Suzuki GSX1100E -82, retrostukad

Idag har det blivit lite kreativt skapande på hojen. Har fått dit hastighetsmätaren och ordnat ett par "styrutslagsbegränsare". Skruvarna från clip-on styret tog i tanken vid fullt utslag, borrade och gängade hål i ramen och satte dit en m6 skruv med kontramutter på vardera sida. Verkar ha löst problemet formidabelt. Här näst väntar elsystemet på att bli lite sanerat från onödiga tåtar. Hastighetsmätaren har 4 indikatordioder inbyggda, diskret men ändå funktionellt =)





 
Grymt bra jobb du gör!! Är det din verkstad?? Man blir avis!!
 
Övre kronan, är det org.? En av dem finaste jag sett!
 
Älskar din tank och lyse.:tummenupp
 
måste fråga vad det är för hastighetsmätare du har och hur det löste sig med drivningen av den?
 
Ett av de snyggare byggen jag sett här!:tummenupp
 
Tack o bock :) Nu blev det mycket att besvara, Bergsingenjör skall jag bli när jag blir stor. Det är inte mitt garage, det är en väldigt snäll släkting som låter mig låna det obegränsat. Dom gamla kåporna osv. åkte slutligen till soptippen, det mesta va i rätt bedrövligt skick.

Hastighetsmätaren är en universal jag hittade på ebay, den drivs av originalwiren, däremot finns dom med olika utväxlingar. Efter ändlöst googlande gav jag upp att försöka hitta vilken utväxling som är original. Chansade på 1:4, den verkar ha sålts mest. Utifall att den inte fungerar återstår att köpa en med 1:2, den var inte jättedyr.

Ikväll har jag bråkat med elsystemet, nu fungerar det mesta. Återstår att pilla lite med kontrollamporna.



Där ligger allt lite provisoriskt tills det lirar som det ska.



Behagligt blått ljus, egentligen borde det väl vara rött för att matcha :P



Motorcykeln ser betydligt bättre ut med reglagen på tycker jag, mer "fet" "kompakt" "brutal"...
 
Last edited:
Låter som ett trevligt yrke det där, bergsingenjör. Förmodar att din favoritserie är Gold Rush på Discovery :hihi
Gick en cool serie om ett par nissar som prospekterade efter guld och rubiner på Grönland...right up your alley.

Behagligt ljust, man måste chansa lite ibland...det går säkert vägen med utväxlingen. Man har väl ca +/- 10% vid besiktningen om de ens orkar räkna på sin kontrollsträcka.

Fan du ligger bra på det tidsmässigt :tummenupp
 
Sjukt snyggt & dessutom unikt bygge :tummenupp
 
Jo det är en kul serie att glo på! Hade några av dom haft lite mer teoretiskt tänk så hade dom kunnat lyckas riktigt bra :) Mycket av det jag sett där går lite på ren och skär "tur" om man får uttrycka det så - inte desto mindre kul att kolla på för det :)

Tack för alla era uppmuntrande kommentarer, man blir ju nästintill generad :) Nu är all el utom bakljus och tuta inkopplat. Jag har ett gammalt Lucas/Britax ljus liggandes (triumph, bsa, norton) frågan är, sätta det på den fina oborrade bakstänkan eller köra sidomontage a la chopper? Vad säger besiktningen eller polisen en dålig dag om dylikt montage? Alla indikatorlamporna i mätaren tycks numera fungera gjorde en liten tankevurpa första gången och drog en huvudjord till alla - tåtar (inte så smart om man vill ha mer ljus än konstant oljetryck). Jag hade även en liten "episod" med blinkersen då det lastoberoende relät från Biltema var bifogat med ett felaktigt kopplingsschema. Men nu fungerar allt som det ska! :lol



Mer än sådär syns inte elen, det är möjligt att jag kan gå ned lite i batteristorlek vid nästa byte, men eftersom att det är nytt och i en hygglig färg får det göra sitt först.





Är mycket nöjd med placeringen av tändningslåset, blev jäkligt diskret.



Det där känns mer rätt. Var först inne på att köra riktigt "hårt" som mina vänner och helt enkelt rationalisera bort allt med mätare och lampor, endast ha oljetrycksindikation. Är dock mer nöjd med denna "feglösning", det kan ju vara rätt skönt att se om man tok-bländar någon eller kör med blinkersen på.
 
Sjukt snyggt bygge! :tummenupp

Du har inte funderat på att försöka gömma batteriet?
Eller ska du ha nån kåpa på sidorna?

Håller själv på att bygga om min gammelhoj och försöker komma på vart jag ska gömma batteriet, funderar på att bygga en liten låda och montera det under svingen. Men har inte kommit längre än funderingar.
 
Röstar på att hålla bakskärmen ren och orörd, dvs sidomontera lampor mm :)
 
Tack :) Från början tänkte jag ha några slags sidokåpor för att dölja batteriet. Under byggets gång ändrades dock mina planer och dylika slopades. Det man skulle gjort nu såhär med facit i hand hade varit att när jag byggde sadeln försöka gjort ett utrymme längst bak med lite nedhäng där ett mindre batteri hade kunnat fått plats. Dock så tror jag att om jag sätter i ett som är låt säga hälften så högt, så kommer man inte tänka på det alls för då är kedjeskydd, bromscylinder osv. i vägen.

Jag tänker dock färdigställa mina påbörjade kåpor, har en rätt ball gul färg till en volvo 145 som kan göra sig bra. Monteringen kommer i sådant fall ske med buntband eller kardborrband. Bara för att testa hur det ser ut, det kanske blir snyggt...
 
I veckan var jag och fyndade lite småprylar på en "moped/mc/cykel/verkstad/skrot firma". En framskärm till en gammal 125-175cc, två tankemblem och lite fjädrar från lyktan på en moped för att spänna fast reflektor i lyktsarg. Min idé bakom skärmen om jag skall ha någon, är att den skall bli svart och mycket litet så att den "smälter in". Skärmen kommer att sänkas ned ca. 15mm och eventuellt smalas av i framkant.

Testade även hur tanken ser ut med emblem, jag är lite kluven. Fördelen är att pressningen döljs, annars vet jag inte om jag tycker att dom tillförde så mycket mer?











 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top