Suzuki gsxs 1000 2016 dör efter någon minut

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Tjenare på er, har lite problem som titeln antyder. Min hoj dör tvärt efter någon minuts körning både på tomgång och ute på rull, misstänkte först mitt soppafilter som sitter i pumpsrmaturen i tanken så det bytte jag, tyvärr hjälpte det inte.

När den dött går den inte att starta igen om man inte väntar en 10 minuter cirka, sedan går motorn fint i en 2-5 minuter och tvärdör igen, har någon haft liknande?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
När det händer hör du bränslepumpen ? Isf kolla säkringen till bränslepumpen brukar oxidera på kontaktytorna. En kompis hade det problemet.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
När det händer hör du bränslepumpen ? Isf kolla säkringen till bränslepumpen brukar oxidera på kontaktytorna. En kompis hade det problemet.
Pumpen går när jag vrider om nyckeln och bygger upp tryck, men sen efter den dör är den helt tyst. Jag springer o kollar det direkt, tack för tipset!

Edit: testat men hjälpte inte, nu startar den inte alls oavsett om den stått en stund...
 
Last edited:

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Och om du har tanklocket öppet, dör den då också?
Hann aldrig testa detta, nu startar den inte oavsett om den får stå en stund med eller utan locket öppet tyvärr. Lyckades precis läsa ut felkoder, _C00 får jag. Vad jag fattar då finns det alltså inga koder lagrade
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tvärdör som att du bryter tändningen eller dör den som att den svälts på soppa/luft?
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Kolla även dödarknappen och brytaren för stödet.
Ajjemen testat dessa, de bryter startsekvensen. När jag trycker på start kör startmotorn en stund, låter hur fint som helst, men den tänder ej. Jag har fått tips att byta bränslet. Den dog 10 minuter efter jag gett den fulltank, så ska prova det också
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ajjemen testat dessa, de bryter startsekvensen. När jag trycker på start kör startmotorn en stund, låter hur fint som helst, men den tänder ej. Jag har fått tips att byta bränslet. Den dog 10 minuter efter jag gett den fulltank, så ska prova det också
Det har ju hänt att man tankat fel soppa, det har också hänt att det varit fel på innehållet i bensinstationens tank.
Ett enkelt test efter du tömt tanken på hojen utomhus till reservdunk / liknande
(det är en mycket brandfarlig sysselsättning inomhus)
är att suga över lite från botten av reservdunken och släppa ner i en klar glasflaska.
Det ska då inte synas en tydlig gräns mellan vatten i botten och bensin(?) ovanför.
Då är det i varje fall inte vatten i bränslet.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Det har ju hänt att man tankat fel soppa, det har också hänt att det varit fel på innehållet i bensinstationens tank.
Ett enkelt test efter du tömt tanken på hojen utomhus till reservdunk / liknande
(det är en mycket brandfarlig sysselsättning inomhus)
är att suga över lite från botten av reservdunken och släppa ner i en klar glasflaska.
Det ska då inte synas en tydlig gräns mellan vatten i botten och bensin(?) ovanför.
Då är det i varje fall inte vatten i bränslet.
Ska tömma ur tanken strax, o åka till en annan mack o köpa deras bensin, se om det gör skillnad. Beställde även ny soppapump som anländer imorgon 27/5. Tydligen har många av pumparna i gsxs-1000 gett upp tidigt i deras liv, vi får se vad som orsakar mina problem ?
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
IMG_20220518_215827.jpg
såhär såg mitt gamla filter ut, 2200 mil på mätaren. Så man hade ju inte blivit förvånad om pumpen är körd
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 472267
såhär såg mitt gamla filter ut, 2200 mil på mätaren. Så man hade ju inte blivit förvånad om pumpen är körd
Är filtret fullt med svart skit är ju frågan
om din tank på hojen korroderar
om du alltid tankar på samma mack, hur ser mackens tank ut, hur ser bränslet ut ?
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Är filtret fullt med svart skit är ju frågan
om din tank på hojen korroderar
om du alltid tankar på samma mack, hur ser mackens tank ut, hur ser bränslet ut ?
Ja man undrar ju. Jag har bara haft hojen sedan i oktober, jag har avverkat 400 mil på den sedan dess. Tankar i stort sett aldrig på samma mack, varierar nästan alltid mellan Circle K, Preem och alla andra mackar vi har i Växjö. Sist jag tankade var på Circle K, efter det dröjde det 10-20 min innan den dog tvärt. Lär ju vara original-filtret jag bytte nu, så det där har ju byggt upp över tid.

Ska försöka göra rent tanken lite nu när jag ska tömma den, så får vi se vad vi hittar i den
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Testade precis att byta till nytt bränsle samt försöka göra rent tanken så gott det gick. Det hjälpte inte överhuvudtaget. Jag kommer imorgon att byta till ny bränslepump. Jag uppdaterar när det är gjort.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.
 

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.
Ja det är ju lite knepigt att veta vad fasen det är som är problemet, men eftersom den gått igång några gånger när den fått stå stilla en stund lutar det åt bränsletillförseln enligt mig. Såvida inte startspärren fått spelet och bryter..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.

Ja det är ju lite knepigt att veta vad fasen det är som är problemet, men eftersom den gått igång några gånger när den fått stå stilla en stund lutar det åt bränsletillförseln enligt mig. Såvida inte startspärren fått spelet och bryter..
Dör den tvärt är det i de flesta fall elektriskt fel. Ni kommer att landa i det, frågan är bara hur många sidospår som kommer avverkas först. Lycka till.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top