Suzuki Gsx-r750-96..bensin i oljan

#fosse#

GIXXER rockar
Gick med
10 Mar 2003
Ort
växjö
Hoj
Yamaha 06
Suzuki Gsx-r750-96
hej.......när jag tömmde ut oljan på sukan var den väldigt lättflytande å luktade bensin....fick ut 6 liter olje blandad bensin......har en packbox gått i motorn?eller kan det vara så att förgasarn läcker ner i vevhuset å sedan när man startar den blir det över tyck å skickar ut att vid en p-box

kolvar å cylindrar ser bra ut...
 

Gits

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki Bandit
VM i trådlyft jag vet men har idag lyckats fylla min GSXR 75 -96 med bensin. Hittade du vad som orsakat det på din cykel #fosse#?
Efter senaste gången jag åkt har den stått i garaget och droppat lite bensin. Beslöt mig idag för att undersöka detta och tog bort luftburk mm och kontrollerade alla slangklämmor/anslutning men allt verkade vara i ordning.
Tänkte därefter starta den och köra en sväng men då gick den inte igång. Det var som att batteriet inte var laddat fastän jag kopplade till bilbatteriet. Jag hörde att bränslepumpen gick och efter xx antal startförsök tyckte jag att det riktigt skvalade från bränslepumpen så då försökte jag inte mer. Tappade sedan ur oljan och ut rann ca 6 liter bensinblandad olja!?
Möjliga fel är som jag kan se det att en flottör hängt sig alt. bränslekranens vakumslang som går till cylinder 3 tryckt in bensin till cylindern? Kan det komma bensin till motorn på något annat sätt?
Nästa steg blir iallafall att riva förgasarna och kolla flottörerna samt vakumslangen från bränslekranen.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Någon flottör har nog hängt sej,hjälper att knacka lite på underdelen med en mejsel när den hoppar igång/wachen
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Hade exakt samma problem på min 750-96.

Sitter en vakumstyrd bensinkran på tanken, börja med att byta membranet i den.
Funkar inte det så får du skruva isär och rengöra förgasarna, på min så var det nog en kombination av kranen och att det satt lite skit på flotärnålen så att den inte kunde stänga riktigt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja, vakumkranen brukar kajka ihop.. Hände på brorsans förgasarhoj efter vinterförvaring.
 

Gits

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki Bandit
Plockade bort förgasarna och det stog bensin i 1:ans förgasare samt insug. Det verkar inte tryckts bensin från bensinkranen via vakumslangen vad jag kan se utan det är nog en förgasare som är boven. Det ser ut som det är problem med flottören i förgasare 1 eller vad tror ni?

IMG_1179.jpgIMG_1188.jpg
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Japp de är det som är problemet..gjorde en grej en gång på min dragbike som kanske skulle passa i mektabbar top 5..men jag skulle köra soppapumpen så att jag visste att jag kopplat den rätt...duttade lite egentligen men pumpen är rätt kraftig.Hade haft förgasarbryggan legat i några år på bänken och inte tänkte jag på att flottör/erna kunde lätt hänga sej då ,hade stiften ur och skulle dra runt motorn för hand(som tur var) efter körandet av soppapumpen, lät något konstigt schhuulpp när jag började dra runt motorn men va fan tänkte att det går till sej om jag fortsätter..drog ett halvvarv och det sprutade soppa ur tändstiftshålen i toppen ...där stod jag och väntade på att det som kommer upp kommer oxå ner igen..så jag blev bokstavligen nerduschad med E85 som var bränslet..men det luktade iaf gott...:) behöver jag nämna att jag oxå behövde byta den nya oljan som jag skickat i och som aldrig varit i närheten av en uppstart../wachen
 

Gits

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki Bandit
Har haft isär förgasaren nu men hittade inget generalknas. Jämförde förgasare 1 (problemgasaren) mot 4 och det var lite lägre "float height" på förgasare 4. Förgasare 1 låg på ~7 mm och 4:an på ~5-6 mm. Skruvade bort munstycken och gjorde rent. Nålventilen såg fräsch ut men det kanske inte går att se om den är sliten. Den verkade täta bra när jag blåste i den dock.
Plockade även bort bensinkranen och inspekterade. Ventilen som tätar mot tanken verkade ha fastnat i öppet läge. Jag tog loss den och masserade den lite så just nu verkar den täta. Får väl prova så till att börja med.
Men det bör väl inte läcka igenom bensin även om bensinkranen är öppen? På mina andra motorcyklar stänger jag aldrig av bensinkranen? Kan det bli sånt tryck av bränslepumpen att bensinen kan tvångsöppna nålventilen?
Får köpa ny olja och fylla på och prova att starta. Går det att starta cykeln utan att ha luftboxen på så man kan se om den surar ner förgasaren eller går den inte igång utan att koppla in alla slangarna tro?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Det går utmärkt att köra motorn utan luftburk och tillhörande slangar. Se bara till att inget kan trilla ned i gasarna...:näsblod Själv har jag tampats med bränsleläckage på min 97:a de senaste dagarna. jag tror inte bränsletrycket kan "tvångsöppna" nålventilen, för blir nivån för hög skall den flöda genom kanalen mitt under flottörhuset.

Detta gör min iaf. Fast bara tvåan och trean. Har bytt nålventiler där då de gamla hade spår i tätningsytan. Det slutade med att jag fick sänka flottörhöjden rejält för att de skulle sluta flöda. Vid provstart märkte jag att den bara gick på tre burkar. Klockan var då 2 på natten och trött som jag var slängde jag i de gamla ventilerna utan att mäta in korrekt höjd.

Som det ser ut nu går den jättefint i friläge, men provar man att köra så varvar den upp till ~4500 varv/min, för att sedan tappa två cylindrar. Det bara bluddrar. Kan det bero på felinställda flottörer?

Ja just... min vakuumkran har också sagt upp sig. Jag löste det genom att plugga slangen över vintern:tummenupp
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top