Suzuki GSX-R1100 - Dunderklumpen

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Årets projekt:

GSXR1100 -89 som är lätt kraschad och ful lagad.
Toppkåpa, höger övre sidokåpa, vänster bakkåpa och framskärmen är lagade men ser ut som skit efter en närmare titt, samt att avslaget styrstopp, bromshandtag och ljuddämpare och tank lämnar spår efter vurpan.

Sitter lite godis på som öhlins styrdämpare och Mikuni 40´or flatside fuggar med V&H filter samt V&H avgasdämpare (dock skrapad).

Det som ska göras:
- Helsystem i rostfritt.
- Fixa styrstoppet V
- Larm
- Färga/klä om sadeln svart (är i det närmaste rosa idag :zpy ) V
- Kåporna ska fixas
- Bänka hojen
- Mini blinkers

Om pengar finns över:
- Öhlins fjäder bak
- + mera godis

Har inte bestämt mig för om det blir ett nyare kitt med kraschkåpor :gnissla eller om man ska försöka ersätta gammel gixxer kåporna med orginales. :va

När jag tappade ut oljan såg oljepluggen tämnligen suspekt ut.
Är det helicolli som sitter i gängorna? Går att skruva av som en fjäder :va
Pluggen går att skruva fast igen men är en anning galpp i de första gängorna men den greppar bra...


// Linus
 

Bifogat

  • DSC00055.JPG
    DSC00055.JPG
    120.7 KB · Visningar: 180
  • DSC00059.JPG
    DSC00059.JPG
    132.2 KB · Visningar: 155
  • DSC00057.JPG
    DSC00057.JPG
    47.8 KB · Visningar: 262
Last edited:
Lycka till med detta projekt. Den jag har blev ju kanon.

Vad kul att den blev bra. :tummenupp

Nu blir det ju inte lika mycket moddar med årets projekt. Utan det blir det org. med lite små moddar eller med några nyare kåpor.
Men du får gärna posta lite bilder på din hoj så man får se hur den ser ut idag.

// Linus
 
Last edited:
Oj va jag gillar gixxer från den eran, kika gärna i mitt garage på min gamla 750.

Lycka till :tummenupp
 
Svårt å se på bilden ang. din oljeplugg.

MEN min tråkiga gissning är då att du har gängkex och gängorna från tråget sitter fast på pluggen.

Kan ju ha fel dock, ta en mejsel och pilla bort den så ser du.

ALU = gängkebab.

RF stål = heli-coil.
 
Svårt å se på bilden ang. din oljeplugg.

MEN min tråkiga gissning är då att du har gängkex och gängorna från tråget sitter fast på pluggen.

Kan ju ha fel dock, ta en mejsel och pilla bort den så ser du.

ALU = gängkebab.

RF stål = heli-coil.

Alltså, det som sitter i gängorna på pluggen går att "skruva av". Det är som om det sitter en fjäder snurrad runt gängorna. I själva trågt finns det gängor och pluggen tar gäng direkt både med "fjädern" runt pluggen men även utan..? Är lite mer glapp, tror jag, i lodrätt riktning än normalt.
Aldrig sett något liknade :va

// Linus
 
Jag har en helkåpa till en 92:a i bra skick som jag kan skilja mig ifrån.
Den är komplett med lyse och kåpglas och kåpram.
Hör av dig om du är intresserad.

Angående oljepluggen så tror jag tyvärr också att det är gammal gänga som sitter kvar på pluggen.
 
Blir nog orginalkåpor så man får ur-gixxer looken men med lite andra små moddar.

Jag har en helkåpa till en 92:a i bra skick som jag kan skilja mig ifrån.
Den är komplett med lyse och kåpglas och kåpram.
Hör av dig om du är intresserad.

Angående oljepluggen så tror jag tyvärr också att det är gammal gänga som sitter kvar på pluggen.

Ok, dessvärre ser inte -92 kåporna ut som 89-90 kåporna.... men vet du om det är samma tank mellan årsmoddelerna, om du har någon över?
Gängorna på pluggen är ett sjukt mysterium. Kollade på gängorna på tråget och de ser hela och fina ut...?:confused:
Det som är "på-gängat" på pluggen är väldigt skört, går av väldigt lätt, men går som sagt att gänga av och då ser den ut som en fjäder...?
Kan det vara någon typ av gängtätning?:va Det satt ingen kopparbricka som täting?

// Linus
 
Tankarna är lite olika på undersidan om jag inte minns fel, eller är det på 750 och 1100 det skiljer? Öhh...jaja, jag har en '89a tank i behov av lack om jag inte minns fel, 500:- plus frakt?
 
Tjaa... har inte hänt så mycket i garaget....

