Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Somliga har ju inte så höga krav.bmwjohan skrev:sen måste jag lägga in en bild på förgasarna också bara för att dom ser så jävla läckra ut![]()

Ang slagskruvmejsel:
Kan vara riskabelt såvida man inte kan ordna ett rejält mothåll. Ibalnd kan en _frisk_ mejsel och en lätt hamare fungera lika bra som slagskruvmejsel men inte lika brutalt. Ett par knack i skruven och sen dra loss den. Själv brukar jag ibland använda en rejäl muttertång. Annars kan man oftast borra bort skruvskallen. Om skruven har stjärnspår så kommer borren att centrera i spåret. När skallen är borta så kan man oftast dra loss skruvkroppen med en bra svetstång. Om skruven/skruvkroppen endast sitter i komponenter som tål värme så kan man testa ett värma med lödkolv/gasolbrännare/gassvets. Ytterligare en variant (som oftast inte går att använda på fuggar) är att svetsa fast en mutter på skruven med MIG:en. Den koncentrerade värmen i skruvkroppen gör att den oftast släpper direkt.
Tänk på att värme (och framför allt öppen låga) _inte_ går ihop sig med bensin!!
Skruvar är kronbilliga= bättre att offra skruvarna till förmån för nya, fräscha d

Men det här beror ju på vilka verktyg man har tillgång till när man mekar också. "Tänk gärna först" brukar vara ett bra tips. Och att inte meka stressad.