Suzuki gsx400f 1982 med några problem

Replaceable

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2012
Hoj
Suzuki gsx400f
Hej allesammans !

Har nyligen skaffat mitt mckort och kort därefter köpte jag (se rubrik) en mc.

nu till mina problem då som har uppstått efter att jag kört runt lite på den.
1. Tomgången beter sig konstigt då den skiftar väldigt mycket beroende på hur länge jag kört med den eller hur varm den är. Har ställt in den efter jag kört 30min och har fått en konstant tomgång på 1.5k varv. Dock om jag kör 10min när den stått kall så kan den helt plötsligt ligga på 3k varv istället.
Hittade en läcka mellan insugen till förgasarna och bytta ut slangklämmor samt tätade lite med silikonpackning då de gamla klämmorna inte klämde åt tillräckligt. gummit på insugen såg bra ut så jag bytte inte dem. Efter det så verkar det inte läcka från insugen numera.
Dock så kvarstår nu problemet med att tomgången varierar från 1-3k beroende på hur varm/kall den är. Har även märkt att jag inte behöver använda choke när jag startar oavsett om den stått över natten och blivit kall. kan den få för rik/snål blandning då ?

2. När jag är ute och kör så kan det ta vääälidgt lång tid för min mc att varva ner om jag vart uppe på höga varv. stannar jag och den ligger runt 4-5k så brukar det ta 3-5sek innan den går ner till tomgångsvarvet. samma gäller om jag drar in kopplingen så sjunker varven väldigt långsamt

3. När jag vart ute och kört så att motorn är uppvärmd ordentligt så har jag väldigt svårt att få den att starta igen. har testat lite och ibland kan jag få stå 5min innan den vill starta igen pga att den blivit varm. Har även märkt att den verkar starta bäst varm om jag inte tillför någon gaspådrag alls medans det är tvärtom när den är kall.

Som jag skrev tidigare så har jag nyligen köpt min mc och har inte hunnit skaffa mig så mycket kunskap i att meka med den. har mekat med moppe/cross tidigare men har inte stött på dessa problem tidigare.

Så jag tänkte fråga er här om någon kanske har ett hum om vad det är för problem med min mc? alla tips och tankar är välkomna då jag behöver ideer på vad felen kan bero på.
Har sökt över internet i en vecka 2-3h per dag och hittar inget tydligt svar på vad som kan vara fel med min mc. Jag har en handbok jag laddat ner som jag kan titta i men har dock begränsad möjlighet för mek.

Mvh
En frustrerad mc-ägare :)

Kolla ventilspelet!

Är det för litet så stänger inte ventilerna när den blir varm och trycker ut kompet i förgasarna och den blir svårstartad.
Även tomgångsvarvet kan härröra från detta problem.

Tack för era tips och idéer.
Har nu frågor om synkning samt ventilspel.
Är ventilspel ett svårt jobb att utföra? Krävs det stor kunskap hos mig för att fixa det ? Samt krävs det några speciella verktyg?
Kollade lite på hur man synkar förgasare men hittar inte vart jag kan köpa produkten de använder. Någon som vet vart jag hittar en sån ?

Tack för era tips och idéer.
Har nu frågor om synkning samt ventilspel.
Är ventilspel ett svårt jobb att utföra? Krävs det stor kunskap hos mig för att fixa det ? Samt krävs det några speciella verktyg?
Kollade lite på hur man synkar förgasare men hittar inte vart jag kan köpa produkten de använder. Någon som vet vart jag hittar en sån ?

Innan du börjar krångla med ventilspel och synk, så kolla tjuvluften, det kostar en flaska startgas eller brakeclean om du inte har eller får låna.

