Suzuki gsx-r startar inte

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
K2 1000cc.

Får inte igång skiten. Hojen står 30 mil hemifrån och jag får inte igång den.

Körde hit för en vecka sen( funka klockrent ) och sen fick den stå i två dagar. Sen gick den inte igång. Ett uppenbart fel var att batteriet var dött så har bytt det men nu vägrar den gå igång.

Den går runt på startmotorn men tänder inte.

Någon som varit med om detta förut? Tippsensor. Vart sitter den?

All input är jag otroligt tacksam för då hojen står 30 mil hemifrån. :död

Har du PC eller annan motorkontroll så kolla att jorden är ordentligt ikopplad i och med att du bytt batteri.

Powercommander.

Efter lite googlande så har jag insett att jag ska sätta den i dealer mode imorron och läsa it felkoder. FI lampan lyser. :P

Om ja hade varit du och en liten backe till hjälp, prova att rulla? Isf kan du ju utesluta vissa grejer:)

Om du vågar så testa med att koppla startkablar från ett friskt bilbatteri och se om denna extra boost hjälper att få igång den. Exempelvis måste jag starta min gamla FZR så efter varje vinter trots att hojens egna batteri stått på underhållsladdning hela vintern. Hjälper inte ens i mitt fall att koppla plus till plus och minus till jord - Jag måste koppla plus till plus och minus till minus för att den ska starta efter vintersömnen. Efter detta startar den busenkelt ända till jag ställer av den igen.

Att jag skriver "om du vågar" är för att en del säger att det inte är bra för hojens elektronik att hjälpstarta med bilbatteri - Kan vara så, eller är så på vissa modeller - Min Fzr har dock inte tagit någon skada.

För iom att du skriver att den gick klockrent innan batteribytet så får jag känslan av att den kanske surnat till i stiften efter flera misslyckade startförsök.

Har provat rulla. Funkar ej.

Har prövat med en bil dock före batteribytet.

Får felkod C00. = inget fel.

Last edited:
Laddade du batteriet innan du satte in det i hojen med MC-laddare, d.v.s. högst 1A laddström, gärna mindre?
Både med Biltema batteri och Yuasa från mds har det varit behov av laddning med nya batterier.
Är hojen torr? Eller har den stått ute i regn? Utan kapell?
I så fall måste hojen torka upp.
Erfarenhet från min SV650S.

Stått ute i regn med kapell.

Har laddat det med en zetec laddare innan jag satte i det. Ska precis ut och riva av tanken för å se om den har gnista

Kollat säkringar och dödarknappen är utesluten då soppapumpen går.

Den startar på startgas. Bränslefiltret var det inte heller. Har tankat i ny soppa också men ingen skillnad.

Känns som det är rätt självklart felet är bränslerelaterat.

Last edited:
Om den kan starta någon sekund med startgas och sen dör, och annars startar den inte alls trots att startmotorn går som den ska - då undrar jag fortfarande om det är en jord som inte är ansluten eller ok.

Soppapumpen går men pumpar den fram soppa? Kommer soppan fram till soppapumpen? Luktar det soppa, blir stiften blöta? Troligen inte eftersom den går på startgas.

Kan du inte koppla förbi PC'n? är väl snabbkontakt.

Tänkte den funka då den gick på startgas. Ryckte ut den och den small igång direkt. Wiiiiiieeeeeee kul å känna skillnaden på med och utan powercommsnder.... :banana

Kan en sån nollas om hojen är strömlös ett tag?

Skönt med en fungerande hoj igen. :)

Om du plockar fram PC och kollar på den när du slår på tändningen, börjar den "lysa" då?? om inte har du glömt en jordkabel som ska sitta med på batteriet, eller så har PC dött, om du får den att starta på gas så kan du utesluta 2 av 3 saker du behöver för att få den att gå, den får luf och tändning, bara bränsle kvar..
Koppa ur PC och prova, är nästa säker på att den kommer att starta då.
Pc:n dog på min gamla K1:a, den starta, åkte 1,5 km och fick soppatorsk. sen funka det inte mer...

Ja den lyser.

Och den startar och går perfekt utan pc. Hur kollar man om en sån är trasig?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph