Suzuki GT750K -73 "Ett ömt återställande"

Fränt med 70-tals touring. Man behöver inte senaste 6 cylinders modellen för att åka långt.
Själv har jag bara varit på Classic racing i Belgien med min gamling.
 
Som tips på hur man inte ska göra, kolla här på denna GT750:in. Lagat hål i kolven. Det går, men det är inte rätt :rofl

2014-11-13-17-21-26.jpg
 
Jag såg den där bilden för ett par veckor sedan på ett GT750 forum, jag blev nästan religiös :hihi...Förmodligen har det ju även fungerat under en tid eftersom att det är sotigt. Till denna ultimate-bonnlagningens skapares försvar kommer jag dock alltid att minnas det som en "efter vägkanten 300 mil hemifrån lösning :) ".
 
Kvällens bravader bjöd på tillverkning av de två stora avgaskonorna. Inte 100% överensstämmande med originalen, men dom kostar åtminstone inte 3000kr +. Dessutom går de hyggligt fort att göra när man fått upp "snitsen" lite... Imorgon blir det de två mindre.

 
Jag såg den där bilden för ett par veckor sedan på ett GT750 forum, jag blev nästan religiös :hihi...Förmodligen har det ju även fungerat under en tid eftersom att det är sotigt. Till denna ultimate-bonnlagningens skapares försvar kommer jag dock alltid att minnas det som en "efter vägkanten 300 mil hemifrån lösning :) ".

Antagligen är det just en sådan lösning. Akutfix. Lite tunn plåt bara. Den har buktat in i mitten :hihi Kompet minskar ju mer man kör :rolleyes: Meeeen, inte många som kommit på idén att laga. De flesta hade nog gett upp och gått de 300 milen hem. Innovativt :tummenupp
 
Ikväll gjorde jag dom två små, nu är dom i princip klara. Det skall pressas lite på dom för att få till rätt "bombering" eller hur man skall säga. Dom är ju tyvärr inte helt släta vilket hade förenklat det avsevärt. Sen lite spackel för att få bort små ojämnheter + ett fäste och ett hål för att komma åt att skruva fast dom.

Började även tillverka insatserna till ljuddämparna. Dessa delar tillhör också kategorin "för dyrt för en fattig student". Det känns dessutom själsligt fel att betala 3-4000:- för fyra rör i tunnplåt. Började med att sticka in en "sond" i form av en svetstråd med 90° böj på i slutet. Mätte med denna in var de olika kamrarna befinner sig inne i ljuddämparen. Jag fick med ett par hemmasnickrade insatser av perforerad plåt som jag lånade lite material av till det som syns på bild, fick krympa ned diametern rätt ordentligt.

Därefter svarvade jag två puckar och lämnade så mycket gods kvar som möjligt, detta är en förbättring mot originalet. Här skall nämligen avgaskonorna skruvas fast (original har de en tendens att släppa då de sitter med m5 gängad i plåt om jag inte minns helt fel). Här blir det en lång m8 som kan dras hårt.

Nästa steg är att ta fram gassvetsen och massera lite rör, dom skall bli en bra bit längre innan dom är klara.









 
Kvällens bravader bjöd på tillverkning av de två stora avgaskonorna. Inte 100% överensstämmande med originalen, men dom kostar åtminstone inte 3000kr +. Dessutom går de hyggligt fort att göra när man fått upp "snitsen" lite... Imorgon blir det de två mindre.

Det där bakdäcket var inget vidare ens på 70-talet:( Dunlop TT100 var det som gällde när man åkte Honda 750:)
 
Tjusigt!
Hur rullar du in kanterna i lilla änden på konorna? Falsmaskin?
 
Angående däcket... Det är ett Dunlop K70, trodde att det var uppföljaren till tt100 och att k70 sedan ersattes av k80,k81 osv? Har väl på sikt tänkt att byta, men det duger helt klart att eldas upp i en lämplig korsning ett par gånger innan :)

Inviket på konorna är gjorda med hammare, städ, lite mothåll och rör (efter att jag rullat och sytt ihop dom). Skulle verkligen vilja ha en sådan där fin liten rullbock du hade till ditt system du byggde till sportstern i vintras...:)
 
Angående däcket... Det är ett Dunlop K70, trodde att det var uppföljaren till tt100 och att k70 sedan ersattes av k80,k81 osv? Har väl på sikt tänkt att byta, men det duger helt klart att eldas upp i en lämplig korsning ett par gånger innan :)

Inviket på konorna är gjorda med hammare, städ, lite mothåll och rör (efter att jag rullat och sytt ihop dom). Skulle verkligen vilja ha en sådan där fin liten rullbock du hade till ditt system du byggde till sportstern i vintras...:)

Aha, tålamodsmetoden! :D
Du fick ju till det snyggt.

Ja den är praktisk, perfekt storlek för avgaseri, och inte så dyr.
 
I helgen var jag ute på långtur i landet, ett av stoppen skedde hos en likasinnad för att plocka upp en framskärm. Den är i helt okej skick, den passar perfekt in i det övriga skicket på hojen.

Väl på plats tog denne person fram en vänster sidokåpa med originallack och undrade om det var något jag hade användning för. Svar ja. Den på motorcykeln är vid något tillfälle bytt (sticker fram blå färg) och är dessutom nästan av på mitten.

Denna kåpa har lagom patina och var med största sannolikhet med på samma båt över haven 1973 som min hoj, lär väl knappast bli mer rätt... Ett minus är att den saknar ett fästöra i ovankant, dock betydligt mer lätt att laga än den jag hade.



 
Hoppsan!

Jag ser nu när jag tittar på dina bilder på förstasidan att du har en jäkligt ovanlig strålkastarinsats!

En Cibié "kängurustrålkastare"!
State of the art under slutet av sextio och första hälften av sjuttiotalet, innan H4 slog igenom på allvar.
I den vanliga parabolen sitter en halvljuslampa, medans helljuset - med touch av fjärrljus, genereras av den då grymt hotta "jodlampan" som gav ett "gnistrande vitt sken", och sitter med en egen reflektorremsa i nederkant av strålkastaren.

Att vi upplever halogen som lite brungult i dag beror på att xenon och LED satt nya gränser för vad som är "vitt". Jag minns det quantum leap som halogen innebar, och minns också hur skumögda farbröder klagade på att detta extremt starka och abnormt vita ljus bländade och borde förbjudas.

Änyway - din strålkastarinsats är kult bara den! Vårda och bevara.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top