Lokatobbe
Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Hur mycket olja ska det vara och vilken olja passar bäst? Vet någon vart man får tag på service manualen i pdf gratis?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har servicemanualen till K1 men du har modellen innan va? Annars kan jag maila den till dig.
På polarns gixxer 1000 k3 ska det vara ½liter i varje, men han fick inte upp oljenivån till samma nivå på högra som på den vänstra så han hade i 1dl mer i högra. resulterade i att högra läckte som satan under provkörningen då han bromsade kraftigt.
blir för hög tryck i gafflarna med för mycket olja så se till att ha i rätt mängd.
Jag har förstått att det är väldigt noga med mängden. Det är därför SH är så bra, ma får svar![]()
Det beror på vad man vill åt, jag körde mina första pass på Gixxern med två, tre dl för mycket i varje ben. Riktigt stenhårt men det funkar absolut. Däremot måste man se till att pumpa ur luften riktigt ordentligt, annars blir det jobbigt. Jag ska bara starta upp den andra datorn så mailar jag servicemanualen.![]()
Det är ju kanon bra. Hur pumpar man ur luften på bästa sätt?
jag har -00 Y . Men maila manualen, det är mycket somm är det samma. Tiggetiger1@homail.comTack
Det beror på vad man vill åt, jag körde mina första pass på Gixxern med två, tre dl för mycket i varje ben. Riktigt stenhårt men det funkar absolut. Däremot måste man se till att pumpa ur luften riktigt ordentligt, annars blir det jobbigt. Jag ska bara starta upp den andra datorn så mailar jag servicemanualen.![]()
Hmmm, nu vart jag fundersam....då är min fråga ifall nån vet exakt hur man pumpar ur luften? kanske var för mycket luft i min gaffel så den läckte så satans.
Öö va? Nej den läcker inte om du får för mkt luft ???
Det jag antar han syftar på är att man pumpar ut luftbubblor, dels för att mätning skall bli rätt, dels för att dämparen skall kännas bra på en gång.
Öö va? Nej den läcker inte om du får för mkt luft ???
Det jag antar han syftar på är att man pumpar ut luftbubblor, dels för att mätning skall bli rätt, dels för att dämparen skall kännas bra på en gång.
I en "modern" gaffel, dvs ingen gammal VFR750 -86 eller äldre hoj med luftnipplar på gaffelbenen får man precis rätt mängd luft i benen vid ihopmontering. Exakt oljenivå använder man faktiskt för att förutom fjäderns linjära kraftkaraktäristik, få en exponentiell fjäderkonstantstillväxt när gaffeln börjar närma sig att bottna.
Området man normalt laborerar med ligger normalt i området 2-3cm oljehöjd, så det är inte mer än figerborgar med olja det handlar om här.. får du för mycket olja i gaffeln kommer du förutom att få en gaffel som är i princip stum i bottenläget, riskera att bottna gaffeln på oljenivån med oljesprut som konsekvens. Gör du detta under nerlägg i en kurva inses lätt vad som händer med framhjulsgreppet (antar att det är banåka i sikte om man laborerar med detta).
EDIT: pumpar gaffelbenen upp och ner en massa gånger vid ihopmontering gör man för att få ut den uppskummade luften ur oljan, annars kommer du att ha fått för lite olja i gaffeln till slut om du fyller på tills rätt nivå har uppnåtts.
Hur vet man vart rätt nivå är? för enlig butiken jag köpte packboxar och gaffeloljan från så skulle min hoj ha ½ liter i varje ben, men denna fyldes upp till en synlig nivå medans den högra såg man inte ens oljan, fyllde därför ca. 1dl mer i det benet för att få samma nivå som den vänstra. men då läckte den som fan under provkörningen då jag bromsade ordenkligt ett par ggr. och det läckte väldigt mycket.
Om du fick olika nivå i två identiska ben kan du inte ha fått ur all oljan innan. För jag antar att du hade isär benen helt och rengjorde inkl att tvätta ur dämpkasetter osv? Exakt nivå eller volym får du veta av verkstads- eller haynesmanual, resultatet lär bli minst sagt lustigt om man får fel på detta.
Hade isär båda lät dem rina av och torkade rent :S
fan vad skumt....får kika på det igen.
Fyll aldrig dämpare utefter en specifik volym, mät alltid luftfickan ovanför oljan, som det står i verkstadshandböckerna.
Det kommer alltid ligga kvar en del olja nånstans i geaffelbenet så vill man göra rätt så mäter man oljenivån uppifrån.
Läs manualerna innan ni skruvar så blir det rätt.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |