Suzuki GSXR 1000 vs Yamaha YZF R1

HanneZ skrev:
Min R1 -99 köpte jag för dryga 35 papp -04. Lite skavanker men har gått klockrent. De priser jag sett på 1100R efter -89 är tokhöga, 25-35 papp minst. Då är det inte så mycket "bang for the buck" längre...
Haha.. sant!!
Jag måste erkänna att priserna är lite höga.. men det betyder ju också att hojen inte tappar värde!!
Dessutom finns det en "karaktär" hos dessa hojar som är svårt att sätta pris på.. (kalla det nostalgi) :)

wannagofast skrev:
Haha.. sant!!
Jag måste erkänna att priserna är lite höga.. men det betyder ju också att hojen inte tappar värde!!
Dessutom finns det en "karaktär" hos dessa hojar som är svårt att sätta pris på.. (kalla det nostalgi) :)
Jaa det finns nostalgi men nu har du ändrat dig, nyss va de "bang for the buck" o nu är det "karaktär". Karaktär och nostalgi hänger sällan ihop med att få mycket för pengarna.

HanneZ skrev:
Jaa det finns nostalgi men nu har du ändrat dig, nyss va de "bang for the buck" o nu är det "karaktär". Karaktär och nostalgi hänger sällan ihop med att få mycket för pengarna.

Han hugger som en kobra! :rofl

Teo skrev:
Han hugger som en kobra! :rofl
Haha nä men seriöst. Jag körde ett sånt där lok i somras och den gick minst lika bra rakt fram men va tungbromsad och trögsvängd. Jag ser ingen större fördel med en sån där förutom möjligtvis försäkringen då.

nä, sant, det är väl så att en så´n där 18wheeler inte reser sig heller 1:an-2:an så iväg kommer man väl och resten är ju ett senare problem...

HanneZ skrev:
Pust.. En motor som är erkänt trimvänlig och samtidigt (fortfarande) är mycket stark i orginalutförande med effekt/vrid i "toppklass".. 10,50 på 400 är samma tid som R1 -04.. Alltså mycket "bang for the buck"!!!!!
Till detta kommer känslan av att äga en klassiker som är grunden till moderna sporthojar.. Alltså karaktär/nostalgi!!
Inte så svårt, eller hur??

Inte funderat över en 929 eller 954 då ?

På pappret (rent effekt och viktmässigt) ska 929 vara rätt så likvärdig med Gixxer -01 ..

wannagofast skrev:
10,50 på 400 är samma tid som R1 -04..

Har enbart med vikt och framförallt hjulbas att göra... R104 gör ju 170 på ettan!

lorkan skrev:
Inte funderat över en 929 eller 954 då ?

På pappret (rent effekt och viktmässigt) ska 929 vara rätt så likvärdig med Gixxer -01 ..

kanske viktmässigt men effekt? till och med cbr -04 känns som den inte har mer än 140 på slangen. Den jag hade var inte i närheten så klippig som min nuvarande gammelgixxer -02.

Teo skrev:
Har enbart med vikt och framförallt hjulbas att göra... R104 gör ju 170 på ettan!

kanske viktmässigt men effekt? till och med cbr -04 känns som den inte har mer än 140 på slangen. Den jag hade var inte i närheten så klippig som min nuvarande gammelgixxer -02.
Pust #2.. och vad kostar den?? (bang for the buck)!!

wannagofast skrev:
Pust.. En motor som är erkänt trimvänlig och samtidigt (fortfarande) är mycket stark i orginalutförande med effekt/vrid i "toppklass".. 10,50 på 400 är samma tid som R1 -04.. Alltså mycket "bang for the buck"!!!!!
Till detta kommer känslan av att äga en klassiker som är grunden till moderna sporthojar.. Alltså karaktär/nostalgi!!
Inte så svårt, eller hur??
Jo som jag påpekade går dom bra rakt fram, men det tycker jag är mer viktigare på draghojar än sporthojar.

A© skrev:
Köp dig en Sp1a... Varför köpa sig en dussin hoj som Gixxer eller R1a, när du kan vara annorlunda... + att Sp1an är ju jävligt snygg... :tummenupp

Sp1:an är ju dussinhoj jämfört med SP2:an, har för mig jag räknade ihop 14-15st förra året... jämfört med den är väl de flesta hojar dussin hojar? ;)
fast SP2:an är väl en dussinhoj med... eller är inte dussin 12? ;)
//håkan

PS: du lär bli nöjd med vilken som av R1/Gsxr1000 så ta den du får bäst pris av

Last edited:
HanneZ skrev:
Min R1 -99 köpte jag för dryga 35 papp -04. Lite skavanker men har gått klockrent. De priser jag sett på 1100R efter -89 är tokhöga, 25-35 papp minst. Då är det inte så mycket "bang for the buck" längre...

Fyfan vilken jävla affär.. vad var det för pucko som sålde den så billigt? :D

Santo skrev:
Fyfan vilken jävla affär.. vad var det för pucko som sålde den så billigt? :D
Pekka hette han. Pekka svängde men inte vägen... ett nytt fenomen, det brukar oftast va tvärt om :rofl. Hur som helst så han vill bli av med den kvickt :hihi

Teo skrev:

Oj, har sett fel. fast det skiljer inte så mkt. Gixxern -01 har 158hk i motorn, jämfört med 929ans 152. Båda väger 170 torrt och skillnaden i slagvolym är 59cc fördel Gixxern.

Hur det är med 954 vet jag inte, fanns dom 01 ? Första 954an enligt sidan kom 02. eller så har dom blandat ihop det. :3freak

Källa: http://www.mcpoolen.se/mc/nya/yamaha.html

lorkan skrev:
Oj, har sett fel. fast det skiljer inte så mkt. Gixxern -01 har 158hk i motorn, jämfört med 929ans 152. Båda väger 170 torrt och skillnaden i slagvolym är 59cc fördel Gixxern.

Hur det är med 954 vet jag inte, fanns dom 01 ? Första 954an enligt sidan kom 02. eller så har dom blandat ihop det. :3freak

Källa: http://www.mcpoolen.se/mc/nya/yamaha.html

Vad honda skriver är inte intressant, Det har inte bara med hk att göra utan karraktär på maskin, men bladen har aldrig haft det där klippet R1 och R1000 har. men att CBR1000 skulle ha 170 hk är ju ett skämt, Jag bytte bort min mot nyvarande gammelgixer och har helt klart mer ös i nuvarande hoj!

Men varför kivas ni om 2 hästar mer eller mindre? Tror ni det spelar någon roll?

lorkan: Allt är inte bara effekt och vikt, det finns ju trots allt fler parametrar som avgör om en hoj är nåt att ha eller inte.

Jag tycker vi lämnar diskussionen till dom som har erfarenhet av de olika hojarna.

HanneZ skrev:
Men varför kivas ni om 2 hästar mer eller mindre? Tror ni det spelar någon roll?

lorkan: Allt är inte bara effekt och vikt, det finns ju trots allt fler parametrar som avgör om en hoj är nåt att ha eller inte.

Jag tycker vi lämnar diskussionen till dom som har erfarenhet av de olika hojarna.

Nej jag vet, men tänkte att jag kunde poängtera det, för det spelar ju en roll det med.

Jag håller med.

Har provkört olika årsmodeller av R1. Min personliga uppfattning jämfört med min gixxer 01 är SLÖ dvs jag märker en ganska stor skillnad mellan dem. Detta gälller fram till r1 03.

Last edited:
Back