Suzuki Gsx-r 600 Gaffel oljemängd

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Hur mycket olja ska det vara och vilken olja passar bäst? Vet någon vart man får tag på service manualen i pdf gratis?

Jag har servicemanualen till K1 men du har modellen innan va? Annars kan jag maila den till dig.

På polarns gixxer 1000 k3 ska det vara ½liter i varje, men han fick inte upp oljenivån till samma nivå på högra som på den vänstra så han hade i 1dl mer i högra. resulterade i att högra läckte som satan under provkörningen då han bromsade kraftigt.
blir för hög tryck i gafflarna med för mycket olja så se till att ha i rätt mängd.

På polarns gixxer 1000 k3 ska det vara ½liter i varje, men han fick inte upp oljenivån till samma nivå på högra som på den vänstra så han hade i 1dl mer i högra. resulterade i att högra läckte som satan under provkörningen då han bromsade kraftigt.
blir för hög tryck i gafflarna med för mycket olja så se till att ha i rätt mängd.

Jag har förstått att det är väldigt noga med mängden. Det är därför SH är så bra, man får svar :Bugar

Jag har förstått att det är väldigt noga med mängden. Det är därför SH är så bra, ma får svar :Bugar

Det beror på vad man vill åt, jag körde mina första pass på Gixxern med två, tre dl för mycket i varje ben. Riktigt stenhårt men det funkar absolut. Däremot måste man se till att pumpa ur luften riktigt ordentligt, annars blir det jobbigt. Jag ska bara starta upp den andra datorn så mailar jag servicemanualen. :tummenupp

Det beror på vad man vill åt, jag körde mina första pass på Gixxern med två, tre dl för mycket i varje ben. Riktigt stenhårt men det funkar absolut. Däremot måste man se till att pumpa ur luften riktigt ordentligt, annars blir det jobbigt. Jag ska bara starta upp den andra datorn så mailar jag servicemanualen. :tummenupp

Det är ju kanon bra. Hur pumpar man ur luften på bästa sätt?

Det är ju kanon bra. Hur pumpar man ur luften på bästa sätt?

Manualskrället låg på 136 mb, det gillade inte mailen riktigt. Jag ska se om jag kan hitta nånstans att slänga upp den på.

När vi bytte olja i min gaffel hällde vi på olja och pumpade sen kolven upp och ner tills det inte kom fler luftbubblor. Eller det är så jag minns det iallafall... :va
Jag är ingen mekguru, det vore dumt att påstå... :näsblod

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4253905#post4253905
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4229178#post4229178
http://books.google.se/books?id=u3U...pqHdAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1

105-110 mm luftspalt utan fjäder.
sae 7.5-10w märke valfritt. 1 liter räcker till bägge.

uppgifterna fick jag av flertalet träffar google och låter korrekt.

jag har -00 Y . Men maila manualen, det är mycket somm är det samma. Tiggetiger1@homail.com :tummenupp Tack

Last edited:

Hmmm, nu vart jag fundersam....då är min fråga ifall nån vet exakt hur man pumpar ur luften? kanske var för mycket luft i min gaffel så den läckte så satans.

Öö va? Nej den läcker inte om du får för mkt luft ??? :P

Det jag antar han syftar på är att man pumpar ut luftbubblor, dels för att mätning skall bli rätt, dels för att dämparen skall kännas bra på en gång.

Hmmm, nu vart jag fundersam....då är min fråga ifall nån vet exakt hur man pumpar ur luften? kanske var för mycket luft i min gaffel så den läckte så satans.

Det jag antar han syftar på är att man pumpar ut luftbubblor, dels för att mätning skall bli rätt, dels för att dämparen skall kännas bra på en gång.

Okej tack :)

Jag tolkar det precis tvärt om.. Eller rättare sagt så stämmer nog dina två påståenden, men känns även som att belastningen blir för stor på packboxarna om gaffeln är full med luft, pumpar man inte ut luften så riskerar man läck pga. detta?

Men kan såklart ha fel :näsblod

I en "modern" gaffel, dvs ingen gammal VFR750 -86 eller äldre hoj med luftnipplar på gaffelbenen får man precis rätt mängd luft i benen vid ihopmontering. Exakt oljenivå använder man faktiskt för att förutom fjäderns linjära kraftkaraktäristik, få en exponentiell fjäderkonstantstillväxt när gaffeln börjar närma sig att bottna.

Området man normalt laborerar med ligger normalt i området 2-3cm oljehöjd, så det är inte mer än figerborgar med olja det handlar om här.. får du för mycket olja i gaffeln kommer du förutom att få en gaffel som är i princip stum i bottenläget, riskera att bottna gaffeln på oljenivån med oljesprut som konsekvens. Gör du detta under nerlägg i en kurva inses lätt vad som händer med framhjulsgreppet (antar att det är banåka i sikte om man laborerar med detta).

EDIT: pumpar gaffelbenen upp och ner en massa gånger vid ihopmontering gör man för att få ut den uppskummade luften ur oljan, annars kommer du att ha fått för lite olja i gaffeln till slut om du fyller på tills rätt nivå har uppnåtts.

I en "modern" gaffel, dvs ingen gammal VFR750 -86 eller äldre hoj med luftnipplar på gaffelbenen får man precis rätt mängd luft i benen vid ihopmontering. Exakt oljenivå använder man faktiskt för att förutom fjäderns linjära kraftkaraktäristik, få en exponentiell fjäderkonstantstillväxt när gaffeln börjar närma sig att bottna.

Området man normalt laborerar med ligger normalt i området 2-3cm oljehöjd, så det är inte mer än figerborgar med olja det handlar om här.. får du för mycket olja i gaffeln kommer du förutom att få en gaffel som är i princip stum i bottenläget, riskera att bottna gaffeln på oljenivån med oljesprut som konsekvens. Gör du detta under nerlägg i en kurva inses lätt vad som händer med framhjulsgreppet (antar att det är banåka i sikte om man laborerar med detta).

EDIT: pumpar gaffelbenen upp och ner en massa gånger vid ihopmontering gör man för att få ut den uppskummade luften ur oljan, annars kommer du att ha fått för lite olja i gaffeln till slut om du fyller på tills rätt nivå har uppnåtts.

Hur vet man vart rätt nivå är? för enlig butiken jag köpte packboxar och gaffeloljan från så skulle min hoj ha ½ liter i varje ben, men denna fyldes upp till en synlig nivå medans den högra såg man inte ens oljan, fyllde därför ca. 1dl mer i det benet för att få samma nivå som den vänstra. men då läckte den som fan under provkörningen då jag bromsade ordenkligt ett par ggr. och det läckte väldigt mycket.

Hur vet man vart rätt nivå är? för enlig butiken jag köpte packboxar och gaffeloljan från så skulle min hoj ha ½ liter i varje ben, men denna fyldes upp till en synlig nivå medans den högra såg man inte ens oljan, fyllde därför ca. 1dl mer i det benet för att få samma nivå som den vänstra. men då läckte den som fan under provkörningen då jag bromsade ordenkligt ett par ggr. och det läckte väldigt mycket.

Om du fick olika nivå i två identiska ben kan du inte ha fått ur all oljan innan. För jag antar att du hade isär benen helt och rengjorde inkl att tvätta ur dämpkasetter osv? Exakt nivå eller volym får du veta av verkstads- eller haynesmanual, resultatet lär bli minst sagt lustigt om man får fel på detta.

Om du fick olika nivå i två identiska ben kan du inte ha fått ur all oljan innan. För jag antar att du hade isär benen helt och rengjorde inkl att tvätta ur dämpkasetter osv? Exakt nivå eller volym får du veta av verkstads- eller haynesmanual, resultatet lär bli minst sagt lustigt om man får fel på detta.

Hade isär båda lät dem rina av och torkade rent :S
fan vad skumt....får kika på det igen.

Fyll aldrig dämpare utefter en specifik volym, mät alltid luftfickan ovanför oljan, som det står i verkstadshandböckerna.

Det kommer alltid ligga kvar en del olja nånstans i geaffelbenet så vill man göra rätt så mäter man oljenivån uppifrån.

Läs manualerna innan ni skruvar så blir det rätt.

Läs gärna igenom mina 3 länkar högst upp.

Där framgår det bland annat tydligt att måttet i mm/cm är det du skall gå efter. Inte ml/l.

Hade isär båda lät dem rina av och torkade rent :S
fan vad skumt....får kika på det igen.

Last edited:
Fyll aldrig dämpare utefter en specifik volym, mät alltid luftfickan ovanför oljan, som det står i verkstadshandböckerna.

Det kommer alltid ligga kvar en del olja nånstans i geaffelbenet så vill man göra rätt så mäter man oljenivån uppifrån.

Läs manualerna innan ni skruvar så blir det rätt.

Har du möjligtvis en bild på vilken luft ficka du menar eller förklara hur den ser ut? gissar på att du menar de två hålen som finns ganska högt upp på innerbenet. Men frågar hellre då jag bara är förvirrad nu.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT