Suzuki GSX-R1100 eller Yamaha FZR1000

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ja, vilken är "bäst"?

Har lust att kjöpa en av dessa, årsmodell 90-92. Suzuki'n vet jag mycket om, Yamaha'n vet jag inget om...

Hur är det med driftsäkerhet, GSX-R motorn är skottsäker, hur är det med FZR'n? Hur är det med trimmöjligheter på Yamaha'n etc etc?

Snygga exemplarer av båda modeller finns för ca 1.500 euro, så priset är inte avgjörande.

Jag har själv haft en FZR 1000 -91:a, bra hoj med ganska bra klipp i motorn.
De drar ofta mycket olja, det verkar som om Yamaha var medvetna om det för hojarna har oljenivålampa iställt för oljetryckslampa. Ganska lång hoj med liggande körställning. Kolla kopplingen och att 2:ans växel inte hoppas ur vid belastning.

Gixxer har jag inte haft någon men alla har väl hört om deras skottsäkra motorer som är tacksamma att trimma. Jag skulle tro att de kanske är lite billigare att serva också med fyra istället för 5 ventiler per cylinder.

Gixxerna är nog roligare att stegra med.

Har en Storgixxer -91'a, men har inte haft den så länge.

Men efter vad jag läst & hört så verkar Gixxern som ett mycket säkrare & roligare köp.
FZR'en ska visst vara bra, men har några sjukdomar som den dras med, som oljeförbrukning, 2'ans växel hoppar ut m.m.
Bägge hojarna är nog bra, om man väljer bra exemplar.

Personligen så skulle jag välja GSXR'en...
Hoppsan, jag har ju visst gjort det åxå. :D

Funatic skrev:
Jag har själv haft en FZR 1000 -91:a, bra hoj med ganska bra klipp i motorn.
De drar ofta mycket olja, det verkar som om Yamaha var medvetna om det för hojarna har oljenivålampa iställt för oljetryckslampa.

Har inte med det att göra - Yamaha har nivåmätare på flertalet av sina modeller.

Ska trimma så finns det bara ett val GSXR till FZR är det magert utbud.

FZR´n är bara 5 växlad och kanske är mer touring än sukkan..
Har kört båda! Men skulle jag välja så blir valet Yamman som känns mer moderna hoj.

Rasorblade skrev:
Har kört båda! Men skulle jag välja så blir valet Yamman som känns mer moderna hoj.

är dom äldre fzr bara 5 växlad?? jaha för min är 6 växlad :D och jag har en 94-

GSXR 1100 är också 5vxl.

Rasorblade skrev:

Efter att ha ägt 3 gsxr (90, 94 och nu 86) och två fzr (87 och 90) är mitt svar att gsxr 1100 är det bättre valet. Fan vet om det finns skottsäkra motorer men att Suzukis 1052 och 1127 spisar är enormt slitstarka är ingen hemlighet. GSXR 1100 har dessutom en kultstatus som FZR aldrig kommer att få, vilket avspeglar sig på begpriserna. Mindre kul när man köper men kan man ta det så har man en hoj som står sig i värde.

Det virker som om GSX-R1100 är det bästa valet, tack grabbar :tummenupp

skrot hoojjaaaar

köp ingen av dom de är bara skrot dom går as sakta och då kommer du bara bli förbannad . som sagt det bara rasslar om såna där gammla motorcyklar

Slipon GSXR 1100???

Hej allihopa!!!

Jag har just köpt en GSX-R 1100 95a som jag tänkte att jag skulle köpa slipon till...tänkte att någon av er kanske har det liggandes och vill göra er av med dom eller kanske vet vad som passar och vart jag skall vända mig för att köpa dessa......

Tack på förhand!!

Köp ett helsystem så bantar du många kg.

tailguard skrev:
Hej allihopa!!!

Jag har just köpt en GSX-R 1100 95a som jag tänkte att jag skulle köpa slipon till...tänkte att någon av er kanske har det liggandes och vill göra er av med dom eller kanske vet vad som passar och vart jag skall vända mig för att köpa dessa......

Tack på förhand!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...