Suzuki GSX750F startar inte (elfel)

Hmmm, Har du ett elschema?

För jag tror det behövs. Både från -94 och -99ans motor

Burr vilket skit.. går det inte att koppla bort den funktionen på nåt sätt? Men ska först testa att tjyva startmotorn å se om hojen hoppar igång.

Kommer ihåg att när ja skulle koppla ihop all el under förgasaren hittade jag honor till samtliga hanar förutom 1 :näsblod som då beror på att motorn jag hängde på hade fler kontakter än min gamla motor...

Det dryga är bara att riva ner allt ännu en gång för att komma åt dessa kablar.. Är det värt att söka på internet efter ett elschema till en 99a å leta efter grön/röd kabel? =)

Last edited:
Det dryga är bara att riva ner allt ännu en gång för att komma åt dessa kablar.. Är det värt att söka på internet efter ett elschema till en 99a å leta efter grön/röd kabel? =)
Den är till neutrallägesgivaren! Det går tre kablar från den, som du ser på bilden, den blåa går till relät som styr om du får starta eller inte, dvs neutral och/eller uppfällt stöd, och dom två andra går till CDI'n. Vad den gör med det vet jag dock inte.

Jag ska kolla lite, återkommer med svar

Här var det elschema från -98 och frammåt
831p.jpg

Det stämmer att de två går till neutralgivaren till stödet.

Denna motorn har även en givare för kopplingen.

Använde du motorns elsystem eller ditt gamla?

Last edited:
Den är till neutrallägesgivaren! Det går tre kablar från den, som du ser på bilden, den blåa går till relät som styr om du får starta eller inte, dvs neutral och/eller uppfällt stöd, och dom två andra går till CDI'n. Vad den gör med det vet jag dock inte.

Gött! ska forska vidare vad den är till, tack!

Det stämmer att de två går till neutralgivaren till stödet.

Denna motorn har även en givare för kopplingen.

Använde du motorns elsystem eller ditt gamla?

Spelar det någon roll att den lösa kabeln inte är kopplad till något? Borde väl räcka med blåa för reläet som Hoztic skrev.. Jag använder elsystemet som satt på nya motorn när jag hängde på den, dvs. jag särade på alla kontakter som behövde säras på för att lyfta bort gamla motorn och lät resten hänga kvar på min hoj. Så en kombination av båda :tummenupp

Mailade personen som jag köpte motorn av och fick följande svar:
Startspärr i kopplingen och i sidostödet tror jag.

Men kolla sidostödet och kopplingskontakten, ett annat vanligt fel är i röda strömbrytaren på hö el reglaget på styret som brukar ärga eller bli glapp.

Hittade mitt elschema, ska ta och jämföra dessa imorn! :banana

Jämförde lite nu.

Det kan nog bli lite spännande :D

Din ska även den ha en kopplingsspärr, iaf enligt schemat.:va

Ser ut som olika neutralgivare, flytta över den från den gamla spisen till den nya.

Givaren är nog meningslös att jorda, däremot ingången från givaren i tex side stand relay borde jordas isf ;)

hahaha.

Den blå kabeln som kommer från hojen kabelstam drar du ur kontakten till motorn och håller alt. använder en kort kabelstump och jordar för att försäkra dig om att inte neutralgivaren på den nya motorn är kass.

Då du inte rört kopplingshandtag eller stöd så kolla det du har nytt först.

Jaha det gick mot all förmodan inget vidare.. Kollade säkringarna först och alla var hela. Drog sen kabel från startmotor till batteriet.. Startmotorn gjorde ifrån sig ett ljud i 1/3 sekund och kanske gick runt 1/10 varv sen hände inte mycket mer.. Tack alla för hjälp!

Next stop verkstad! yay :huvet

Jaha det gick mot all förmodan inget vidare.. Kollade säkringarna först och alla var hela. Drog sen kabel från startmotor till batteriet.. Startmotorn gjorde ifrån sig ett ljud i 1/3 sekund och kanske gick runt 1/10 varv sen hände inte mycket mer.. Tack alla för hjälp!

Next stop verkstad! yay :huvet
Varför ska du lämna in den om du har listat ut att startmotorn är död? Den sitter väl med två skruv om jag inte missminner mig? :va

Varför ska du lämna in den om du har listat ut att startmotorn är död? Den sitter väl med två skruv om jag inte missminner mig? :va

Förstår inte varför det skulle vara fel på startmotorn, fungerade när ja åkte runt med sprucken kolvring och legat i garage tills att den blev monterad på nya motorn..

Ska ge det ett försök till bara för att du är så ihärdig :tummenupp Så om ja skruvar loss startmotorn helt, håller den i handen i luften och drar en sladd från + på batteriet till startmotorn så ska den snurra utav h*lvete?!?

Förstår inte varför det skulle vara fel på startmotorn, fungerade när ja åkte runt med sprucken kolvring och legat i garage tills att den blev monterad på nya motorn..

Ska ge det ett försök till bara för att du är så ihärdig :tummenupp Så om ja skruvar loss startmotorn helt, håller den i handen i luften och drar en sladd från + på batteriet till startmotorn så ska den snurra utav h*lvete?!?
Snurrar den med bara en sladd ansluten så är den antagligen förhäxad eller så är du vääääldigt ledande ;) Den måste jordas mot minus på hojen också, via höljet, den är ju skruvad i blocket ;)

Men ja, har du den lös, dvs inget som kan kärva, så ska den snurra om du ger den spänning, och jordar ;)

Snurrar den med bara en sladd ansluten så är den antagligen förhäxad eller så är du vääääldigt ledande ;) Den måste jordas mot minus på hojen också, via höljet, den är ju skruvad i blocket ;)

Men ja, har du den lös, dvs inget som kan kärva, så ska den snurra om du ger den spänning, och jordar ;)

haha who knows?

Har du provat att rulla igång hojen?

Får se om ja hinner idag, ska i så fall testa å springa igång den och testa om startmotorn snurrar. Får se om kopplingen funkar.. är dock lite osäker på om den tar.. Men har inte testat.. vi får se

Uppdatering för intresserade.. Startrelä byttes och den hoppade igång :yoparty sedan tyckte killen på verkstan att startmotorn lät konstigt.. och konstaterade att startmotorn från en -94a INTE passar på en -99a och att nissarna i skänninge måste använt en slägga i kombination med våld för att få dit startmotorn.. Ett mellandrev är nu ditsatt. Så nu blire åka av i helgen!!! :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park