Suzuki gsx750es varvar inte som den ska.

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Köpte mig en Suzuki nyligen som inte går som den ska, går himla fint på tomgång och så men den går ej att varva mer än ca 5000 varv, över det blir det som att den bara bröölar och vill inte gå upp i varv,
Kan det möjligtvis vara någon tändspole som gett upp eller varför blir det såhär?
 
83: a, eller 84:a va?
Hur långt har den gått och hur länge har den stått still?
Läge att ta isär förgasarna.

Jag har haft ett par :)

2011-07-16 20.43.12.jpg
 
Det är en 83a, ser precis ut som den på bilden. den har gått 7 nånting, vet faktiskt inte om den stått nånting eller om dom använt den flitigt,
 
ja man skulle ha gjort de, är ju märkligt att den går hur fint som helst upp till ca 5000 sen är de bara som att den surar och dör när man gasar mer
 
ja man skulle ha gjort de, är ju märkligt att den går hur fint som helst upp till ca 5000 sen är de bara som att den surar och dör när man gasar mer
Om jag minns rätt så sitter det vacuum-förgasare med membran som kan bli lite väl stora efter ett antal år, lyft på locken och kolla om dom är hela och i hyfsad form.
 
Ja det sitter sådanna förgasare på denna, ska ta en titt och ultraljudstvätta allt i förgasarna och se om de blir nån skillnad, tack så länge
 
Ja det sitter sådanna förgasare på denna, ska ta en titt och ultraljudstvätta allt i förgasarna och se om de blir nån skillnad, tack så länge
Kanske göra rent filtret i bensinkranen och lite sånt pyssel.
Hur ser luftfiltret ut, ligger den ett par badbrallor i vägen kanske?
 
Har faktiskt inte hunnit kolla någonting än, fick hem den häromdagen, har ett gäng andra roliga hojar med som jag fixar till men ska göra ett ryck med denna och hoppas det är så enkelt som förgasarrengöring
 
Har din hoj original luftboxen tillsammans med snorkeln? Dessa hojar gillar verkligen inte när man ändrar på luft/bränsleblandningen
 
Om jag minns rätt så sitter det vacuum-förgasare med membran som kan bli lite väl stora efter ett antal år, lyft på locken och kolla om dom är hela och i hyfsad form.

Ett byte till NYA membran i förknasarna är nog ingen dum idé, det räcker med ett väldigt litet hål i ett membran för att det skall "läcka" och inte orka lyfta trotteln...
 
Har din hoj original luftboxen tillsammans med snorkeln? Dessa hojar gillar verkligen inte när man ändrar på luft/bränsleblandningen

Nej tyvärr sitter inte orginalburken där men ska montera på den, gillar inte när det monteras på nå små biltema luftfilter.
ska prova sätta tillbaka allt som det ska vara så återkommer jag med hur de har gått.
 
Ett byte till NYA membran i förknasarna är nog ingen dum idé, det räcker med ett väldigt litet hål i ett membran för att det skall "läcka" och inte orka lyfta trotteln...

Kan prova med det med, ultraljudstvättade allt i förgasarna, visst den blev att gå lite bättre och varva mer men inte alls som den ska vara,
Är de inte knöligt att få bort membranet från trottlarna?
 
Kan prova med det med, ultraljudstvättade allt i förgasarna, visst den blev att gå lite bättre och varva mer men inte alls som den ska vara,
Är de inte knöligt att få bort membranet från trottlarna?

Jag har aldrig bytt membran på en GSX750ES, men på de sprängskisser jag nyss kollade på så ser det inte ut som att det skall vara svårare/knöligare än på någon annan hoj med liknande förgasare, ta det försiktigt och använd helst inte några vassa verktyg som du kan råka sticka hål i membranen med om du skulle råka slinta så skall det nog inte vara några problem.
 
Jag har aldrig bytt membran på en GSX750ES, men på de sprängskisser jag nyss kollade på så ser det inte ut som att det skall vara svårare/knöligare än på någon annan hoj med liknande förgasare, ta det försiktigt och använd helst inte några vassa verktyg som du kan råka sticka hål i membranen med om du skulle råka slinta så skall det nog inte vara några problem.

Ok jag ska prova med det, återkommer senare med resultat, tack på förhand
 
Ungefär sådär brukar hojjar med vacumförgasare gå när man bytt till pod-filter utan att bestycka om. Mitt tips att först och främst sätt tillbaka originluftburken.
 
Om jag minns rätt från mitten av 80-talet när jag hade en likadan hoj, så måste motorn ur ramen för att få i/ur luftburken i ramen. Ganska dumt.
 
Om jag minns rätt från mitten av 80-talet när jag hade en likadan hoj, så måste motorn ur ramen för att få i/ur luftburken i ramen. Ganska dumt.

Det låter ju ganska långsökt att man måste plocka ur motorn för att få i luftburken, borde väl räcka att ta lös förgasarna för att få i burken ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top