Suzuki gsxr 750 k8 eller honda cbr 1000, 2008

mickeopazo

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2012
Hoj
r1, 2009
Hej, jag är ute efter en ny hoj till våren... jag har kollat runt lite och har hittat två hojar som fångat mitt intresse!
Suzuki gsxr 750 K8 och Honda CBR1000RR 2008 ... jag har en R1 2009 idag men skulle vilja testa något annat märke nu. Vad kan ni säga om de två hojar som fångat mitt intresse?? :rolleyes:

EH med risk för att dumförklara mig själv:va, är inte K8 en 2008 årsmod av gsxr 1000 ? just därför K som i kilo-Kilogram-tusen. Eller är det så att man kan kalla en 750 Gixxer för k8 med??
Även sett ett annat förslag på förklaring :P
Gsxr 600 Gixer = 1st X
Gsxr 750 Gixxer= 2st X
Gsxr 1000 Gixxxer 3st X

Jag hade nog valt bort CBR1000 från 2008. De har problem med packningarna i motorn vilket gör att de drar horribla mängder olja, extremfallen är upp mot 1l/100 mil när jag kollade runt innan jag valde min ninja. Gixxer tycker jag låter kul! :yoparty

Hondan är sjuuuuukt fin. Hade en 08a, som visserligen åt lite olja men inte så att det upplevs som problem direkt. Skönare hojj får man leta efter!
Saknar den fast jag sitter på en BMW S1000RR 12a :)

Är inte Hondorna som är uppgraderade/återkallade av med alla oljeproblemen?
Som jag har förstått det så återkallades inte alla i Sverige, samt att de som återkallats och fått nya packningar fortfarande drog mer olja än de borde. Jag tänker att ventilerna i motorn kan vara ganska igensotade också pga överdriven oljekonsumtion.

Som jag har förstått det så återkallades inte alla i Sverige, samt att de som återkallats och fått nya packningar fortfarande drog mer olja än de borde. Jag tänker att ventilerna i motorn kan vara ganska igensotade också pga överdriven oljekonsumtion.
fast bytte dem inte kolvringar och dylikt i vissa motorer? Då borde nog inte igensotade ventiler ha lämnats orörda direkt.

Jag får nog läsa på igen vad som byts på dem för jag kommer fan inte ihåg exakt.

Jag vet att vissa 08 också hade problem med kopplingen så en återkallad hoj kan ju varit inne för det ena eller det andra eller båda två om man har haft "tur". Gixxern har en skottsäker motor .Jag skulle inte chansa på en cbr 2008 som enda hoj i alla fall.

Jag hade en 08 för tre år sedan. Superhoj får jag säga. Jag hade inga problem med oljan men ngt mer än normalt drar den årsmodellen helt klart. Gå i så fall på en 09a. GSXen hade ja valt på bana men ska du köra gata så är det alltid trevligt med det lilla extra i motorn som en tusenkubikare har:-)

Jag hade köpt en 750.
Har en till salu btw :)

Jag köpte en gsxr 1000 k8 i höstas har bara kört ca 60mil med den men jag måste säga att den känns modern och genomtänkt, dvs ganska enkel i design och utförande dessutom relativt billiga delar. Då jag kört mycket KTM innan där alla reservdelar känns dyra. Köpte tex stålspunna slangar för 800kr på firma.

Enda tråkiga är väl att det finns en i varje hörn av stan om man nu tycker det är tråkigt!

Men mitt tips är Suzuki! Det är väl ändå urmoderns sporthoj:D

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!