Suzuki GSXR 750 2000 - Startar ej

AlanGreen

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
RÖD SVART BMW S1000R 2017
En GSXR som inte startar, det enda som händer är att jag hör klonk ljudet när jag försöker starta den. Skulle precis köra in i porten men fick en då en kärring stop och efter det så startar den inte.

Den är full tankad, nytt batteri och gick nyligen genom besiktning.

Det jobbiga är att den står utanför jobbet centralt, vad som helst kan ju hända.

Är desperat ute efter hjälp!!!

Klonk? Hör du att startmotorn försöker dra runt motorn? Är det ett återupprepande klickande ljud? Om ja så är är det reläet till startmotorn som slår ifrån, för startmotorn får för lite kräm.

Ja precis, man hör bara att det vrider runt så att säga, fast det upprepas inte utan den dör och så får man göra om. Kan man göra något åt det i nu läget. MÅSTE IFRÅN PLATSEN!!!!!

Ta hjälp av någon och se om du kan knuffa igång den.

Som tidgare skrev ta hjälp av någon så puttar du igång den på 1 ans växel.

Som föregående sa, testa att knuffa igång. Ta det varsamt och sitt på hojen, det är lätt att låsa hjul och ramla. Kolla sen att batteriet är laddat och ger korrekt spänning. En tänkbar felkälla kan vara laddningsregulatorn. På gamla hojar har de en förmåga att lägga av förr eller senare.

Om du måste få bort hojen och det inte löser sig på plats, ring en polare med släp eller bärgare. Alla problem går att lösa, det är bara en fråga vad man får betala.

tack mina vänner.. Fick hjälp av en snubbe i samma avdelning på jobbet. Han visste direkt att det var batteriet. Den är nu laddad, ska köra hem den och ladda den.

Som tur så dog batterier precis när jag kom in i porten vid jobbet, var på motorvägen någon minut tidigare.

tack mina vänner.. Fick hjälp av en snubbe i samma avdelning på jobbet. Han visste direkt att det var batteriet. Den är nu laddad, ska köra hem den och ladda den.

Som tur så dog batterier precis när jag kom in i porten vid jobbet, var på motorvägen någon minut tidigare.

Att ditt batteri inte laddas under färd kan tyda på att laddningsregulatorn är paj. Har du kört längre sträcka med hojen nyligen, eller har den bara stått/startats/körts en kort bit?

njaa mcn har stått avställd ett bra tag. Har på sistone bara pendlat fram och tillbaka.

Batteriet ska ju inte dö när motorn är igång. Nåt lurt är det. Fram med multimeter och felsök.

Den dog inte riktigt när motorn var i gång, fick motorstopp och så blev det bara så.

Den dog inte riktigt när motorn var i gång, fick motorstopp och så blev det bara så.

Om det löstes med att ladda batteriet, så tyder det fortfarande på att batteriet inte får laddning under körning (för om du kört typ 20 min pendling i flera dagar så ska den hunnit med att laddas). Ladda ordentligt, mät spänningen på den och se att den är ok. Finns nog en risk att du blir stående igen om du inte felsöker lite. Mitt tips är antingen att din laddningsregulator är trasig och inte laddar batteriet, eller så är cellerna i batteriet är kassa och inte tar laddning bra (samt ger dålig spänning fulladdat). I bästa fall var ditt batteri bara dåligt laddat, samt att du bara kört väldigt korta start/stop-sträckor. Lycka till :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...