Suzuki GSXR 1000 vs Yamaha YZF R1

patrikbk

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ducce på G.....
Tjena !!!

Har nu sedan en tid brottats med beslutsångest och vänder mig nu till er för tips och tankar......

Har sorterat terrängen och kommit fram till att det känns som det i nuläget står mellan två hojar. (Alternativt 4)

Gixxer 1000 eller R1 ??????

Hade tänkt mig att lägga mig på årsmodellerna 1999 - 2001 då dessa passar min plånbok bäst.....

Någon som har erfarenheter från dessa hojar är välkomna med tankar och funderingar !!!!

Har tidigare kört: Gixxer 750 -1997, VTR 1000F, TL 1000S

Måste villigt erkänna att man stundtals känner en viss förkärlek till twin och funderar mellan TL 1000R och VTR SP1 också.......

Fan vad kluven man är nu då !!!! :huvet

Hur som helst vore det uppskattat med lite tips och "vägledning" i frågan samt en tämligen avgörnade faktor: FÖRSÄKRING !!! (?)

Tack på förhand !!!!

/Patrik. :yoparty

Perfekt, då behöver jag inte starta någon egen tråd, letar efter exakt samma som dig, lyssnar här med spänning. :tummenupp

Jag bytt från TLR -98 till R1 -01. Vilken skillnad!
Skillnaden mellan dem var att styra en TLR är som att köra ånglok och att styra en R1:a som att cykla BMX.
Man skrattar hela tiden på R1:an. :tummenupp

Vanliga tipset: Känn, kläm och prova. Ring försäkringsbolagen och fråga. Båda (alla fyra) hojarna är kompetenta och det är nog mest en smaksak vilken man själv trivs bäst på. Tvinnarna har ju en helt annan karaktär en radfyrorna och då blir det ju verkligen en smaksak. Eftersom smaken är delad så kommer du förmodligen få lika många olika råd som det finns användare här.

Du ska icke hava ångest till din nästa hoj!
Skillnaderna är väl inte överväldigande mellan de båda hojarna.
Gixxern är märkbart starkare i motorn och bekvämare att åka/köra.

R1:an känns mindre och kortare men framförallt smalare, men bara när man står still..?!?

Gixxerns växellåda är mindre klonkig i regel, men det beror ju på hur den blivit behandlad.
Försäkringarna är nog sak samma, mao samma lotteri som alla andra hojar....

lycka till.

Ps. kööööp Gixxer

Gsxr1000 suger...
R1 suger..
Cbr suger mest..
Kawasaki suger också..

Så, nu behöver ni inte bråka :D

Om jag hade bytt min till en radfyra. Så hade jag nog köpt GIXXER. Har iofs bara provat 750 -00. Ryktas det inte om att R1 haft växellådsproblem å druckit olja??? Har fått för mig att GSX-R är mer skottsäker. (nästan som honda :D ) Men det är bara spekulationer från min sida... GIXXER - Manligare! :yoparty

Gixxern är klumpigare men stabilare och går bättre, R1:an är slöare men smidigare.

Köp dig en Sp1a... Varför köpa sig en dussin hoj som Gixxer eller R1a, när du kan vara annorlunda... + att Sp1an är ju jävligt snygg... :tummenupp

GSXR1000 är ett självklart val mkt mer förtroendeingivande vid högfartskörning än R1, vill man få den mer snabbstyrd är det bara att sänka gaffeln 5mm fram samt höja den 5-10mm bak.

Hoppas du/ni orkar läsa...

R1 (-01)har Jag kört i 3000 mil och Det är en underbar hoj, Jag hade styrdämpare på som Jag endast slog av en gång med ett litet kälskottsvobbel som följd.. :) Chassiet är underbart, bromsarna nyper men har en kraftig "gummisnoddskänsla" -behöver stålomspunnet... Jag hade helsystem och kn och allt och fick ut 150.2 på slangen, räckte helt klart.
Sen har den fuggar vilket enligt mig fortfarande är oslagbart!

