Suzuki GSX-R vill inte starta

hemulenavpjatt

meecrob
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Nu har jag varit bortrest i ca två veckor och idag när jag skulle ut och köra hojen ville den inte starta. Det känndes som att den ville starta ibland men den kom aldrig igång. Och det smällde ur ljuddämparen ibland också. Någon som vet vad man kan göra åt det? Det är en 750 85:a

Man bör efter vad jag hört byta stift om den tjurat till sig ordentligt, men man kan ju alltid testa att göra rent dom. Om den stått ett tag kan det även räcka attt hjälpa till med startkablar, för lite extra knuff.

En liten fråga bara, vart sitter stiften på den? Jag har kollat från utsidan och då ser det ut som att man måste plocka bort toppen för att komma åt dom. Kan det verkligen stämma?
Hur ofta ska stiften bytas?

hemulenavpjatt skrev:
En liten fråga bara, vart sitter stiften på den? Jag har kollat från utsidan och då ser det ut som att man måste plocka bort toppen för att komma åt dom. Kan det verkligen stämma?
Hur ofta ska stiften bytas?

Du behöver inte plocka bort toppen. Dom sitter ganska nertryckta bara. Var försiktig när du tar bort tändstiftshattarna bara. Jag lyckade pajja en när jag tog bort mina. Tips är att även kolla kablar till tändspolar osv. Jag vet att på min 85'a är dom inte allt för fina.

Kolla även simpla saker (som man ofta missar) så som att du har bensin i tanken (och att det kommer fram till förgasarna).

Tanka hem en servicemanual med hjälp av infon du hittar i sticky-tråden här på meck-forumet - där står allt du behöver veta för att byta ett tändstift på en gixxer.

Okej, jag ska prova det. Men jag lyckadeis inte hitta nån länk som funkade i stickyn till rätt årsmod. Kan det bli så här om jag tankar 95 iställer för 98. För det har jag gjort dom senaste gångerna.
Tanken är full och bränslet kommer fram som det ska vad jag kan se.

hemulenavpjatt skrev:
Okej, jag ska prova det. Men jag lyckadeis inte hitta nån länk som funkade i stickyn till rätt årsmod. Kan det bli så här om jag tankar 95 iställer för 98. För det har jag gjort dom senaste gångerna.
Tanken är full och bränslet kommer fram som det ska vad jag kan se.

En servicemanual för en gsxr 750 85-89, gsxr1100 86-92, gsf/gsx xx-05 funkar lika bra i det här fallet. Soppan har inget med det att göra... annat än att det kan vara vatten i soppan. Pytsa i 1 liter E85/k-sprit och töm flottörhusen med de externa skruvarna.

Okej, att den läcker soppa när man glömmer slå av bränslekranen och den får stå över natten har inget med detta att göra?

Dina nedsurade tändstift (pga av soppaläckaget) måste du fixa först samt byta den bensin-indränkta motoroljan. Fixa soppaläckaget först (förmodlingen slitna flottörnålar), sen byter du oljan och sen tändstiften - innan du försöker starta den.

Yay!:D Fick igång den idag. Jag bytte stiften och dom gamla var inte precis fina. Sen startade jag den mha bilens batteri. Nu går den som en klocka igen :nicka

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT