Suzuki gsx-r 600 k4

andy_87

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
2005,triumph, speed triple 1050
Tjena!! Jag är ny medlem här på sporthoj.com och nybliven ägare av min första hoj, en suzuki gsx-r 600 k4. Jag undrar över två saker och hoppas på att få bra svar.
1. Efter att ha kört hojen i 2 dagar så började ett tickande ljud höras från motorn. det går i takt med motorvarvet och är jävligt irriterande. jag är helt säker på att den inte lät så första dagen jag fick hem den eller när jag provkörde den.
2.Hur ställer man in trycket i framgaffeln. jag tycker den känns lite fär mjuk just nu och jag har läst manualen men min engelska är inte den bästa så jag är lite osäker på vilken inställning som gör vad.

någon som kan hjälpa mig med detta? vore jävligt snällt!

Tjena...
Tickljudet kan jag inte svara på utan att höra, men sväng förbi en mc vekstad så kanske dom kan berätta vad det är, kolla oljan först så det inte är så enkelt.
Om jag ska gissa så kan det vara ventiler eller kamkedjespännaren.

om gaffeln är lite mjuk kan du börja med att spänna fjäderförspänningen, på toppen av gaffeln så har du 2 olika justeringar, en stor sexkantig (17mm tror jag att det är) och en lite för spårmejsel, den stora är förspänning.(har för mig att den är eloxerad)
ta passande ringnyckel och skruva in den, du har markeringar på sidan, skruva in den så blir fjädern hådare. gör dito på andra sidan!

den lilla skruven i mitten är kompritionsdämpning, den justerar hastigheten gaffel komprimerar, och i botten på gaffeln sitter det en lite skruv ochså, det är retur, det justerar farten tillbaka..
Om du är osäker på hur allt funkar så finns det folk som är duktiga på detta, det är lätt att skruva bort sig så det bara blir kattskit..

Det finns en sida som lägger ut inställningar på sina gixxrar, men så klar hittar jag inte sidan nu och glömt vad den heter:huvet

åtrekommer om sidan!!

Tickandet låter som ventilerna...

(det är en gsxr 600 du har, inte k4= 1000cc årsmodell 2004 :))

K4!

Jo det är en K4 du har, mkt rolig o lättkörd hoj!

Du har att laborera med fjäderförsp., retur samt komp. Många inställningsmöjligheter med andra ord. Börja med att följa de anvisningarna som står i manualen vad gäller att få fjädringen hårdare, det är en bra början, du behöver endast ett spärrskaft o rätt hylsa, var försiktig när du drar/lossar så att den inte blir fula märken i gaffeln=aldrig roligt...

MCN o de andra hojtidningarna brukar annars ha anvisningar hur man kan/skall ställa in fjädring för gata, se även: www.gixxer.com

Där finns det tonvis med info:tummenupp

Tjena...
Tickljudet kan jag inte svara på utan att höra, men sväng förbi en mc vekstad så kanske dom kan berätta vad det är, kolla oljan först så det inte är så enkelt.
Om jag ska gissa så kan det vara ventiler eller kamkedjespännaren.

om gaffeln är lite mjuk kan du börja med att spänna fjäderförspänningen, på toppen av gaffeln så har du 2 olika justeringar, en stor sexkantig (17mm tror jag att det är) och en lite för spårmejsel, den stora är förspänning.(har för mig att den är eloxerad)
ta passande ringnyckel och skruva in den, du har markeringar på sidan, skruva in den så blir fjädern hådare. gör dito på andra sidan!

den lilla skruven i mitten är kompritionsdämpning, den justerar hastigheten gaffel komprimerar, och i botten på gaffeln sitter det en lite skruv ochså, det är retur, det justerar farten tillbaka..
Om du är osäker på hur allt funkar så finns det folk som är duktiga på detta, det är lätt att skruva bort sig så det bara blir kattskit..

Det finns en sida som lägger ut inställningar på sina gixxrar, men så klar hittar jag inte sidan nu och glömt vad den heter:huvet

åtrekommer om sidan!!

Förspänningen gör inte hojen hårdare, med den ställer du hänget på hojen.
Mer kompressions dämpning gör fjädringen stummare, och mer retur gör fjädringen långsammare/trögare.

gah, förklara gärna för då har nog jag och halva sporthojsfolket missuppfattat begreppet K4, K5, K6, K7 mm..

Ursprungligen tänkte man kanske att KX (X=valfri siffra) skulle vara årsmod. på 1000 kubikarna, men nuförtiden använder alla de siffrorna på ALLA gixxrar oavsett kubik, kolla själv nere på kontinenten och i USA...

Ursprungligen tänkte man kanske att KX (X=valfri siffra) skulle vara årsmod. på 1000 kubikarna, men nuförtiden använder alla de siffrorna på ALLA gixxrar oavsett kubik, kolla själv nere på kontinenten och i USA...

Låter ju logiskt... K=1000 man skriver ju tex year 2k ( år 2000)

Tror det alltid varit anget för alla hojar den årsmodellen, oavsett kubik...sen att det kanske alltid är Liter hojarna det syftas på är en annan sak :banana

Enkelt:
K1 = 2001
K2 = 2002
K3 = 2003
K4 = 2004
osv. osv.
K8 = 2008
K9 = 2009
Sen är frågan... Ska den heta K10 eller 2010 ???

Svar på Topic, det har du ju redan fått..

OT: Bra att komma ihåg - årsmodell 2000 = Y, inte K0.

Back