GSXR1000 (-02) Har Jag nu och han med ca 1000 mil sen Jag fick den i sommras. Som tidigare sagt Motornär helt underbar, Ett jäkla mellanregistrer och den drar ända in på rödmärkeringen. Den känns större än rettan men man ska va kortare på gixxen, sadeln är låg och fotpinnarna höga så knävinkeln är riktigt skarp, chassiet slöare än rettans och bromsarna jäkligt tungjobbade (6-kolvs..)

vad beträffande uiiiila, mm (för Jag antar att det är av intresse...) så hoppar Gixxen upp på slangen dels för att den har så jäkla fin motor men även för att svingen är så kort att den sätter sig som en 911 i arslett när man gasar på.
Den är lätt att köra långsamt med men är asäcklig i 200, ålar sig som f...n..
rettan är underbar att slanga med hur som helst, stabil upp över 200ingen men jag vet inte hur den är att sätta ner där utan styrdämp...

Phuie! :näsblod

A© skrev:
Köp dig en Sp1a... Varför köpa sig en dussin hoj som Gixxer eller R1a, när du kan vara annorlunda... + att Sp1an är ju jävligt snygg... :tummenupp

Sluta me detta dussinhojsnacket nu, gå och köp huyosong-cometraket eller hyasint-korint eller vad den heter i stället, Jag ser fantastiskt få R1 i jämnförelse med tex bladear... Jag har gärna en "dussinhoj" om det innebär 150 hk eller mer, fina komponenter, fräsig design, horder av snigelspårande femeninum, mm om alternativet är knöliga tingestar från tveksamma ursprung med effekter som av en kaffebryggare och vikter som av himlakroppar.

mvh Gusss...

Ähh.. Våga köp en gixxer 1100 89-92, för en billig peng.. Köp Öhlins, trim och kör skiten ur dina polare med "moderna" hojar.. :tummenupp
(och om försäkringen är avgörande så har vi här en vinnare :) )

Last edited:
wannagofast skrev:
Ähh.. Våga köp en gixxer 1100 89-92, för en billig peng.. Köp Öhlins, trim och kör skiten ur dina polare med "moderna" hojar.. :tummenupp

troligt, "har du har den förut?" Ja det har vi,

wannagofast skrev:
Ehh.. "har du har den förut?" .. ?????
det var namnet på ett dåligt vitsprogram med ett gäng dinosaurier på en fakepub som drog ruttna jokes. I will not underestimate the power of the prehistorik gixxer men allvarligt. sanningen är väl att lite kräm i motorn finn men går den att svänga med och det finns faktiskt (numera) lite kräm i sporthojarna med.

Teo skrev:
det var namnet på ett dåligt vitsprogram med ett gäng dinosaurier på en fakepub som drog ruttna jokes. I will not underestimate the power of the prehistorik gixxer men allvarligt. sanningen är väl att lite kräm i motorn finn men går den att svänga med och det finns faktiskt (numera) lite kräm i sporthojarna med.
Självklart är det så men om det inte svänger för mycket så kanske... :rolleyes:
Hursom, mycket "bang for the buck" är det..

wannagofast skrev:
Självklart är det så men om det inte svänger för mycket så kanske... :rolleyes:
Hursom, mycket "bang for the buck" är det..
Min R1 -99 köpte jag för dryga 35 papp -04. Lite skavanker men har gått klockrent. De priser jag sett på 1100R efter -89 är tokhöga, 25-35 papp minst. Då är det inte så mycket "bang for the buck" längre...

HanneZ skrev:
Min R1 -99 köpte jag för dryga 35 papp -04. Lite skavanker men har gått klockrent. De priser jag sett på 1100R efter -89 är tokhöga, 25-35 papp minst. Då är det inte så mycket "bang for the buck" längre...
hahaha!

Back