Suzuki GT550 -73 Street Tracker

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jahapp, då är det dags att ta tag i det jag försökt putta framför mig alltför länge. Avgassystemet. Hur gör man, liksom? Det jag har kan inte vara kvar, både av rent estetiska skäl och av praktiska skäl, det saknas ljuddämparinsatser och det finns inte en chans i helvetet att den går igenom bilprovningen. Överst på önskelistan står ett 3-1 system utan expansionskammare. Och som vanligt är det skosnöresbudget som gäller. Alternativet är att köpa ett flång nytt system från Omars för $565.
http://www.omarsdtr.com/Ex550suz.html

Fast i ärlighetens namn känns inte det som ett riktigt alternativ, med frakt+tull+moms kommer priset att hamna runt 8000 kr och det är långt från mitt skosnöre. Dessutom vill jag helst behålla de vackra långa böjarna på originalrören, så det jag egentligen undrar (för att göra en lång historia kort) är om man kan kapa originalrören efter böjen och klämma ihop dem till ett och leda ut det på ena sidan. Det är klart att man KAN, men frågan är om det är ett jobb som anstår en hemmapulare eller är det bara att glömma?

Och om man inte kan göra det själv utan lämnar bort det, kommer det i slutändan ändå att bli billigare att köpa ett set direkt från Omars? Systemet måste inte se ut som på bilderna utan jag är faktiskt med inne på ett modern utseende á la Slip On. Jag ber om överseende med den luddigt formulerade frågan men jag har aldrig varit i närheten av smide, jag är en enkel banktjänsteman :rodnar
 

Bifogat

  • ex550.jpg
    ex550.jpg
    49.6 KB · Visningar: 1,395
  • 3into1_1.jpg
    3into1_1.jpg
    17.4 KB · Visningar: 206
  • 3into1_3.jpg
    3into1_3.jpg
    18 KB · Visningar: 207

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kolla hur det ser ut på KR:s TZ750. Där kördes det ju med ett blås per cylinder. Tycker klart du ska se om du inte kan hitta några trevliga pipor till den. Men tyvärr får du nog räkna kallt med 5000+ för ett avgassystem.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag skulle ta kontakt med Ebos och höra vad de kan hitta på. De kan bygga expansionskammare för ca 1500/ st, som då är anpassat just för din hoj. Detta till ett pris som då matchar Omars postorderpipa. Jag känner inte till Omars grejer men Ebos lämnar inget dåligt i från sig och finns i Sverige. http://ebos.se/engine.asp

Det är väl ingen del som är så enskillt viktig som avgassystemet på en tvåtaktare. Både ur estetisk synpunkt och ur funktions och prestandasynpunkt. Jag har en väldigt ingående engelspråkig trimmanual i PDF som jag kan sända dej på mail om du vill. Klart läsvärd även om man inte tänker bygga sitt eget system. Att dra i hop ett eget system på känn kan sänka prestandan rejält. Och styggt för ögat.

Skulle hellre behållit orginalsystemet tills kassan tillåter än folkraceinspirerat hemsnide med dammsugarslang.

Bygget ser väldigt tilltalande ut. Suzukis 380/55o triplar är ju nästan helt avglömda samtidigt som folk springer sig kobenta efter Kawas 500/750 triplar.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag har en väldigt ingående engelspråkig trimmanual i PDF som jag kan sända dej på mail om du vill. Klart läsvärd även om man inte tänker bygga sitt eget system.

Den där blev jag väldigt intresserad av.

:hej

/e
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Suzuki GT550 är en helt annan best än de moderna tvåtaktare som gjorde intåg under det sena 70-talet och det tidiga 80-talet. Den här är designad som en storttourer, stabil ram, stor underkvadratisk tvåtaktsmotor och avgassytem utan expansionskammare. Den har ett erkänt stabilt uppförande och drar bra på låga varv, något som jag vill behålla, all min körning kommer bestå av pendling förort-storstad, den här ska bli en deluxe pendlare med soft karaktär. Den kommer inte att få något 3-3 system med expansionskammare, det skulle ändra motorkaraktären och jag är helt enkelt för gammal för att orka med en hoj som bara gurglar på låga varv och tar tre sekunder på sig att varva upp för att sedan yla och dra helt hysteriskt upp till rödmarkeringen. Jättekul, javisst, men ack så tröttsamt. Jag har redan provat att pendla med en Aprilia RS250 och frustrationen det gav mig höll på att knäcka mig psykiskt. :brinnerup

Men med ett 3-1 system skalar man bort en massa dökött och får ett skönt ljud som för tankarna till SAAB 99.
http://www.youtube.com/watch?v=t4rkEG6WHs4
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Men men men...så kan man ju inte göra! De lät ju som en moppe!:gråta
Ägde en gammal CZ (jawa) 350 för några är sen. Utan ljuddämparinsatser så lät den mer som ett reaplan/stor hårfön.:D
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Saaakta frammåt går det. Inget konstigt med det. Ungefär som hojen kommer att gå. Ganska skönt liksom. Kapat avgasrören, lagt på tre stycken korta små dämpare, en på varje rör. Mittenröret gick ut rakt på bakhjulet och tanken på att köra runt med ett väloljat bakdäck kändes väl sådääär. Så mitten röret leddes ut på högersidan med hjälp av rörböjar och en bågfil (från Biltema såklart!). Hoppas bara att själva dämpningen är tillräcklig för besiktningen.

2013-05-29 23.00.13.jpg

2013-05-29 23.04.05.jpg
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Utseendemässigt börjar det kännas ganska klart, men innan jag kan köra den till besiktningen måste jag göra ett omtag på ljuddämpningen, den ligger fortfarande en bra bit över 103 db. Detta trots att jag först monterade de små Cherry Bomb dämparna, en på varje pipa, och sen klassiska ljuddämparinsatser i rörstumpar som skarvades på dämparna. Trots det låter den fortfarande gräsligt högt. Jag kommer nog bli tvungen att lägga på riktiga ljuddämpare med ordentlig längd och volym. Fast bara tanken på det jobbet gör mig alldeles trött. Sen tar det emot rent estetiskt eftersom jag gillar det friliggande bakhjulet.

2013-07-14 13.52.48.jpg
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Som jag gissade har det tagit ungefär tre år men nu känns den besiktingsklar, sånär som på en backspegel, en mutter till bakdämparen och en frambromsslang. Laddade ner en decibellätare till mobilen och kickade igång cykeln och gissa min förvåning när den stannade på 98 db! Antingen ljuger mätaren eller så ligger ljudet just på en frekvens som är känslig för örat, för fort man petar i öronproppar är ljudet riktigt behagligt. Jag letade upp en hjälm och körde premiärtur, ett varv runt kvarteret. Vilken härlig hoj! Den smattrar som en dragster, drar som en traktor och luktar 70-tal. Uuunderbart :kär I o m det avslutas den här styling-bygg-renoveringstråden. Härifrån kommer inte hända så mycket mer än justering av många små detaljer. Jag lämnar er med en uppsättning bilder tagna efter premiärturen. Hoppas jag har uppmuntrat några av er till att köpa ett vrak och sätta sågen i den. Adios!

gt1.jpggt2.jpggt3.jpggt4.jpggt5.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Underbar! Gillar verkligen slutresultatet. Det enda jag tänker på är gaffeln och däcken. Kan du få ner gaffeln typ 1-2 centimeter tror jag den skulle se ännu råare ut. Däcken ser sådär livsfarligt gamla ut som de även gör på min SR, lite nya och fetare sulor så är du hemma!:D:tummenupp
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top