Suzuki GSX1100E -82, retrostukad

Lacka emblemet svart, tror det blir ballt mot den obehandlade tanken :yoparty
oavsätt mycket snyggt bygge! dessutom ganska snyggt med röd framskärm, kanske inte helröd men nån slags röd detalj tror jag skulle passa mycket bra :tummenupp:tummenupp
 
I veckan var jag och fyndade lite småprylar på en "moped/mc/cykel/verkstad/skrot firma". En framskärm till en gammal 125-175cc, två tankemblem och lite fjädrar från lyktan på en moped för att spänna fast reflektor i lyktsarg. Min idé bakom skärmen om jag skall ha någon, är att den skall bli svart och mycket litet så att den "smälter in". Skärmen kommer att sänkas ned ca. 15mm och eventuellt smalas av i framkant.

Testade även hur tanken ser ut med emblem, jag är lite kluven. Fördelen är att pressningen döljs, annars vet jag inte om jag tycker att dom tillförde så mycket mer?

Snyggt! Vad sägs om ett äldre Suzuki-emblem. Jag tror att emblemet från tidiga GT750/GT380 skulle passa bättre, de har ju dessutom rött i bokstäverna om jag inte missminner mig.

Typ ett sånt här. Bilden kanske är från en av dina hojar?

tank-badge.jpg
 
Last edited:
Dom är ursnygga! Den tanken har slagit mig att använda sådana. Det tråkiga är att dom kostar därefter, ett par tusen för NOS. Dom satt på GT 380/550/750 72-73, begagnade brukar ofta vara väldigt urblekta. Den där bilden är från en via forum bekant person till mig (tror jag). Den cykeln rullar i Norge numera. Min vattenbuffel är rosa/lila men att norpa emblemen från den känns surt :)

Men man kanske kan göra nått "imit"försök med dom jag har... hmm
 
Dom är ursnygga! Den tanken har slagit mig att använda sådana. Det tråkiga är att dom kostar därefter, ett par tusen för NOS. Dom satt på GT 380/550/750 72-73, begagnade brukar ofta vara väldigt urblekta. Den där bilden är från en via forum bekant person till mig (tror jag). Den cykeln rullar i Norge numera. Min vattenbuffel är rosa/lila men att norpa emblemen från den känns surt :)

Men man kanske kan göra nått "imit"försök med dom jag har... hmm

Ok, ja jag hittade bilden här. http://www.medial.com/suzuki/tank-badge.jpg
Vore ju nice om det fanns att köpa såna emblem fast repro. Såklart du inte ska plocka ett emblem från dina fina hojar. Visste inte att de var så dyra. Kanske går att gjuta av, eller låta scanna och nc-fräsa? Man kanske skulle kunna göra en avgjutning i epoxy för att förenkla, emblemet ska ju ändå lackas. Men metall är ju roligare.

De senare Suzuki-emblemen ser mer livlösa ut. Suzuki hade verkligen ball formgivning under tidiga 70-talet.
Balla färger och skönt svullig design.
 
Last edited:
Yes, det är den hoj jag misstänkte. Dom finns nytillverkade, men dom har inte alls rätt färgsättning. Originalen har endast en tunn film av candylack över det kromade aluminiumet vilket ger dom en riktig härlig lyster. Möjligt att man kan fräsa och försöka eloxera fram en liknande kulör.

Ja visst är dom härliga i design, väldigt glada färger och runt utan att vara klumpigt. Suzuki var ju inte i framkant på design, därför påminner dom väl lite mer om 60-talets engelska cyklar.
 
Eller nåt i den här gamla aero-inspirerade stilen? Du har ju lite flygplans/"spirit of st lois"-inslag på hojen.

http://www.badgereplicas.com.au/ST 10C.jpg

Skulle ju kunna gå att tillverka ngt liknande själv. Suzuki-S:et går ju att köpa, sedan fräsa/fila till ett liknande bakstycke.

Suzuki repro-emblemen från badgereplicas verkar inte vara såå dyra.
 
Last edited:
När det gäller baklampa, en sån som sitter på de flesta gamla gt modeller,tycker det är en av de snyggaste baklyktorna som suttit på "moderna" mc.

