Suzuki gsxs 1000 2016 dör efter någon minut

Tryckarn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2021
Ort
Växjö
Hoj
2008, Honda cb600f Hornet
Tjenare på er, har lite problem som titeln antyder. Min hoj dör tvärt efter någon minuts körning både på tomgång och ute på rull, misstänkte först mitt soppafilter som sitter i pumpsrmaturen i tanken så det bytte jag, tyvärr hjälpte det inte.

När den dött går den inte att starta igen om man inte väntar en 10 minuter cirka, sedan går motorn fint i en 2-5 minuter och tvärdör igen, har någon haft liknande?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh
 
När det händer hör du bränslepumpen ? Isf kolla säkringen till bränslepumpen brukar oxidera på kontaktytorna. En kompis hade det problemet.
 
När det händer hör du bränslepumpen ? Isf kolla säkringen till bränslepumpen brukar oxidera på kontaktytorna. En kompis hade det problemet.
Pumpen går när jag vrider om nyckeln och bygger upp tryck, men sen efter den dör är den helt tyst. Jag springer o kollar det direkt, tack för tipset!

Edit: testat men hjälpte inte, nu startar den inte alls oavsett om den stått en stund...
 
Last edited:
Och om du har tanklocket öppet, dör den då också?
Hann aldrig testa detta, nu startar den inte oavsett om den får stå en stund med eller utan locket öppet tyvärr. Lyckades precis läsa ut felkoder, _C00 får jag. Vad jag fattar då finns det alltså inga koder lagrade
 
Tvärdör som att du bryter tändningen eller dör den som att den svälts på soppa/luft?
 
Kolla även dödarknappen och brytaren för stödet.
Ajjemen testat dessa, de bryter startsekvensen. När jag trycker på start kör startmotorn en stund, låter hur fint som helst, men den tänder ej. Jag har fått tips att byta bränslet. Den dog 10 minuter efter jag gett den fulltank, så ska prova det också
 
Ajjemen testat dessa, de bryter startsekvensen. När jag trycker på start kör startmotorn en stund, låter hur fint som helst, men den tänder ej. Jag har fått tips att byta bränslet. Den dog 10 minuter efter jag gett den fulltank, så ska prova det också
Det har ju hänt att man tankat fel soppa, det har också hänt att det varit fel på innehållet i bensinstationens tank.
Ett enkelt test efter du tömt tanken på hojen utomhus till reservdunk / liknande
(det är en mycket brandfarlig sysselsättning inomhus)
är att suga över lite från botten av reservdunken och släppa ner i en klar glasflaska.
Det ska då inte synas en tydlig gräns mellan vatten i botten och bensin(?) ovanför.
Då är det i varje fall inte vatten i bränslet.
 
Det har ju hänt att man tankat fel soppa, det har också hänt att det varit fel på innehållet i bensinstationens tank.
Ett enkelt test efter du tömt tanken på hojen utomhus till reservdunk / liknande
(det är en mycket brandfarlig sysselsättning inomhus)
är att suga över lite från botten av reservdunken och släppa ner i en klar glasflaska.
Det ska då inte synas en tydlig gräns mellan vatten i botten och bensin(?) ovanför.
Då är det i varje fall inte vatten i bränslet.
Ska tömma ur tanken strax, o åka till en annan mack o köpa deras bensin, se om det gör skillnad. Beställde även ny soppapump som anländer imorgon 27/5. Tydligen har många av pumparna i gsxs-1000 gett upp tidigt i deras liv, vi får se vad som orsakar mina problem ?
 
IMG_20220518_215827.jpg
såhär såg mitt gamla filter ut, 2200 mil på mätaren. Så man hade ju inte blivit förvånad om pumpen är körd
 
View attachment 472267
såhär såg mitt gamla filter ut, 2200 mil på mätaren. Så man hade ju inte blivit förvånad om pumpen är körd
Är filtret fullt med svart skit är ju frågan
om din tank på hojen korroderar
om du alltid tankar på samma mack, hur ser mackens tank ut, hur ser bränslet ut ?
 
Är filtret fullt med svart skit är ju frågan
om din tank på hojen korroderar
om du alltid tankar på samma mack, hur ser mackens tank ut, hur ser bränslet ut ?
Ja man undrar ju. Jag har bara haft hojen sedan i oktober, jag har avverkat 400 mil på den sedan dess. Tankar i stort sett aldrig på samma mack, varierar nästan alltid mellan Circle K, Preem och alla andra mackar vi har i Växjö. Sist jag tankade var på Circle K, efter det dröjde det 10-20 min innan den dog tvärt. Lär ju vara original-filtret jag bytte nu, så det där har ju byggt upp över tid.

Ska försöka göra rent tanken lite nu när jag ska tömma den, så får vi se vad vi hittar i den
 
Testade precis att byta till nytt bränsle samt försöka göra rent tanken så gott det gick. Det hjälpte inte överhuvudtaget. Jag kommer imorgon att byta till ny bränslepump. Jag uppdaterar när det är gjort.
 
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.
 
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.
Ja det är ju lite knepigt att veta vad fasen det är som är problemet, men eftersom den gått igång några gånger när den fått stå stilla en stund lutar det åt bränsletillförseln enligt mig. Såvida inte startspärren fått spelet och bryter..
 
Det borde ju vara ganska svårt att avgöra ifall det är tändningen eller insprutningen som knasar - i båda fallen kan den ju dö tvärt.

Ja det är ju lite knepigt att veta vad fasen det är som är problemet, men eftersom den gått igång några gånger när den fått stå stilla en stund lutar det åt bränsletillförseln enligt mig. Såvida inte startspärren fått spelet och bryter..
Dör den tvärt är det i de flesta fall elektriskt fel. Ni kommer att landa i det, frågan är bara hur många sidospår som kommer avverkas först. Lycka till.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top