Suzuki GSX1100 problem!?

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
Hej

jag har en chopper som är byggd med en gsx1100 motor från 84. utan oljekyl.
jag köpte mcn utan elsystem och har ingen jättebra koll men nu har jag dragit kablar endast till tämndning för att få igång den. men det verkar som en tändspole är kass. för det kommer bara gnista ur ena spolen. nbågra frågor: tänder varje tändspole samtidigt med gnista fast bara ena används? tänder den 1243 i ordning och räknar man från vänster hand om man sitter på bågen? är det någon som har tänddelar och tändspolar att sälja eventuellt någon i gbg som är villig att hjälpa mig någon dag om vi kan komma överrens.... MVH /Emil
 

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
Japp, jag har testat med samma tändstift som gav gnista från den spolen som funka till samma spole som inte fungerade. jag antar att den ena spolen är bränd för den blir varm också. till skillnad från den som fungerar som inte blir varm direkt åtminstonde.
mvh /Emil
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En tändspole tänder två tändstift. Om ena stiftet är trasigt funkar inte det andra stiftet. Har du provat att utesluta stiften 100%?
 

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
Jag har haft ett tändstift utplockat och tre kvar i motorn. och tagit av en tändkabel i taget och satt på det lösa tändstiftet, med ena spolens två kablar blir det gnista på samma stift men med kablarna från andra spolen får jag inte gnista på samma lösa tändstift, visserligen har (tror jag) den ena kabeln på den förmodade trasiga tändkabeln suttit fast på ett tändstift som jag inte har kollat gnista på. Hur ska jag utesluta tändstiften? Vad kostar delar och spolar? har även problem med förgasaren, då sista jag prövade rann det bensin ut ur baken där luftfilterna ska sitta.. jag har 4 lösa luftfilter ett för varje förgasare alltså inte orginal. måste dessa vara monterade för att få igång motorcykeln då det är vakumförgasare eller borde den tända utan filter alls?
MVH /Emil
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
emilgsx1100 skrev:
2300707 Jag har haft ett tändstift utplockat och tre kvar i motorn. och tagit av en tändkabel i taget och satt på det lösa tändstiftet, med ena spolens två kablar blir det gnista på samma stift men med kablarna från andra spolen får jag inte gnista på samma lösa tändstift, visserligen har (tror jag) den ena kabeln på den förmodade trasiga tändkabeln suttit fast på ett tändstift som jag inte har kollat gnista på. Hur ska jag utesluta tändstiften? Vad kostar delar och spolar? har även problem med förgasaren, då sista jag prövade rann det bensin ut ur baken där luftfilterna ska sitta.. jag har 4 lösa luftfilter ett för varje förgasare alltså inte orginal. måste dessa vara monterade för att få igång motorcykeln då det är vakumförgasare eller borde den tända utan filter alls?
MVH /Emil

Enklast vore ju att köpa 4 nya stift... Startar den då = stiften var paj. Startar inte = fortsätt felsök.. lycka till
 

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
problemet är att jag försöker starta den och har byggt upp tillfällig el från ingen el alls, så jag har inte förgasarna på jag vill först säkerställa att gnistan är rätt och kablarna sitter på rätt plats. jag har aldrig haft el på motorcykeln.
 

emilgsx1100

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX1100 chopper
Hej! Är det ingen som har lite reservdelar (tänddelar) att sälja mig till denna mc. Letar även efter en liten hjälpstund då jag har fastnat lite och inte kan detta så bra som jag borde..
MVH /Emil
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
emilgsx1100 skrev:
2298769 Hej

jag har en chopper som är byggd med en gsx1100 motor från 84. utan oljekyl.
jag köpte mcn utan elsystem och har ingen jättebra koll men nu har jag dragit kablar endast till tämndning för att få igång den. men det verkar som en tändspole är kass. för det kommer bara gnista ur ena spolen. nbågra frågor: tänder varje tändspole samtidigt med gnista fast bara ena används? tänder den 1243 i ordning och räknar man från vänster hand om man sitter på bågen? är det någon som har tänddelar och tändspolar att sälja eventuellt någon i gbg som är villig att hjälpa mig någon dag om vi kan komma överrens.... MVH /Emil
Den tänder i 1243 ordning. 1 och 2 samtidigt, 4 och 3 samtidigt.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
emilgsx1100 skrev:
2312677 Hej! Är det ingen som har lite reservdelar (tänddelar) att sälja mig till denna mc. Letar även efter en liten hjälpstund då jag har fastnat lite och inte kan detta så bra som jag borde..
MVH /Emil

Tycker det verkar lite löst det här... Alltså är det ngt på en hoj som kan krångla och gör det om det inte är fräscht så är det elen. Mitt råd är att du köper en originalhärva från skroten, fanns en annons på blocket för en tid sedan också. Borde finnas gott om. Och ett nytt batteri. Ha även en laddare till hands då du börjar nöta starter, så du kan ladda batteriet och hålla strömmen uppe. Startkopplingen mår inte bra av taskig kräm(jag vet :huvet ). Elen på dom här är ju ganska enkel till trots. Inte så mycket finesser ju. Gör rent o koppla ihop så ska du se att du får fart på grejerna, glöm inte att jorda ordentligt=rejäl kvadrat på jordkablarna. Förgasarna kan kanske fixas med en rengöring, såvida inget är slitet, och det finns en hel del trådar här på forumet som kan leda dig rätt. Annars finns ju Brinken, hans tipps har ju hjälpt mig till 100%. Men börja med att fixa "riktig" el. Spolar o tändkablar kan du ju fixa på samma väg, om dom nu är i utbytesbehov. Annars är ju nytt alltid nytt, men det är ju upp till dig.
Tändordningen är 1-4,2-3, om jag inte minns alldeles galet.

Lycka till!

PS du har väl kollat KatanaGSX1100 tråden här på forumet DS

/Uffe
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top