Hej! Har problem med min suzuki gsx 400 f 1982.
Den är mycket svårstartad
Den går på cyl 3 och 4 när den väl hoppar igång .
Kör en sväng sedan hoppar den igång på cyl 1 och 2.
Är det någon som har något bra tips eller
förslag på vad det kan vara för något som är galet??:va

Hej! Har problem med min suzuki gsx 400 f 1982.
Den är mycket svårstartad
Den går på cyl 3 och 4 när den väl hoppar igång .
Kör en sväng sedan hoppar den igång på cyl 1 och 2.
Är det någon som har något bra tips eller
förslag på vad det kan vara för något som är galet??:va

Hur ser stiften ut?

Jag har exakt samma tomgångsproblem med min gamla 83.a. Allt tätt och fint och hojen är välservad. Har förhållandvis få mil på mätaren men gör exakt det du beskriver. Hård körning = tomgång 3000 varv en stund. Sen går den ner till 12 till 1300 varv.
Har dock inga startproblem. Men 500.an är mycket kräsen med stiften. Räcker med att den blivit sur en gång sen är det nästan hopplöst att få ordning på. Så byt stift.
Men hittar du en lösning på ditt problem vore jag glad om du skrev det i tråden :-)

En märklig sak jag märkt är att om jag lutar hojen ner så går tomgången också ner. Funderat lite på mebranet i förgasaren. Gummi har ju en tendens att bli lite sämre efter 30 år! :D

edit:
Har även märkt att den verkar starta bäst varm om jag inte tillför någon gaspådrag alls medans det är tvärtom när den är kall.
Startar du en gammal Suzuki 400 med gas, då får du problem. Brukar bli sura som H... Starta alltid utan gas! Startar den inte utan gas kall, tror jag du har ett Ckokeproblem.

Last edited:
2:ans stift var svart.. Alltså har den inte gått på den cylindern.1:an såg bra ut.

Ok.Verkar vara en bra lösning på problemet. Ska testa det...Hör av mig senare..Den kanske behöver nya stift också????:tummenupp

Är det någon som har pejl på vart man får tag i instrumentet för att synka förgasare på denna hoj?
I rep handboken visar de ett istrument 4st rör med kulor i som skall vara på mitten av skalan när det är ok.
Men de säger inget om vilka värden man ska ha när man ställer med klockor???:confused:

Är det någon som har pejl på vart man får tag i instrumentet för att synka förgasare på denna hoj?
I rep handboken visar de ett istrument 4st rör med kulor i som skall vara på mitten av skalan när det är ok.
Men de säger inget om vilka värden man ska ha när man ställer med klockor???:confused:
Det där instrumentet är väl ett "suzuki"instrument? Men jag tror man kan säga att det är inte storleken på mätutslaget som spelar någon roll, utan att man ställer in så att alla förgasarna visar samma. Hålen man ska stoppa ner slangarna i drar luft. Kraften i draget är beroende på hur öppet spjället är. Genom att synka alla spjällen får man alltså precis samma drag i alla fyra.

Det där instrumentet är väl ett "suzuki"instrument? Men jag tror man kan säga att det är inte storleken på mätutslaget som spelar någon roll, utan att man ställer in så att alla förgasarna visar samma. Hålen man ska stoppa ner slangarna i drar luft. Kraften i draget är beroende på hur öppet spjället är. Genom att synka alla spjällen får man alltså precis samma drag i alla fyra.

Ok.Fick till förgasarsynket.
Problemet är nu att den går ca 10km på alla cylindrar sedan hackar den på 2:an.
Har bytt till nya stift på alla cylindrar.
Tändspolarna håller rätt resistans.
Har någon några heta tips???
:va

Ok.Fick till förgasarsynket.
Problemet är nu att den går ca 10km på alla cylindrar sedan hackar den på 2:an.
Har bytt till nya stift på alla cylindrar.
Tändspolarna håller rätt resistans.
Har någon några heta tips???
:va

Sälj hojen i delar och köp en nyare hoj! :7peta

Hittade felet! Gjorde rent vacum kolvarna med stålull och smorde membranen med glycerin.
Tror att de var lite för hårda membran.Det verkar fungera. (hittills)
Annars kostar membran med kolv ca 1000:-/st (nya alltså):tummenupp
.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP