
Kul med en ny modell, tråkigt att jag fortfarande finner den så ful. Även om jag gillar motorstarka hojar kan jag inte tänka mig en Busa.
 
Varför har vi två trådar om samma hoj ? Accepterar trådstartaren om denna tråd släcks ned ?
Vad tycker Swedie, det har inkommit massor med åsikter redan i Hayabusa tråden.
 
Varför har vi två trådar om samma hoj ? Accepterar trådstartaren om denna tråd släcks ned ?
Vad tycker Swedie, det har inkommit massor med åsikter redan i Hayabusa tråden.
För att denna ligger i kategorin "Allmänt motorcyklar & MC nyheter" och den andra tråden du säkert tänker på är Hayabusa-tråden som ligger i "Modellspecifika diskussioner".
Tycker båda kan existera. Dels för att alla inte läser trådarna i modellspecifika delen och skall vi samla allt om en specifik hoj i en tråd blir forumet ganska fattigt på innehåll som läses.
Hoppet mellan inläggen om nya modellen och det innan är ju typ 5 månader. Så det är inte mycket rörelse i modellspecifika trådarna.
Min personliga åsikt
 
För att denna ligger i kategorin "Allmänt motorcyklar & MC nyheter" och den andra tråden du säkert tänker på är Hayabusa-tråden som ligger i "Modellspecifika diskussioner".
Tycker båda kan existera. Dels för att alla inte läser trådarna i modellspecifika delen och skall vi samla allt om en specifik hoj i en tråd blir forumet ganska fattigt på innehåll som läses.
Hoppet mellan inläggen om nya modellen och det innan är ju typ 5 månader. Så det är inte mycket rörelse i modellspecifika trådarna.
Min personliga åsikt
Okej då, fast själv tror jag att just denna tråd kommer att landa längre bak i rullorna än vad Hayabusa-tråden kommer att göra.
Diskussionen avslutad. Ha de gott :-)
 
Vad har Hayabusa som ingen annan sporttourer har idag?
Kan förstå att den var uppseendeväckande när den kom pga prestandan men idag finns det ju många andra med liknande prestanda.

Har inte heller kört ngn och skenet kan bedra men den ser ganska klumpig ut. Spelar iofs kanske inte så stor roll om man skall köra motorbäv rakt fram.
Sluta komma med förnuft och logiska resonemang! :musik Det är ju Busan vi pratar om.

Jag är glad att Suzuki vågar göra en till när precis alla ska köra adventurehoj istället. Det är en ball hoj - enda jämförbara är ju ZZR1400 och den är väl nedlagd?

Visst finns det både snabbare hojar, men visa mig en fyrcylindrig liter(+)hoj med stabilitet som ett lok som är byggd för stora snabba vägar och långa böjar, men som inte är en fulldressad pråm, så börjar det helt plötsligt bli tunt med alternativ. Ja, det är en nisch, och fan så gött att Suzuki vill fortsätta tillverka myten Hayabusa, för någon storsäljare typ Z1000SX, det blir det nog inte.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top