Kanske den lite midre modellen från t.ex. T 250 skulle passa? Med fot och allt. Undrar om det funkar att limma dit den så man slipper göra hål? Kanske ta foten från en TS xx ER så man får annan lutning, matchar din skärm mycket bättre...

http://www.motorcycleproducts.co.uk/images/367635.jpg
 
Jo dom gamla GT lyktorna är riktigt fräna! Väldigt futuristiska för att vara Suzuki! Jag har ett par sådana liggandes, men dom är tyvärr alldeles för stora för att smälta in på ett bra sett är jag rädd.

Ikväll lade jag min "Ernstiga" sida till och fick inspiration från sidokåpsemblem från GT750, där är siffrorna i flake. Således fick jag på nåder låna lite "pysselglitter" och skred till verket. Det blev riktigt häftigt, men det är svårt att göra det rättvist på bild.











Lyckades även med konststycket att lura min flickvän till garaget, hon funderar på att ta hojkort i sommar. Kanske dock inte den lämpligaste nybörjarcykeln, men en motivationshöjare.
 
Jo dom gamla GT lyktorna är riktigt fräna! Väldigt futuristiska för att vara Suzuki! Jag har ett par sådana liggandes, men dom är tyvärr alldeles för stora för att smälta in på ett bra sett är jag rädd.
Det var därför jag tänkte du kunde använda lyktan från en mindre gt modell, eller kanske t.o.m. från en gammal K50, för lyktorna var mindre med.
Kolla på bakskärmen på t.ex en TS80ER och tänk dig den på din bakskärm. Ja "foten" alltså. Den andra aortens lykta passar rakt på, det är genuint Suzuki, du har nånstans att montera blinkers, hänga plåten och du har nummerskyltsbelysning fixat. :)
 
Tål att tänkas på det där med baklyset. Ikväll har det äntligen blivit lite gjort med hojen. Hade tänkt göra något förra helgen, men då fick jag äran att ligga ute och laga avgassystemet på bruksbilen. Alltid lika knepigt det här med färgvalen, först lackerade jag framskärmen svart, men det fick den att se ut att vara gjord i plast. För en stund tänkte jag skicka den i skrotlådan och skaffa en annan då tanken slog mig att lackera den silver. Blev riktigt najs, trodde att man skulle störa sig på bakstänkans alufinish men den lirar bra i "harmoni" med det övriga tycker jag.

Började även att snida i ordning kedjeskyddet, att bara kapa det rakt av hade nog sett lite för simpelt ut, skarvar därför i det befintliga avslutet. Kravet är att merparten av drev/kedja skall synas bakåt för maximal "råhet" :)





 
Gött med lite progress.. :tummenupp
Det där finliret tar en satans tid..

Hur gör du med sidokåpor...öppet eller de där plåtarna du bankat fram ?
 
Hur har jag kunnat missa det här bygget!? Asballt ju, fyfan vad snyggt det blir!! :yoparty
 
Tack Tack :) Mitt första test med sidokåpor blir dom frambankade plåtarna. Idén med att haft rosenpolerade i samma form som ramen hade varit något... Du skulle kläckt den idén åt mig innan jag lackade ramen, haha! Men jag tar med mig den i bakhuvudet till nästa bygge...

Ikväll har jag gjort klart kedjeskyddet, det ser bra och nästan original ut, bara 15 cm kortare. Även nästan donat klart sidoplåtarna. Beslutsångesten blev påtaglig om vilken siffra man skall ha, 1 lite fantasilöst, 1100 för många, 82 som årsm. lite fantasilöst, 13 olycksbådande för den skrockfulle osv. Valet föll på 7, varför då kan man fråga sig? Några kvalificerade gissningar? Ett par ledtrådar är att det i allra högsta grad har hoj-anknytning, inte minst till Suzuki...





 
Hade han en anka på hjälmen och rökte på gridden?
 
Mina tidigare tvivel på kåporna är borta, det här var en bra idé :) Visst får det en utsökt att tänka på 50-60's TT lopp?





Var tvungen att montera dit fotpinnarna, var orolig över att körställningen skulle vara helt åt skogen. Tro det eller ej men man sitter faktiskt riktigt skönt om man är inom den svenska normalfördelningskurvan för kroppslig längd.
 
Funkar mycket bra skulle jag vilja påstå :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top