Suzuki GSX750F startar inte (elfel)

Gixx3r

Medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
Har hängt på en annan motor på min -94a och nu händer inget när jag försöker starta den. Tänkte höra om nån har några tips på saker att checka/felsöka.

Kopplade in batteriet i helgen och alla lampor lyste å tutan fungerade men när ja körde elstarten hände inget. Det ska även tilläggas att jag kan ha kopplat något fel eller missat nåt :P Är mottaglig för alla tips och ideer som jag kan testa!

Som jag känner spontant borde det inte finnas mer än 10-15 kablar som jag kopplat isär/ihop vid motorbytet. Kanske gjort en klassiker å missat något självklart? Typ startskydd på stödet.. Check!

Blir ju nervös nu när det är solsken flera dagar i rad :näsblod

Har du elschema så kolla det =)

Annars så kolla att du kopplat i kopplingshandtagsspärren (:va)

Har du elschema så kolla det =)

Annars så kolla att du kopplat i kopplingshandtagsspärren (:va)

Kopplingshandtagsspärr?? Visste ja inte ens att det fanns.. Sitter den upptill på kopplingshandtaget/fästet?

Har ett elschema från haynes men tänkte höra mig för här innan ja river bort tank, luftburk etc etc Men det blir väl att kika på det i helgen..

Kopplingshandtagsspärr?? Visste ja inte ens att det fanns.. Sitter den upptill på kopplingshandtaget/fästet?

Har ett elschema från haynes men tänkte höra mig för här innan ja river bort tank, luftburk etc etc Men det blir väl att kika på det i helgen..

Min har det iaf, man måste hålla in kopplingen för att elstarten ska funka,

Är det samma CDI till 94an och, om jag kommer ihåg det rätt, 99an?
Går startmotorn runt överhuvudtaget?
Har du elschema till 99an? Är nog inte samma som 94an
Kan mycket väl vara det där med kopplinghandtaget, att 99an behöver det, 94an var det bara stödet som bröt
Hur ligger det till med dödarknappen?

Är det samma CDI till 94an och, om jag kommer ihåg det rätt, 99an?
Går startmotorn runt överhuvudtaget?
Har du elschema till 99an? Är nog inte samma som 94an
Kan mycket väl vara det där med kopplinghandtaget, att 99an behöver det, 94an var det bara stödet som bröt
Hur ligger det till med dödarknappen?

Förresten...

Har du kollat säkringarna, det finns en till startmotorn...

Fint många bra punkter att kolla! Yes motorn är -99. Vad innebär det om det skulle vara olika CDI? Startmotorn reagerar inte ens, inget ljud, inte nåt. Dödarknappen kan vara värt att kolla, kanske man kan testa efter utslag med ett mätinstrument.

Sitter kopplingsspärren nere i motorn å går endast efter om vajern är utdragen eller ej? Måste testas i så fall! Samt kolla säkringen för dom sitter väl samlade bredvid batteriet

Det här blir kanon till ToDo-listan på lördag :tummenupp

Prova att tjuvkoppla igång den.
Dvs sätt på tändningen och dra en tjuv från batteriet till startmotorn.
Startar den så vet du iaf att det inte är fel med CDI eller Spolar.

Det var så jag gjorde när jag inte hade rätt handtag.
Nu har jag bryggat givaren så startmotorn går i alla lägen.
Även med växel i och med stödet nere :gnissla

Kopplingsspärren sitter i Handtaget på Ninja iaf, är säkert samma på din.

Last edited:
Prova flytta över vingen till varvtalsgivaren från den gamla.

Vinge..? :va

Prova att tjuvkoppla igång den.
Dvs sätt på tändningen och dra en tjuv från batteriet till startmotorn.
Startar den så vet du iaf att det inte är fel med CDI eller Spolar.

Det var så jag gjorde när jag inte hade rätt handtag.
Nu har jag bryggat givaren så startmotorn går i alla lägen.
Även med växel i och med stödet nere :gnissla

Kopplingsspärren sitter i Handtaget på Ninja iaf, är säkert samma på din.

Låter spännande, men du får gärna förklara vad du menar med att dra en tjyv från batteriet.. är ganska kass på el :P

När du säger att spärren sitter på handtaget, innebär det att det i så fall räcker med att hålla in kopplingen när ja startar, utan att det behövs bytas nåt på styret/handtaget eller nere i motor.

Vinge..? :va

Låter spännande, men du får gärna förklara vad du menar med att dra en tjyv från batteriet.. är ganska kass på el :P

När du säger att spärren sitter på handtaget, innebär det att det i så fall räcker med att hålla in kopplingen när ja startar, utan att det behövs bytas nåt på styret/handtaget eller nere i motor.

Dra en sladd från pluspolen på batteriet och sätt den emot kablen till startmotorn som sitter på startrelät.
Det kommer gnistra men är ingen fara, och startmotorn kommer gå igång.

Om du kopplat in elen rätt med ett handtag med en kontakt på så ja.

Dra en sladd från pluspolen på batteriet och sätt den emot kablen till startmotorn som sitter på startrelät.
Det kommer gnistra men är ingen fara, och startmotorn kommer gå igång.

Om du kopplat in elen rätt med ett handtag med en kontakt på så ja.

Handtaget på min hoj har ingen kontakt för startspärr då min förra motor inte hade denna funktionen..

Det sitter ett knippe 10 amperessäkringar under sadeln bakom batteriet, under en plastkåpa, kolla dem, kan ju vara så enkelt...

Det sitter ett knippe 10 amperessäkringar under sadeln bakom batteriet, under en plastkåpa, kolla dem, kan ju vara så enkelt...
Startmotorn är ju osäkrad. Nog ingen startmotor som bara drar 10A dessutom ;)

Det kan inte vara så att kopplingsbrytarn va byglad nånstans på den gamla motorn, i den halvan av kabelhärvan, och nu är den byglingen borta?

Startmotorn är ju osäkrad. Nog ingen startmotor som bara drar 10A dessutom ;)

Det kan inte vara så att kopplingsbrytarn va byglad nånstans på den gamla motorn, i den halvan av kabelhärvan, och nu är den byglingen borta?

Nåt till startkretsen sitter det 1 10 ampers på i alla fall, det inträffade på min häromdan när jag råkade kortsluta en sladd, startmotorn dog, jag bytte en 10 ampere säkring och det funkade...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park