Suzuki GSX650FA

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Jag har äntligen blivit ägare av tung motorcykel trots att jag har haft kort sen -93. Det har liksom aldrig blivit av. På tok för mycket utgifter med ungar o dammsugare o sånt. Till sist får man bara slå till och sen be frugan om lov i efterhand.

Jag har alltid varit svag för Suzuki och då speciellt GSXR. Jag vet att de har ett rykte om förarna men jag kör BMW bil så jag är hyfsat immun mot det. Min "drömcykel" om en sån finns är GSXR 750 K8:a skulle jag tro. Väldigt snygg och fina prestanda. Jag har suttit och letat efter en sån på blocket ganska länge.

Sen dök då en GSX650FA upp och eftersom jag har blivit äldre och mer eftertänksam funderade jag ett tag och kom fram till att en lite svagare 650 med "bara" 85 hästar är nog lite smartare när man inte kört motorcykel sen nittiotalet. Den liknar en GSXR (dvs jag tycker att den är skitsnygg) men är inte alls lika sportig. Dock har den en radfyra som man kan varva upp åtminstonde till 12,5. En bra nybörjarbåge känns det som. Jag vet att det finns en GSX - tråd men den är gammal och handlade mest om den äldre GSX:en. Det måste finnas fler som kör en sån som jag gör?

Och innan jag får en massa skit för att det bara är en Bandit 650 med kåpor så vill jag säga att jag gillar Bandit också. Det är liksom inget negativt för mig. Jag tycker att man får sjukt mycket motorcykel för små pengar när man köper en sån här.
 

Bifogat

  • IMG_1067.jpg
    IMG_1067.jpg
    205 KB · Visningar: 34
  • IMG_1065.jpg
    IMG_1065.jpg
    183.7 KB · Visningar: 34

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De där är bekväma långfärdshojar. Det är ju vad du tycker som spelar roll, så gillar du den är ju allt som sig bör. :D
Och jag beklagar den långa avsaknaden av MC för dig.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ser schysst ut! :tummenupp

Min första hoj var en GSX 750F från nittiotalets början och denna föreställer väl uppföljaren så vitt jag vet. Lite ovanlig hoj, åtminstone i Sverige?
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Ja den verkar onekligen lite ovanlig ändå. Jag skulle kalla den för sporttouring. Den är inte supersport men det är inte nån slö hoj.

Brorsan hade en GSX 750 ES från åttiotalet som jag fick köra lite när jag fått kort. Jag älskade den motorcykeln! Den här är som en mindre sån, men lika tung eller tyngre kanske. Den hade en effektpuckel vid 7000 varv så man kunde bli lite överraskad. Min är helt linjär vad det verkar... Förutom att den blir mer livlig vid högre varv så klart.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Grymt! Grattis till en fin hoj! Hade en gsxr1000 k8 för 2 somrar sen och det är för mycket hoj för vanlig väg. På motorväg och raka vägar är det toppen men på kurviga småvägar som är det roliga så skulle jag lätt köra ifrån mig själv med en 650-750, man kan utnyttja motorn och varvet mycket mer


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det är ju lite det som kommer med ålders insikt. Effekt är bara en liten del av nöjet. Roligare att åka fort på en " effektsvag" hoj än 200 hk supersport på gata.
 

Keller1975

Medlem
Gick med
30 Apr 2021
Ort
Utanför Nykvarn
Hoj
Husqvarna WRE 125 -95:a, Suzuki GSX650F 2009 ABS
Riktigt fin hoj! Finns ju en GSXS1000F om du vill byta upp dig lite längre fram.
Jag har kollat på youtubeklipp om den där och den verkar helt klart en fin uppgradering. Men är det inte innerst inne en nakenhoj? Jag gillar kåpor. Blir det en sån framöver så kommer jag nog köpa touringrutan.

Vad är det med vädret?! Jag har inte kunnat köra på hela veckan! :/
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kollat på youtubeklipp om den där och den verkar helt klart en fin uppgradering. Men är det inte innerst inne en nakenhoj? Jag gillar kåpor. Blir det en sån framöver så kommer jag nog köpa touringrutan.

Vad är det med vädret?! Jag har inte kunnat köra på hela veckan! :/
Jo det är en nakenhoj med kåpor. Samma som din 650 egentligen.

Jag gillar det segmentet. Ser hyffsad sportiga ut, bra i kurvor, ok effekt men samtidigt bekväma och låg försäkringskostnad. Körde fram till några veckor sedan en Kawa Z1000SX. I stort sett en vanlig Z1000 med extra kåpor.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top