Kommit på den braiga idéen att polera hela ramen och svningen :ätapiller för att få ett lite mer personlig och ovanlig look. Måste komma på lite mer moddar att göra... Bara att plocka ner och gjöra rent allt + fixa kåpor känns lite för lite att göra under en vinter. :gnissla :näsblod

Det går dessutom ovanligt segt på beg. marknaden verkar det som. Letar fortfarande efter lite kåpor:
- Höger övre sidokåpa
- Vänster bakkåpa
- ev. en ny toppkåpa.

Även ett helsystem i rostfritt samt en Öhlinsbakdämpare står på inköpslistan.

Fick ett ryck att fixa depåställ och drog i väg för att köpa det på biltema, billigt och bra tänkte jag, men de var såklart slut i hela stockholm och de skulle först få in nya efter jul. :huvet
När jag har fått in något i skallen så SKA det göras. Sagt och gjort, fixade lite 4-kantsrör från jobbet och satte i gång svetsen.
Blir ett ställ fram oxå inom kort.

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00061.JPG
    DSC00061.JPG
    147.4 KB · Visningar: 117
  • DSC00060.JPG
    DSC00060.JPG
    131 KB · Visningar: 101
Last edited:
Det är helt klart en felaktig insatsgänga som sitter på pluggen.

Om den bara är felaktigt installerad, eller om det är så att japanerna använder sig av rörgäng på pluggen kan jag tyvätt inte svara på.
 
Japanerna använder en mm gänga, M14x1,25 på gsx-r runt '90 iaf. När den gängan går åt f*n funkar det fint att gänga om till 3/8 rörgänga och ta en standard hydraulplugg istället...missar dock magneten om man inte limmar fast en ny på den eller nått.
 
Plockat ner hojen helt nu.
Det kliar lite i fingrarna nu att börja plocka ihopp allt igen.

Ska köra iväg ramen och få styrstoppet svetsat sedan ska poleringen börja :gnissla

Är Aero svets i bromma vassast i sthlm på alu svetsning?

Fortfarande lyser beg. marknaden med sin frånvaro på rostfritt avgassystem.
Verkar svårt att hitta något man vill ha :4skrika

// Linus
 

Bifogat

  • DSC00071.jpg
    DSC00071.jpg
    147.9 KB · Visningar: 117
  • DSC00070.JPG
    DSC00070.JPG
    85.7 KB · Visningar: 122
  • DSC00069.JPG
    DSC00069.JPG
    97.8 KB · Visningar: 105
Bygg ett eget system!

100% så som du vill ha det, och 100 % eget ;)
 
Japanerna använder en mm gänga, M14x1,25 på gsx-r runt '90 iaf. När den gängan går åt f*n funkar det fint att gänga om till 3/8 rörgänga och ta en standard hydraulplugg istället...missar dock magneten om man inte limmar fast en ny på den eller nått.
Eller Biltemas gänginsats för tändstift, kostar 79,90, om man vill köra med orginalpluggen :)
 
Bygg ett eget system!

100% så som du vill ha det, och 100 % eget ;)

Well, blir så dyrt då:
- Behöver köpa en ACDC tig och lära mig att använda den :gnissla
- Rostfria böjar och raka rör
- En slip-on
- MASSOR AV TID :skrämd

Och sedan har jag nog inte kunskapen för att få till ett system som flödar bättre än ett org. system.
 
Livet är en utmaning.. No pain no gain:tummenupp
 
Hepp!

Blir nog till att använda V&H systemet som sitter på fast med en Supertrapp dämpare. (varför jag inte använder V&H dämparen är för att dämparen är skrapad och att den ylar värre än en varulv med stjärtplugg)

Grenröret ska dock blästras och behandlas med alu-sprutmetallisering för att få lite snyggare finish.
Ska bara dubbelkolla grenröret så att den inte är bortom all räddning :gnissla

// Linus

Edit: Ang oljepluggen så tror jag inte att det kommer bli något problem.
Den tar gäng och verkar hålla tätt. Har bara aldrig sett något liknade förut...?
 

Bifogat

  • 233042.jpg
    233042.jpg
    51.3 KB · Visningar: 80
Last edited:
Hepp!

Bild1&2
Efter en nogranare syning av grenröret så är det utdömt. Det är stora bucklor på undersidan. Måste ju strypa flödet rätt duktigt..? (syns dåligt på bilden, men bucklorna är mycket "djupare" än vad bilden talar om)
Jakten går vidare på ett annat system i helt i rostfritt istället...

Bild 3
Ramen är tvättad och lastad för en tripp till Aero svets i bromma senare idag.

Bild 4
Lite fler tvättade delar klara för montering.

// linus
 

Bifogat

  • DSC00076.JPG
    DSC00076.JPG
    154 KB · Visningar: 76
  • DSC00073.JPG
    DSC00073.JPG
    73.5 KB · Visningar: 103
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    99.8 KB · Visningar: 97
  • DSC00078.JPG
    DSC00078.JPG
    73.1 KB · Visningar: 90
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top