Suzuki GSX-R 600 -98 oljud

Zetagi

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Gul Ducati
UPDATE: Suzuki GSX-R 600 -98 missljud

Har spelat in ljud från min Gixxer ca 3cm från avgasportarna på höger sida.. Tycker att det knackar eller tickar? Har precis köpt hojjen och det följde inte med någon service bok så jag vet inte vad som är gjort på hojjen...

Den har gått 4500mil..

Någon som vet vad det kan vara? Har läst om ventilerna m.m. Någon som känner igen oljudet?

BTW Det låter inte så farligt när man står brevid den ljudet är ju förstärkt nu..

Här är en länk med ljudet:
http://media.putfile.com/gixxer-46

UPDATE:

Var hos en mc verkstad igår och han trodde inte att det var kamkedjesträckarn utan han hade skruvat av kopplingen och kollat där först..

När jag kom hem så skruvade jag av alla kåpor igen men det är helt omöjligt att försöka höra vad ljudet kommer ifrån... Någon annan som har råkat ut för samma sak?

Last edited:
Kolla först så att avgaspacknigarna håller tät. (mellan grenröret och toppen)
Kan ticka om det inte håller tät

// Linus

Hehe har skrivit samma sak på ******* men inte fått något svar än...

okej tack limpan ska kolla det..

Har ni lyssnat på filen eller?

// ZG

[Inlägg ändrat. /mod.]

Last edited by a moderator:
Jo jag har lyssnat. Tickade på ganska bra. Kan ju va ventilerna oxå men man ska börja felsöka med det lättaste felet först.

// Linus

Jo jag har lyssnat. Tickade på ganska bra. Kan ju va ventilerna oxå men man ska börja felsöka med det lättaste felet först.

// Linus

Jo, men när man står brevid låter det inte så mycket men nu var det precis intill jag spelade in.. Vi får hoppas att det läcker där då hehe.....

Andra som har några förslag?

Var ute precis och lät den stå på tomgång ett tag. Vad jag kan se och känna så läcker det inte ur avgasportarna..

Det låter som det kommer innefrån motorn, det verkar som det låter lika mycket på båda sidorna..

Förslag?

// ZG

Löst tändstift, topplockspackning, avgaspackning på cylle eller mellan krök och ljuddämpare. Var motorn kall vid tillfället? Isf är det kolvslammer. Ljudet är för ljust för att kunna vara vevstake eller ramlager. Rätt mängd olja efter oljebytet - eller du kanske inte har någon olja alls i motorn?

Löst tändstift, topplockspackning, avgaspackning på cylle eller mellan krök och ljuddämpare. Var motorn kall vid tillfället? Isf är det kolvslammer. Ljudet är för ljust för att kunna vara vevstake eller ramlager. Rätt mängd olja efter oljebytet - eller du kanske inte har någon olja alls i motorn?

Tack för svaren.. Där är precis bytat olja och oljefilter, rätt mängd olja inga problem med det.. Har bara kollat snabbt och det verkar inte läcka ur avgasportarna... Men där är ju så sablans mycket plast så man kommer inte åt..

Var ute innan och jag såg att det läckte mellan ljuddämparen och kröken.. Tror du att det kan göra att det ljudet?

Ingen som chansar på ventilerna eller den där kamkedjespännaren?

EDIT: det låter lika mycket om den är kall eller var.. Igår när jag kom ut tänkte inte på det förrens nu så var där en pöl i garaget.. Svårt att säga om den kommer från mc eller det är regn vatten för att det hade regnat ganska bra och dörren sluter inte tätt helt...

Men märkte att mc:en blev väldigt varm.. Hade igång det runt 10min och mätaren visade då runt 100grader.. Kan det vara så att vattnet dämpar ljudet? Och att det har läckt ut nu?. Ska kolla det efter skolan.

//ZG

Last edited:
Var hos en mc verkstad igår och han trodde inte att det var kamkedjesträckarn utan han hade skruvat av kopplingen och kollat där först..

När jag kom hem så skruvade jag av alla kåpor igen men det är helt omöjligt att försöka höra vad ljudet kommer ifrån... Någon annan som har råkat ut för samma sak?

Vill ju inte att hojjen skall gå isönder.. Vet inte om man vågar köra med den eller vad man ska göra? :confused:

Förslag?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...