Suzuki GSX1100F-88 Laddningsproblem

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hej. Jag har köpt en Suzuki GSX1100F-88. Frid och fröjd trodde jag. Världens mest oförstörbara hoj. Trevlig, billig maskin som går helt ok. Nu till mitt problem. Den laddar inte upp batteriet. Köpte ett nytt men ingen skillnad. Den går så länge det finns ström i batteriet. Sedan börjar den hosta och stannar. Går precis hålla den vid liv om jag håller lite gas.

Mätte spänningen över batteriet när den vad avstäng och vid typ 4000v. Ingen skillnad. Spänningen låg runt 12.5v.

Några ideer?

Jupp ideer, Stator och regulator brända. Kända sukkafel från 80-talet där ena komponenten förstörde den andra kommer inte riktig ihåg i vilken ordning. iofs gränsfall på din hoj men ändå. För säkerhets skull skaffa en Haynes eller Clymer manual och mät dessa detaljer enligt den. Eftermarknadsdelar från shin-yo håller. Räkna med 2500-3000 för att fixa om det är det felet.

Som "Anders R" säger: klassiskt fel på Suzuki 80-talare.

Men jag skulle nog sätta en 50-lapp på att det bara är statorlindningen som brunnit. Töm motorn på olja och skruva upp generatorkåpan så går det att se om den brunnit. Annars kan du mäta spänningen mellan de tre faserna med multimeter (växelspänning) med motorn igång (och olja i motorn) för att ev. konstatera om det mot förmodan är något liv kvar i den. Den måste kopplas bort från övriga systemet (likriktaren) innan mätningen. Finns billigare alternativ än original exempelvis här: http://www.electrexworld.co.uk, ebay, eller som "piratdel" hos svenska handlare. Samma statorlindning till din modell passar många andra modeller och märken så det brukar inte vara några problem att få tag i dem.

Undvik att köra på halvtaskiga batterier för lång tid för då lämnar statorlindningen och ev. likriktaren/laddningsregulatorn in igen.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret